Köpte dessa sänksatser från dalhems men dem ser ju inte likadana som dem andra man har sett folk svetsa på?
Pulver is da shit!
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Typ1: 58-67 » Hur svetsa dessa sänksatser?
Du måste logga in eller registrera för att svara
Köpte dessa sänksatser från dalhems men dem ser ju inte likadana som dem andra man har sett folk svetsa på?
Sånna sitter på puma framvagnarna.
jag har inte svetsat i sådana.
Men har 2 st puma framvagnar.
Vad jag läst så slår du ut centrumet i framvagnsrören.
Sedan slipar du upp en slits som är lika stor som "taggbrickans" spår.
Svetsar dit "taggbrickan" trär in de nya centrumet.
I med fjäderpaketet.
I med skruven i centrumet. (lilla skruven på bilden känner jag inte igen men eftersom du har dubbla hål på centrumet så lär den lilla låsa fjäderpaketet.
Sedan är de bara slänga på övre taggbrickan ställa allt i rätt läge å låsa med dubbla muttrar.
Sånna sitter på puma framvagnarna.
jag har inte svetsat i sådana.
Men har 2 st puma framvagnar.
Vad jag läst så slår du ut centrumet i framvagnsrören.
Sedan slipar du upp en slits som är lika stor som "taggbrickans" spår.
Svetsar dit "taggbrickan" trär in de nya centrumet.
I med fjäderpaketet.
I med skruven i centrumet. (lilla skruven på bilden känner jag inte igen men eftersom du har dubbla hål på centrumet så lär den lilla låsa fjäderpaketet.
Sedan är de bara slänga på övre taggbrickan ställa allt i rätt läge å låsa med dubbla muttrar.
Hmm. Jag har en -64 men vet inte va puma framvagn är. Hoppas de funkar då.
Tror jag fattar nu hur man gör efter lite googlande men om någon har en beskriving med bilder hur denna modell svetsas så mottas den mer än gärna 
Den på bilden är för 66-> kulled framvagn.
Dem ja beställde.

Ska enligt dalhems passa http://www.dalhems.com/Product.aspx?gui … 3600f787f2
De är för roliga, framhäver grovgängat som om det vore positivt. 
Jo, den serie du köpt verkar rätt.
Du ser skillnaden på fyrkanthålet.
De är för roliga, framhäver grovgängat som om det vore positivt.
Hehe ja fingängat är väl att föredra då.
Finns en framvagn att köpa på dom mesta sidorn som heter puma (antar att de är tillverkaren)
Där har dom sådana sänksatser.
Men har inte sett någon how to svetsa i dom guide tyvärr.
SÅ här ser dom ut (puma framvagnarna)
http://www.classicvw.se/framvagn-puma-j … ts_id/385/
Kanske får kasta dessa åt skogen o beställa dem andra som folk svetsar på..
Detta är en Puma, som är upphov till begreppet Puma-framvagn. Jag har ett svagt minne av att den framvagnen var i aluminium.
Mer info finns på http://en.wikipedia.org/wiki/Puma_(car)
Kanske får kasta dessa åt skogen o beställa dem andra som folk svetsar på..
Nja dom går ju att ha man har ju liknande(större)till bussar, bara kapa ur ett likadant hål som i satsen, och svetsa fast den stora plattan där du vill ha den
Problemet jag tycker finns med dom är att lägena är fasta och höjden hack till hack blir många mm vid hjulen(ev,cm) 
Så som ja förstår skillnaden mot dem andra sänksatserna:
Så kapar ja bort dem bredden stora plattan är o får på så sätt bort den delen av framvagnen o i denna lilla rörstump så sitter det ett centrum med låsskruven som nu sitter på. Den tar jag ur o monterar i min innering som ja fick med satsen, kapar ur för att kunna svänga fram o tillbaka på justerskruven. Skruvar i justerskruv med båda plattorna, stoppar in torsionsstaget o centrerar hela o sen fräser ihop allt med svetsen?
Man kapar upp det ovala hålet och svetsar fast den tandade delen utanpå röret.
De som Gene Berg säljer under namnet Avis adjuster använder original innerdel, förstår inte varför man ska byta ut den. Vitsen är att slippa kapa och försvaga stommen.
Man kapar upp det ovala hålet och svetsar fast den tandade delen utanpå röret.
De som Gene Berg säljer under namnet Avis adjuster använder original innerdel, förstår inte varför man ska byta ut den. Vitsen är att slippa kapa och försvaga stommen.
De är ju fingängat i original så lär behöva byta centrumet i vilket fall.
Inte om man skickar med en skruv med rätt gänga men ska man uppfinna hjulet och dessutom göra det sämre så gör man det istället för den enkla bästa vägen. 
Får se hur ja gör då 
Det skulle ju funka att kolla upp gängan på befintilga centumet och sedan köpa rätt bult och muttrar, borde spara rätt mycket jobb med rondell och svets.
Det skulle ju funka att kolla upp gängan på befintilga centumet och sedan köpa rätt bult och muttrar, borde spara rätt mycket jobb med rondell och svets.
Låter som en bra ide. för ja antar att centrumet inte är i fast läge där inne?
Hur kapa upp den avlånga slitsen med centrumet i röret... eller är det vridbart. sitter det inte plugg svetsat i röret?? i sådant fall går dom att borra ut lite försiktigt som man gör på bay??? . alt slås loss med ett rör och slägga??
H.Sundqvist skrev:Det skulle ju funka att kolla upp gängan på befintilga centumet och sedan köpa rätt bult och muttrar, borde spara rätt mycket jobb med rondell och svets.
Låter som en bra ide. för ja antar att centrumet inte är i fast läge där inne?
Jag har faktiskt ingen koll på vad jag pratar om här, tyckte den andra satsen liknade din förutom mitten stycket och den fingängade låsskruven, så jag tänkte att det kanske var en genväg att gå.
Hmm. När ja börjar plocka ner den o ska bygga in dem så ska ja dokumentera allt o sen göra en how to do på denna modell av sänkning på forumet 
CSP har den modellen som utgår från originalets mittendel.
Jag har bara monterat taggbrickstypen på kulbult (66 och nyare). Varje rör på kulbult har utöver originalskruven även två veck där röret pressats in i fördjupningar på original mittdel för att hålla allt i läge. Rören måste åtminstone återfå samma mått som röret i övrigt för att mittdelen ska kunna röra sig fritt.
Antingen värms pressningarna på rören och original mittdel drivs mot dämpartornet och tvingar röret att få rätt mått den vägen. Kapa upp en slits där justeringen ska kunna röra sig. Svetsa dit den fasta taggbrickan. Montera resten av prylarna.
Alternativt borras pressningarna eller så kapas bitar med pressningarna bort. Hålen ersätts med material av samma typ, t.ex nyligt bortkapade bitar med utsmidda pressningar. Kapa upp en slits där justeringen ska kunna röra sig. Svetsa dit den fasta taggbrickan. Montera resten av prylarna.
Som Sverker nämner vill man väl behålla stommen så intakt som möjligt. Skulle därför inte montera en ny mittdel genom att ta upp hål i rören. Kan du driva in den nya mittdelen via dämpartornen bör nog din sats funka lika bra.
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Typ1: 58-67 » Hur svetsa dessa sänksatser?
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.