Ser kanon ut ! 
1,526 2013-04-27 19:22:31
1,527 2013-04-28 21:34:02
Ja jag får väl göra en liten återblick till gårdagen.... mådde lite dåligt igår kväll..för mycket konstiga svetsos..
Gavlarna jag handlade av"Franke" e nu en framvagn (nästan färdig typ..).. fick slipa ur lite för svets fogberedning. har ju ingen svarv tillgänglig
Av någon anledning vill inte kameran fokusera ibland.. ..
Svetsad innan slipning.
Slipade ner centrumbitarna så dom lätt ramlade genom röret, krymper ju lite vid svetsning av justersatsen.. dom gamla "dimples" slipades släta med slippappersrulle.. gick lätt då mittbiten e ganska så kort,borrade kapade och svetsade fast sänksatser..
Mittbiten ligger av egen vilja i mitten.. för framtida styrning ,hylsor i rören och utanför.
Dom utanpå liggande slitsades och 2 bitar 5mm plattjärn svetsades fast, och hålborrades.
Hyllsämne som jag innan svarvat, kapades i bitar..
Plugghål borrades, och hylsorna svetsades fast i ytter rören , för att få mer matterial att borra/gänga i.. detta för låsning/ förstärkning.
Ytterhylsorna svetsades fast i innerbiten, av röret. vill ju ha ytter rören släta så dom går enkelt att demmontera.
Då jag inte lossade det undre styrfästet, utan bara roterade det. blev original hålet (för centrumbiten) kvar i en olämplig plats. detta svetsades igen, sen hamnade sänksatsen där.
Gissade lite på placeringe, och kollade på en original framvagn, och "frankes" bilder..Jag har ju inte gjort något sådant här innan.. hoppas det fungerar som tänkt... annars får jag göra om och göra rätt.:rolleyes:
Den nedre mittbiten, fick oxå hylsor, som pluggsvetsades i både innerbiten och ytterbitarna sen helsvetsades dom fasade rören. och svetsades fast i gavlarna som en enhet. fick lossa ena sidan och trä in röret.. o centrera..
I morsse vart det sovmorgon
. sen 2 timmar hundprommenad i solgasset.. så först kl halv 2 vart det garage tid..
Den senaste tiden har det blivit högar... av fälgar däck, och annat löst i garaget
så en ansenlig tid till sortering, och städning vidtogs.
Sen hissades fronten på bussen upp, och pallades under ramrören.
Tyvärr ville inte en av bultarna, den nedre i bakkant h sida lossa.. så framvagnen fick demmonteras i mollekyler på plats.. det tog ju en del tid extra..
sen med nysmord mutterpicka högsta momentet inställt och 10 bar.. lossnade den
gottja
.
Om farbror besiktningsmannen/kvinnan undrar... så var faktiskt helt ärligt framvagnen rostig.. så jag var tvungen att byta ut den..
även lite rost i ena sidan rambalk framför framvagnen skall åtgärdas, liksom rost mellan hjulhus/golv på bägge sidor..
Men då det skall tubbas ,ryker väl endå en del där..
Pga fruns arbetstider, blev det stopp här
och jag mötte inte mitt dagsmål .
Dvs att få ner framvagnen på hjul i dag.
En viss håltagning för övre framvagns röret e av nöden..
Se hur diskret stötdämpar infästningen går upp genom hjulhuset..
Övre röret ligger och väntar...
Hade tur med framvagnen som e donator, satt 2 styrstag som e justerbara.. men dom skallkortas ner lämpligt..
Men det får ske en annan dag.. denna veckan blir det fler heldagar med meckande
Men först 2 löne arbetsdagar..
Cu all later... alligator..
/ Michael
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,528 2013-04-28 21:39:59
Riktigt fint arbete med framvagnen!! Du får gärna bygga ihop en å skicka hit 
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
1,529 2013-04-28 21:43:41
Enklast e ..do it yourself..
har inte tid eller lust att göra jobb åt andra.. sen då min maskinpark e liten blir det destå mer arbetstid..
sorry..
Men "Franke" gör fina jobb .. när han nu inte äntligen... har tid att mecka för sig själv.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
1,530 2013-04-28 21:46:40
hehe. Va mest på skojj
Ska behålla lite höjd på min tänkte jag. 
