Sluta dregla.. e bara en liten update...
En fd säljare på mitt jobb sa att vi "okynnesjobbade" på bilarna.. dvs vi hade för många produktionstimmar mot budgeterat/såld tid.
Så känns det nu med min buss, men jag vill samtidigt inte kasta ihop den, eller vara sur för att jag tog en genväg.
Dom brukar ju som bekant vara senvägar..
Som jag avhandlade igår..fixerings bulten genom dom tu svärden, e m12..Jag kunde förmodligen valt m8 oxå.. Menjag har någon gång lärt mig, att man bör ha ca ca.. lika mycket matterial att gänga igenom, som bultens dia.. Eftersom mina svärd bara har en matterial tjocklek på 5mm, svetsade jag fast en mutter på baksidan.. mao metallkonflikt..
Fix.. hål.

Borrade med 25 mm hålsåg.. och idag min handborrmaskinen.. Den gamla trygga Metaboborrmaskinen har en slirkoppling, så när man råkar köra fast, varken bryter man händerna ,eller skadar något mekaniskt.. bra skit!!
Sen vart det slipa med fingerslipen...ytterligare en maskin jag e mycket glad för.. tack för det tippset " Fidde"

Jag måste beställa gummimunkar senare då mina e helt sneda och utjuckade..
innan jag kan montera ihop skrotet permanent...
Men nu då detta vart fixat, kunde jag göra en mockup på bussen igen, och bestämma "ridehight".. då detta inte blir en slammad buss, utan en " Lagom"sänkt, bestämde jag ridehight till ca 120 mm frigång under lägsta delen, med option att sänka mer eller höja upp med luftfjädring...
dvs det går i bakvagnen, att lägga schassiet på marken.. Men då jag ännu inte gjort framvagn..e så kluven vad göra som version 1.. sänksatset på original framvagn utan demontering, splitt stomme medsänksatser, flippade spindlar. porsche bromsar. eller supersänk alla " franke".. tiden avgör.. men den super sänk åker nog i pickisen sedare. så jag avvaktar lägsta höjd..
Denna bussen kommer att användas som campingbuss av mej o min kära. and the doggs.. Och hon har uttryckt sig vilja köra den oxå..
pilsner time!!
Här en bild med min simmulerade papp skärmkant i original buss höjd. både snett och felcentrerad..

Då hämtade hustrun mig.. hennes "lammineringsmaskin" billigt junk från en viss bildels firma.. ville inte mer just då.. så hämta husse..
så utryckning vid köksbordet, dissikerade och vipps funkade skrället igen.. motorn hade vägrat innan, men nu var det bara att skruva i dom dåliga skryven i plast smäcket... frun glad och jag stegade nerförtrappan igen....
Nu när jag hade höjden, monterade jag mina teledials med ca 20 mm frigång i hjulhuset.. vilket gör17 mm mer för mina17 tums "Fux".. blir bra då kan man skifta dom utan en brottnings match.
Efter detta kunde jag sätta det inre svingfästet i lämplig höjd.. svingorna rör sig i en bågform och då ändras lutningen på bakhjulet.. och då vill man sätta dom "rätt" innan det svetsas fast permanent
..
Eftersom jag nu har torrisionen högre än innan, kunde fästet vridas ner lite lagom.. allt sådanthär tar så jädra mycket tanke tid..
Slipade lite på svingan innan," Okynnes"de var ju så fula gjutskarvar
Man ser att en viss plats finns uppåt ovanför svingan...

Började knyta fast den högra sidan av rambalken.

Det e mer plats på denna utsidan, då dom 2 bakre utriggarna ännu inte hittat dit.handbroms röret e helt murket.. blir nog bara en vajer framifrån som sen delar sig till bägge sidor..Porsche style.saknas en del plåt här.. men det kommer. frun hade ropat. kvällsmat färdig "Och jag behöver sova sen direkt."
suck...denna veckan e oxå idiotisk vad gäller fruns jobbetid/garage tid..

Nu e det slut... Gjorde en liten mall för förstärknings plåt till insidan svingorna.. så lite pyssel har jag till lunchen i morgon
Hepp Vw lovers..
/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(