Upps, tråden håller på att kallna.
..
Det vart inget garage jobb i går em/kväll.. bara slappade..kelade hundar och tog det lungt. tittade lite i garaget och fintänkte..
Seeeeen...låg och grunnade jag hela natten på div problem/frågetäcken...
..
Bla. var jag rädd för att inte få bort hjulen, utan att skava tränga bort dom. vill ju ha möjligheten att ha ganska så höga hjul bak.inte bara eltejp på 14 tummare..
Efter det vart jag fundersam över drivaxlar, dvs om behöva korta, förlänga eller vad ???
.. iofs allt e gör-bart. men slipper man e det ju trevligare.
..
Sänkning. jag vill kunna lägga bussen på schassiet.
dvs slamm that bitsch
.. så konstruktionen bör vara, så det blir möjligt. att framvagnen inte e i det stadiet än.
... e jag medveten om
Men det jag gör, vill jag så lite som möjligt behöva ändra..
går oftast inte så, men så har jag inte så mycket att kolla på heller..
Plats för växellåda/länkarmsfästen. var rädd det skulle bli tajt.. subba lådan skall ju oxå dit sen..
Växellänkage /golvbalkar kopplings vajer,osv...
Handbroms vajer/vajrar..
Hjulhus/mina luftintag till motorrummet/hjulhus/konflikt..
stötdämpare/luftfjädring.. dvs en dämpare som klarar hela rörelsen.. eller en kortare som man demonterar vid hjulbyte...
Så tankarna snurrar.. men efter att frun åkt till jobbet i morse.käkade jag frukost ,tog ut hundarna på en långpromenad.. jo jag var ledig idag..
Därefter blev det fundera i garaget.. Hängde dit växelådan..
Tog torrisions ändklumparna och modifierade för bättre rörelse..
Före..

Efter köttnings attack...
som faktiskt gjorde mycket skillnad i rörelse..

konstaterade att om jag hissar fullt, så fastnar hjulet i hjulhuset, innan svingan krockar med dom nya rambalkarna,
Däremot såg jag att när svinga/svärd e ihop monterade, med extra förstärknings plåt, kan det bli en konflickt med rambalken, i max hissat läge.... blir en av-växling in till halva tjockleken en 15 mm in i bredden.. under en stäcka av ca 15 cm.. tur jag inte svetsat dit boxnings plåtarna, på insidan än...
Monterade en länkarm, och ett hjul .. i nedre läget ca 35 cm frigång under bussen

och hissade upp.
ca 3 cm frigång under bussen med o modifierade hjulhus..

växellådan e inte symetrisk.. så den ligger ganska så nära inre länkarmsfästet, på v sida.. blir lite bortkapat på insidan.. backhjuskontakten kryper in i fästet, med vinklade kabelskor funkar det
skall svetsa fast ett fäste för bromsledning och en jordpunkt ovanpå.

Svinga i hjulhuset utan hjul.. e konflickt mellan svärd/rambalk.. i detta läget e nog bussen om hjul monterat liggande på rambalkar
...
skall kapas ut enligt tusch stäck..

Demonterade resten av porsche bakvagnen.. muttrade bort den andra svingan. krängnings hämmaren med fästen,som skall fast i bussen
och kapade ut h sving fäste efter intärn stagning.. slipade rent..
hade väntat med detta för att kunna ta mått.

Har ju funderat på drivaxlar.. så nu blev det att mäta. jag har helt kallt räknat med, att kapa korta och svetsa ett par.. men nu såg jag.. om jag använder bay drivaxlar så e dom lite för korta.. Porsche 944 e mycket för långa.. så.. antingen korta P varianten.. eller svarva ett par ringar och montera med längre bultar...
blev med ens mycket lättare..
ingen bild.så det har förmodligen inte hännt..
Växel länkaget.. måste fixas.. så bultade bort knutaxeln från 1303 styrväxeln...

Knutarna e gjorda med ett klämmförband som klämmer ytterst lite över splines.. så jag svetsade fast en lång mutter över ett hål jag borrat. och Gängade m8 för en stopp skruv.
Då den förbindande axeln var lite lång kapade jag bort ca 45mm och fogberedde och svetsade ihop..

växellådans ingående växelaxel e 15 mm grov.. det splinsade hålet i knuten ca 17mm . klippte en remsa 1 mm plåt och böjde runt en 15 mm axel.. med hål för stoppskruven hålls den på plats.
växelröret e 18 mm så med miljonvarvaren slipades ut. röret sattes i neotralläge , och skars av.. växelknuten träddes på, låstes med bult och verkar fungera i torrväxlings läget
.. tar isär och fyller röret med en axel.. även flex kan skönjas så en bakre lagring kommer att göras.

Stötdämparna...
Idealet vore en lång dämpare, som klarar hela slaglängden.. om man använder originalet.. sätter ett fäste upp i tankutrymmet så kan den funka.. Men med en kortare så blir det att demontera innan hjulbyte..

Den långa = Bay bak den kortare blåa = Bay fram.
Den svarta dämparen.. en något kortare gasdämpare..
Luft dämparen.=Subaru..
så detta hanns med.. känns bra att kunnat konstatera allt detta..
Over and godbye./ Michael
Ps ganska så häftigt hur låg bussen blir i toksänkt läge
..Ds.
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(