Vw Bay DH 1970. http://www.garaget.org/?car=306139
Vw Bay Westy 1975. https://www.garaget.org/?car=422452
1,531 2013-04-29 19:45:00
lite skumt med den bulten har precis demonterat 2st fr-vagnar o av just den bulten satt 3 av 4 som fan
alla andra bultar inga problem
1,532 2013-05-01 13:18:16
Mången läser men inte mycket tankar om det..
förutom "franke" jodå jag tycker själv det blir helt okey! fast nästa skulle säkert bli bättre..
"vwove" ja bulten satt rent fördjävligt fast.. annars brukar man kunna få loss bultana med krafthandtag och ren vilja.. men när inte mutterknackaren vill.. suck.
Ja ja.. åter igen stillestånd har det varit.. . e ju vårbruk med altan, dynor majbrasor osv
.. men idag 12 tiden kom jag ut igen, i garaget.. snabbt efter håltagning i karossen insåg jag att fas 1 framvagn, dvs utan att röra hjulhus skulle skita sig
.. flänsen på övre röret tog i rylorna.. kollade lite på hjulhusen..
fusklagningar..
nä för att möta min standard fanns det igentligen bara ett alternativ... guess what
vart ju fuskat lite överallt bla vid förstärkningarna för bältet och div vatten spruthål..
med diskret dubbelplåt som ruttnat...
Så tryckluftsåg och vinkelslipen fick tala.. nu e funderingen hur höga tubbningar som e lämpliga.....
Borrade vidare på andra sidan och monterade mitt övre rör.. måtten jag satte skarvarna i, stämmer okey.trälisterna längs sidorna har varit till ett extra säte i mitten...
Får väl fingera ett hjul ,och se hur det funkar... och vad som behövs i höjdled..
mer senare.. hoppas kunna posta lite i kväll.. frun verkar relaxed .. så e nog inga hushållsnära övningar i farten den närmaste timmen
/ Hepp Michael
1,533 2013-05-01 20:45:41
Nä inget roligt blev det.. bara provade lite och konstatterade .. trångt.. så blir väl att ta till ett gambling uttryck
gå Al in...
Mao vad menar jag... e lite i tankarna att skita i Bugrun... varför stressa.. göra en konstruktion som jag kommer att delvis kasta bort/få göra om... och varför inte då göra som jag vill ha det i stället.. dvs med splittfront"barnfront.". det e bara att inse... ingen tackar mig om jag stressar.. Detta bygget gör jag för mig,och min familj att använda., sen att även ni får c vad jag gör,och hur.... tja det kickar mig lite, till att få saker och ting gjorda.fotona skulle jag gjort även utan forumet.. men i slutet e det min buss och mina ideer...
Men visst vore det nice att köra lite i sommar.. fast risken e överhängande att jag åker på en regbesiktning.. om dom inte skriker SFRO besiktning..jodå det kommer jag att göra, men först efter motor låda broms bytet..
Hissad upp ett 17 tums "Fux" hjul. iofs med 225*45*17 et 40, men bredden e ju där.. skulle vilja smalna av 2 fälgar.. e sugen som fan att sätta upp och sticka av 2 tum på utsidan.. men sen e det att återskapa finnichen efteråt.. tyvärr breddad ett 944 nav 20mm mer än Bay navet.
Här hissat.. visst skulle ju gått, med original hjulhus.. och bakvagnen max sänkt bara för besiktningen.... men då måste det till att göra broms adapters för porsche bromsar spacer ringar för lager osv,
Med en 6*15 cuckie cutter fälg. et23.. väl upphissad...
även där bromsarna..
men då finns det ingen svängradie...
eller markfrigång..
et skulle vara mycket större. för att få en bättre väghållning.. med tex Porsche boxter fälgar skulle det bli bättre.
Eller dom 16 tumms mercedes fälgar jag har 6.5*16 et 50. glömde kolla frigången.fast där e ju spinkiga däck dålig bärighet i..
Med original fälgar och 195*70*14 ser det ut såhär.. slammed.. fast.. det går ju inte..
Då sticker det upp 130mm ovanför hjulhuset.. ett sådant däck /hjul e ca 630 mm högt.
..
jag har en idee, som jag växlat med "Franke "och" Demian", till det behövs rensade bärarmar.. hade en extra uppsättning liggande..
Att pressa ut gamla leder, kan vara en bitsch.. men varför göra det över huvud taget.. dom skall ju bara bort.
köttade bort muttern, slipade bort den över pressade kanten på ovansidan. sen knackade jag bort locket med kula och ledkapsel.
