Indikarorlampan på Tempmätaren börjar ibland blinka under körning trots att tempen är ok, vad indikerar den för?
Kylvattnet är ok men blir inte nämnvärt varmt, 40-50 grader i expansionskärlen ca, kan de va termoststensom gett upp?
Hej!
Lampan indikerar för vattentemp som överstiger gränsvärdet (har ej i huvudet vilken temperatur det är) eller om värskenivån är för låg.
Gör såhär innan du kör bussen nästa gång:
- Kolla vätskenivån i kärlet bakom serviceluckan när motorn är kall innan du startar bussen. Vätskenivån ska vara mellan min och max.
- Kolla vätskenivån i kärlet på högersida i motorrummet. Detta ska vara toppfyllt.
Om lampan sedan blinkar:
- Kolla återigen vätskenivån i kärlet bakom serviceluckan.
- Kolla vätskenivån i kärlet på högersida i motorrummet. Öppna ej locket.
/Dawid
Okej, ja i kärlet längst in är det inte riktigt fullt, kanske kan vara felet då...sitter det någon tempgivare på blocket?
Startar kylarfläkten som på andra bilar runt 95grader? För den hoppar igång ibland när jag står på tomgång men vattnet verkar inte nämnvärt varmt
Den kan blinka av flera anledningar.
Uppenbart: det är låg vätskenivå.
Givaren som sitter i burken är skitig. Skruva ur och torka av med lite papper och T-sprit.
Kontakten till givaren är glapp eller oxiderad. Gör rent.
Kabelflätan till instrumentpanelen är oxiderad och skitig, den sitter nere i högra hörnet. Gör rent och se till att den sitter bra.
Det finns säkert en uppsjö andra orsaker men jag har löst det med de ovan.
Okej, jo det finnsju några tänkbara scenarion så därför tänkte jag höra med expertpanelen först 
Ja, det sitter en temp mätare på motorn också. Om den varnar för hög temp så kommer du dock se det på temp visaren i kombiinstrumentet också. Det finns även en givare i kylaren fram.
Fyll på med kylvatten i kärlet till höger som sagt och kolla samt memorera nivån i kärlet vid serviceluckan. Om varningslampan blinkar igen, så kolla återigen nivån i båda kärlen ock posta resultatet här.
/Dawid
7 2013-08-29 17:09:43 Senaste redigerad av Hasse T3 (2013-08-29 17:10:20)
Temp givaren på kylaren är endast avsedd för kylfläkten
Givaren på den inre burken är den som gör så att den röda lampan blinkar om vätskenivån är för låg.
Tempgivaren på slanganslutningen som pekar framåt på topplocket är den som visar hur varm motorn är på instrumentet
Tempgivaren på den andra utgången från toppen är för att tala om för glödrelät om motorn är kall eller varm
Tack hasse det va precis den information jag behövde ! Nu behöver jag bara en manual för hur jag byter kylvatten utan att få luftfickor, har hört att det kräver sin man för att lyckas 
Det är inte alls svårt. Om du ska byta hela så går det bra att hissa upp röva så gott det går och be en kompis om hjälp, öppna kylarluftningen, fylla på bak tills det rinner över fram, kompisen drar åt kylarnippeln och du fortsätter fylla tills det är fullt. Varmkör ordentligt och fyll på om det behövs.
Jag göra hela harrangen själv, men det är lättare om man är två.
Tack!