1

Jag försöker få igång en GE typ 4 motor som stått i 10 år. Problemet just nu är att en rått familj tyckte att motorn var en bra plats att bo på. Visserligen så är det en camping buss från -77, så det kanske man får räkna med. Efter att ha plockat bort insprutningen och gjort rent så inser jag att det skulle kosta för mycket att få igång systemet efter som att det är delvis upp ätet, och skulle nu vilja byta till förgasare.

Har läst lite om dubbla IDF 40 (alt. EMPI 40 HPMX), men vad jag förstår så saknar de choke. Vi bor ju i ett rätt kallt land så jag antar att det kan behövas lite choke ibland.

Jag har även tittat lite på progressiva förgasare typ Weber 32/36, men jag är orolig att insugs kanalerna blir för långa och saknar uppvärmning. Är det någon här som kört med denna kombination i en buss?

Vilken skulle vara den bästa kombinationen för en 2000cc typ 4 motor. Det som är intressant är driftsäkerhet och ekonomi.

Jag skulle behöva få igång motorn innan jag kan se om det är mer som behöver åtgärdas.

/Daniel

2

Riskerar man inte nedslag hos besiktningen om man byter från original insprutning till förgasare för en bil av årsmodell 1976 och nyare?

3 Senaste redigerad av iooor_21 (2013-08-29 06:20:55)

från 76 får man inte ändra något på en motor som påverkar avgasreningen (dvs allt som sitter på/runt motorn), men sen är det ju frågan hur väl dom känner igen en sådan motorn när du kommer in och ska besiktiga.

Nytt mob nr...

4

Denna tråden kommer jag att följa med stort intresse.

Jag har ju en 1,8 med dubbelförgasare som är ganska slitna. Saknas massa slangar och grejer med. Hur stor skillnad i prestandard skulle det göra att sätta på ett sånt här kitt istället?
http://www.justkampers.com/weber-single … odels.html Det är ju bara en förgasare då. Känns som att det kan bli mycket enklare att justera och få ordning på, särklilt för mig som inte är superduktig på det här...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

5 Senaste redigerad av Westridge (2013-08-29 07:40:57)

Tack för alla svar kring besiktning. Jag förstår att det är kanske det första man tänker på, men det var inte det som var frågan i just denna tråd. Frågan här var vilken förgasar uppsättning som skulle vara bäst för motorn.

whallis: Kostnadsmässigt ser det ut att vara ett attraktivt alternativ. Anledningen till att jag är lite skeptisk till just en enkel progressiv förgasare är att insugsrören är för långa helt enkelt. Jag har haft en Buick med rak 8:a. Den motorn är väldigt lång med långa insugskanaler efter förgasaren. Den motorn fungerade väldigt dåligt tills jag fick tipset att insuget saknade uppvärmning. På den bilen blev det vatten uppvärmt insug, men det är ju inte riktigt ett alternativ i dessa motorer.

Vad som händer när insugsrören är för långa är att bensin gasen kondenserar på insidan av kanalerna och kommer inte in i cylindrarna som en bensin/luft blandning utan som bensin och luft. Detta gör att det inte finns en bra bensin/luftblandning för tändstiftet att antända och motorn går mycket sämre.

Jag har också hört (och läst) att folk tycker att det kan vara svårt att justera in förgasare av typen Weber 32/36, så att motorn går bra. Om det beror på ovanstående vet jag inte.

Ingen som vet vilken typ av förgasar kombo som skulle funka bäst på en gammal Typ4?

/Daniel

6

Jag vet inte vilka som är bäst men jag skulle hålla mig borta från singelarrangemang vilka brukar ge problem just av problemen med förvärvningen.
IDF är tveklöst bra förgasare men man behöver rätt små halsringar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

ok, mycket bra info här.
Då låter det ju som att det är värt att spara ihop till ett kitt med dubbla då. Kommer som sagt att fortsätta bevaka den här tråden med stort intresse.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

8

Vad blev det för lösning till slut? Default/smile

"Besvikelsen över dålig kvalité varar längre
än glädjen över ett lågt pris"

9

Jag kör dubbla weber 34ICT på min, fungerar bra och bes har inte sagt något. www.dellorto.co.uk