Tog min trycklufts "dremmel" mod värre. och fräste bort en försvagning, tills rosten kom igenom.. sen var det enkelt att knacka ut det gammla skrotet..
så nu skall jag jobba lite med dom sen blir det nya leder.
fast ni får kanske inte se det
så ingen får dumma ideer av det.
fast.. de e ju ändå ingen här som läser 
ps Hittade en stelth färg till bussen.. bevisligen rullar det bara 3 bilar i sverige med den färgen.och en del i Israel
... en ganska så mörk blå grå färg.. halvmatt..
sen kanske blir brutet vitt tak till det.. den som lever får c. Ds.
/ Michael
1,534 2013-05-01 20:51:59
Färg combon du pratar om kan bli kanon.
Själv är jag rädd för att det kan bli en SFRO besiktning men då fixar du det med.
Kan hålla med dig att stressa man blir sällan resultatet lika bra .
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967
1,535 2013-05-01 21:37:55
Ja nu skäms jag lite. Dåligt att inte kommentera mer än vad man gör på din tråd. Men grejen är nog den att man, i alla fall jag är stum av beundran över det arbete du gör. Helt fantastiskt det är en av de roligaste trådarna att följa. det du gör blir så sjukt bra så man bara fattar inte.
All respekt till dig Michaelth
Trekronor
1,536 2013-05-02 08:29:53
Tror nok det er mange som leser tråden din! Jeg sitter i Stavanger på vestkysten i Norge og er innom tråden din hver dag. Har en kompis i byen som er minst like aktiv på å lese! Stå på! Beundringsverdig arbeid! 
1,537 2013-05-02 08:30:05 Senaste redigerad av JarleA (2013-05-02 08:30:45)
dobbelpost
1,538 2013-05-02 18:03:33 Senaste redigerad av Johan W (2013-05-02 18:08:00)
X2 ja inte dobbelpost då 
Vi vanliga dödliga har inte så mycket att komma med häller 
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o] Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage
1,539 2013-05-02 19:50:19
jag följer din tråd men har inte så mkt kunskap som du har
än glädjen över ett lågt pris
vw 1300-66 cab
1,540 2013-05-02 19:58:10
"fast.. de e ju ändå ingen här som läser "
Joho!
Slaviskt! Varje gång jag läser den så gör jag det!
S
1,541 2013-05-02 20:22:30 Senaste redigerad av Franke (2013-05-02 20:23:22)
Det ser bra ut som vanligt och det är kul att få följa dina framsteg och funderingar !
Extra kul att få se fler bussar med mina gavlar och då du brukar komma på smarta lösningar ska det bli kul att få se hur du löser resten 
Som det ser ut nu kommer vi att ha liknande sänklösningar på våra bussar , så det är perfekt när vi kan snegla lite på varandras projekt 
Porsche bromsar har aldrig tilltalat mig och nu är jag ännu mer övertygad om att avstå såna prylar , men jag har legat sömnlös sen du flyttade upp bakvagnen
Så jag skyller på dig om någon undrar varför jag har en avkapad pickup stående mitt i garaget 
1,542 2013-05-02 20:42:40
När jag läser din tråd så tänker jag: är det lönt att fortsätta med min egen tråd egentligen, totalt ointressant jämfört med din 
Det händer grejer hela tiden och det är mycket påhitt och coola och smarta lösningar och du ligger nog på en nivå som är en bra bit över majoriteten här så nog därför många bara läser, gapar och njuter 
Kämpa på!
1,543 2013-05-02 22:10:49
Färg combon du pratar om kan bli kanon.
Själv är jag rädd för att det kan bli en SFRO besiktning men då fixar du det med.
Kan hålla med dig att stressa man blir sällan resultatet lika bra .
Hmm ja färgen e precis som jag tänkt mig lite vintage.. e igentligen till ett stridsfordon.. fick 5 liter
gratis e trevligt..
sen att den e halvmatt e precis som jag vill ha det..
Ja nu skäms jag lite. Dåligt att inte kommentera mer än vad man gör på din tråd. Men grejen är nog den att man, i alla fall jag är stum av beundran över det arbete du gör. Helt fantastiskt det är en av de roligaste trådarna att följa. det du gör blir så sjukt bra så man bara fattar inte.
All respekt till dig Michaelth
Trekronor
Tackar...
inte skämmas e säkerligen fler som gör saker fast dom kanske inte märks.. men visst får jag mr lust när det e folk som läser och kommenterar det.
