1 Senaste redigerad av SplitPersonality (2013-09-03 08:50:40)

Jeg husker en artikkel i "Folkvagnen"-tidningen fra VWHK for manga år sen....om en handfull Oval-bublor bygget av Oettinger på oppdrag fra Scania Vabis...som gikk som "fabrikksteam" rallybilar på 50-talet. Okrasa motor og Porsche bremser m.m.

Så vidt jeg husker finnes det en av disse bilene kvar i Sverige.

Er det noen som husker noe mer om dette? Evt tidningsnummer for artikkelen? Evt annan info om disse bilene?

All info mottas med takk. Takkar!

2

Minns jag rätt är det 4 rallybilar bygda 64. Med oettinger prylar. Året före mach 1 kom på vw.
Minns dock inte var jag läst detta...

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden

3

Nu har jag forskat lite, och det var 5 byggda, men inte en enda har överlevt. Endast en återstår små fragment kvar av, inte något av själva bilen tyvärr. Mera lös utrustning vad jag förstått.
Tankarna, som var på 90 liter finns inte kvar, inte ens ett kort på hur de såg ut....

De hade B-bromsar med bredare spårvidd bak , 1300 oettinger motor, som var vessad ytterligare, lättade invändigt, plexi rutor, förstärkta under, hasplåtar, bytt förarstol, och "förstärkt" original passagerarstol, taksökare, två extraljus, extra tuta i mitten på bilen, svartlackad huv, ända upp mot rutan, även inne på instrumentbrädan. mm mm mm

Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett

4

Fråga Oettinger?

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

5

Haha...

Det var hans stora mun som skrinla projektet...

Nää bättre fråga dom som vet.

Tel 07noll357185ett

6

Denna?

Post's attachments

image.jpg, 70.45 kb, 500 x 366
image.jpg 70.45 kb, 219 downloads since 2013-08-29 

image.jpg, 26.69 kb, 300 x 200
image.jpg 26.69 kb, 212 downloads since 2013-08-29 

image.jpg, 11.71 kb, 197 x 131
image.jpg 11.71 kb, 219 downloads since 2013-08-29 

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

7

Takkar! Kanon-bilder! Hvilken farge var det på disse 64-modellene tro?

Er det noen som vet hvem på Scandia-Vabis som var ansvarlig for "racing-divisjonen"? Det var helt sikkert en prosjektledare for disse 5 bilene.....og også alle de "fabrikksracer"-Porschene som Scandia-Vabis tok hjem...Abrarth-Carerran til CG Hammarlund...etc.

Hvem i Sverige er det som vet mest om Scandia-Vabis sitt fabrikksteam?

....det er egentlig det jeg er på jakt etter.

Och - noen som husker hvilket nummer av "Folgvagnen" som skrev om dette?

8

Det var med i Folkvagnen #103 och #104. Du kan köpa dessa nummer från VWHK för 10kr/st+ frakt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

9

Motorbilden har med största säkerhet inget att göra med dessa bilar. Även om det var liknande som satt i de svenska bilarna.
Kärrud på Scania var det nog som hade ett stort finger med i spelet.

Tel 07noll357185ett

10

Färgen var vit med svart huv, och det svarta var matt och ända upp mot rutan. Ej endast huven.

Tel 07noll357185ett

11

Gå in på taksokare.se där finner du artiklar i rallyämnet!

Mvh danne

Tel 07noll357185ett

12

http://www.taksokare.se/oettinger.pdf

Tel 07noll357185ett

13

Hmmm, vill med bestämdhet minnas att jag läst artikeln om dessa folkvagnar i en VWHK-tidning jag har liggandes. Var fasen de nu kan ligga. Hittar jag dem kan jag scanna dem och lägga upp här.

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

14

Waldis kjørte jo ICQ/ag

Bjørn Waldegård

15

Tack för länken, enklare än att leta upp tidningen ;-) Underbar artikel av Willy Berg.

16

En Oettinger bubbla, eller möjligen var det bara motorn i bilen som var Oettinger, har jag sett i Hässelby i juli 1987. Minns jag rätt var det en 66:a eller en 67:a.