Tror nok det er mange som leser tråden din! Jeg sitter i Stavanger på vestkysten i Norge og er innom tråden din hver dag. Har en kompis i byen som er minst like aktiv på å lese! Stå på! Beundringsverdig arbeid!
Norge.. jodå min släkt kommer från Norge från början .. 1600talet.. uppifrån thule därifrån e början av mitt efternamn.. som det e nu fyller jag år på norges nationaldag..
har en del släkt i Oslo och däromkring.. får väl åka över någon gång...
X2 ja inte dobbelpost då
Vi vanliga dödliga har inte så mycket att komma med häller
jodå alla har sitt som dom kan..
jag följer din tråd men har inte så mkt kunskap som du har
Annan kunskap..alla kan något!!
Men så har jag hållt på med detta i snart 50år oxå
f.. va tiden går...
"fast.. de e ju ändå ingen här som läser "
Joho!
Slaviskt! Varje gång jag läser den så gör jag det!
S
tja jag läser alla inlägg på boxerville.. e det sjukt eller
skaffa ett liv
nä jag trivs här..
Det ser bra ut som vanligt och det är kul att få följa dina framsteg och funderingar !
Extra kul att få se fler bussar med mina gavlar och då du brukar komma på smarta lösningar ska det bli kul att få se hur du löser resten
Som det ser ut nu kommer vi att ha liknande sänklösningar på våra bussar , så det är perfekt när vi kan snegla lite på varandras projekt
Porsche bromsar har aldrig tilltalat mig och nu är jag ännu mer övertygad om att avstå såna prylar , men jag har legat sömnlös sen du flyttade upp bakvagnen![]()
Så jag skyller på dig om någon undrar varför jag har en avkapad pickup stående mitt i garaget
Jadu e trevligt med utbytet..utan det skulle min buss se mycket annorlunda ut..
det e ju så att olika människor triggar till olika saker.. sen ibland blir det en bättre idee..och vissa skall vi inte tala om
vi får väl se när jag kommer igång med mitt pickupp bygge...
har ju en del andra projekt oxå...
När jag läser din tråd så tänker jag: är det lönt att fortsätta med min egen tråd egentligen, totalt ointressant jämfört med din
Det händer grejer hela tiden och det är mycket påhitt och coola och smarta lösningar och du ligger nog på en nivå som är en bra bit över majoriteten här så nog därför många bara läser, gapar och njuter
Kämpa på!
Klart du skall posta det du gör.. bara för att jag flippar ut.. Hade jag köpt min buss, hade den förmodligen varit annorlunda.. fast vem fan köper en såå tokrostig bay. ingen e såå dum
..
E helt enkelt så ,jag vill ha grejer..och har inte råd att köpa dom, så jag försöker göra dom i stället.. Därav en split/barnbuss fake buss sak i mitt garage.....
Men nu... åter till dagens övningar...
Har man som jag, en önskan till lite bredare framhjul,med mer däck på..
och därtill möjligheten att sänka bussen radikalt.. vad göra..
jo korta framvagnen och flytta upp den..Check Check... men om det inte räcker
.. ja nu har jag tänkt liiite....
Har sett/läst på innnternett.. folk som ändrat länkarmar
.. så frågan ställdes till div om vad som kan ske..
En licens svetsare på jobbet sa.. svetsa med många strängar och slipa rent mellan varven så det blir ordentlig genombränning.. dvs ingen skit som byggs in.. blir lite som en plyfa skiva med många lager.. sprider spänningarna så det håller bättre,
Tog en redig bit I balk
, och på den riggade jag upp en länkarm. många vinklar skruvtvingar o svets tänger..köttade och flyttade in ledpunkten 50mm..
köttade loss öglan och gjorde generösa fogberedningar..
Sen var det att lägga en sträng .. slipa in i svetsen från andra sidan, så det var porfritt. lägga en ny sträng.. vända slipa rent svetsa osv..
Detta en nog den 4de eller 5 te strängen på denna sidan.. och det e inte färdigt än....
Oskarp o jävlig bild
.
Efter en bra stunds slipande, svetsande osv med trisssa och dremmel vart det såhär.. en "avsmalnad" och en original.
Dock e dessa inte färdiga, då ett nytt stötdämpar fäste kommer att göras, och svetsas fast brevid det gammla.
"jobbet" fortsatte med den andra nedre länkarmen..
Sen dom övre..här satt i fixturen för att få grundpossitionen, sen flyttade jag främre röret 50mm för att få den nya platsen..
På dom övre ,fick jag använda en del av den gammla armen, och svetsa fast som en extra triangel förstärkning...
Blev jädrigt varmt.. länkarmarna skall fixas till med sliptrissan, så det blir lite faktory look.. får väl skicka dom på rönkning..
e iofs säker att det håller.
4 stycken varma länkararmar, som sagt, en del jobb e kvar att göra.. Den ena nedre länken har jag skurit bort en del av stötdämpar fästet på..
Skönt när man har extra saker.. jag har mao en komplett orörd bay framvagn.. som när som.. kan monteras.. iofs behöver det rostlagas lite på den .. men nemas problemas..
såhär kan man använda en ledig dag..
Tänkte i morse.. nu..nu nu. går jag ner i garaget och kapar av fronten på bussen.. bort med skärmkanter och dit med splitt dito.
osv.. Men så vart det inte idag...
men vem vet när det blir så
igår kväll gjorde jag en beställning på 4 spindelleder, en del splitt rutgummilister,nya drivknuts dammasker, gummilagringar till torrisions svärd.+ något annat smått. e en del grejer som behövs.
så nu kan ni fundera på detta.
Hepp i stugorna.. mer att komma.. en annan kväll./ Michael
1,544 2013-05-02 22:47:16
Jag har väl inte så mycket mer att tillägga än - Metallurgiknugens arbete är roligt att se! 
1,545 2013-05-03 05:40:59
Smart lösning, snyggt jobbat
1,546 2013-05-03 08:32:46
Mycket najs ! Bra jobbat !

1,547 2013-05-03 20:34:37
Tack för era vänliga kommentarer.. dom värmer..
Det blev fel...
Jag skrev innan häromdagen....
tyvärr breddad ett 944 nav 20mm mer än Bay navet.
Ikväll på hundprommenaden tänkte jag
..Så e det ofta då..man slappnar av, lunkar på genom skogen och småtittar på 2 nöjda hundar som "läser tidningen".. "nä det kan inte stämma"... nä det gjoirde det inte heller!!.. var en taskig spindel där jag inte fick på Porsche navet riktigt..tur jag har flera drällande.
så nä, Porsche breddar inte mer än bay.
mao. har jag ytterligare 2 cm mer frigång/sida..
Vad idag då.Förutom resa till sopstation, hundprommenader på längden..
Jo jag fortsatte svetsa, slipa och skita ner mig an mass... När jag förut jobbade på ett gjuteri, var jag oxå så här skitig
.. jag besparar er synen.. sotar svart.
..
Men hur blev det?? säger den nyfikne i bakersta raden
.. jodå..
genom denna manöver har jag smalnat av spårvidden 195mm totalt( 95mm framvagnen +100mm bärarmarna.).. vilket borgar för feta hjul..och lite mer svängradie...
kapade av 2 bitar 30mm axel.. borrade 10mm hål, gängade, fogberedde och svetsade fast...
Gjorde så gånger 2.. sen slipa slipa slipa...
Genom detta flyttade jag stötdämpar infästningen 30mm längre ut, från ca 125mm till 155mm från torrisions centrum. lär göra att ev Highjackers lättare kan lyfta lite..
Axelstumpen skulle varit 25mm dia..men man kan inte få allt
hade 30mm och det duger.
Denna suddiga bilden visar "fux"17 tummare med 225*45 däck och en markfrigång av 90mm. då sticker hjulet upp60mm =tubbning..
Och på denna bilden har jag inte tagit hänsyn till att hjulet skall in 2 cm till
framhjulen/däcket blir lite smalare oxå..
Ett 225*45*17 däck har en ca dia på 634mm
Ett 185*35*17 däck har en ca dia på 562 mm
=72 mm.. en teoretisk sänkning av fronten med 36mm och därigenom en mindre tubbning
Mycket teori... men det blir verklighet.. tro mig!
Over and out / Michael
1,548 2013-05-04 17:18:29
Underbart,önskar jag hade ett uns av ditt driv och skicklighet.. 
late,
in love,
and a little drunk..
1,549 2013-05-04 20:44:54
Jag har inte så mycket att tillföra i din tråd men som bevis på att jag läser så säjer jag - Imponerande och snyggt jobbat ! Igen.. 
1,550 2013-05-04 21:22:17
Imponerande ! Bra jobbat tamefan !