Med bubblans noskon kan du ju lyfta torsion utan att lyfta motor/låda lika mycket. 
Hebster -52
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 51 52 53 54 55 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Med bubblans noskon kan du ju lyfta torsion utan att lyfta motor/låda lika mycket. 
Så det du säger e om jag flyttar upp torrisionen säg 10 cm kan jag med bubblans låda/noskon lyfta typ motor 60mm
det vore bra då torrisionen kommer bli kvar men bubbla låda motorn skall flyttas efter sommaren..
Yes u made my day! bugar o bockar .. fan man/jag blir helt snurrig av allt mätande.. skulle bara slängt upp en motor o låda på lyften o testat.. men har ju sååå trångt i garaget.. får bygga en mockup motor.. block med fläktkåpa och knoppa ihop med lådan.
Nä måste äta lite frukost så hjärnan kommer med.. 
Men typ1 lådans växelförare sitter lägre än typ2 och då får du ju en höjning av lådan som du inte vill ha!
En variant som skulle kunna funka är buss noskon på typ1 lådan och lägga växelförare under torisionsröret.
Då bör du kunna höja torisionen mer än växellådan, men som alltid är det ju bäst att testa IRL.
En tanke, ett sätt att lösa alla dessa problem med fläktkåpa toritonsrör osv kan vara att 1/3 bodydrop, dvs behåll höjden på lastrumsgolv med såga i vecket golv/tank om du du är med, fimpa av rambalkarna på samma ställe vid golvet hela vägen runt så du får med hjulhusen motorrum osv.
Är du med på hur jag tänker?
Kan bli en trixig lösning med växelförare och säkert något mer jag glömt.
Men typ1 lådans växelförare sitter lägre än typ2 och då får du ju en höjning av lådan som du inte vill ha!
En variant som skulle kunna funka är buss noskon på typ1 lådan och lägga växelförare under torisionsröret.
Då bör du kunna höja torisionen mer än växellådan, men som alltid är det ju bäst att testa IRL.
Tvärtom. Om vi pratar om splitbuss växellåda mot bubbla dito, så sitter bussens växelförare i noskonen lägre än i bubblans. Se bilden ja la upp!
Hmm var ute i garaget och kollade nu.. nu e jag kluven igen.. 1303 lådan e en liten skit..
men vad som jag inte tänkt på innan driv flänsarna sitter 3 cm närmare varandra än på 091 lådan, såå då får jag göra 2 uppsättningar drivaxlar.. en variant nu och en sen med subba lådan.. subba lådan med subbagears driv flänsar skulle blivit samma bredd som 091 lådan.
lyfte upp 1303 lådan och... det var som Lars skrev.. mycket riktigt fel fel fel..
Men.. sen mätte jag, med min svinga upp i kontakt med mina rambalkar..borde bli ca ca 95 mm frigång till undersida rambalkar. när bussen står på 225*45*17 hjul. men då jobbar iofs inte svingorna optimalt. så en uppflytt av hela videvitten
som Tacksamt nog "Rensport" föreslog, löser ju att det blir bättre på många sätt.
En fördel, senare oxå då jag behöver en uppflyttad motor låda med subban paketet. för oljetrågets skull.. så detta måste jag kolla på. jag slipper ju då göra om mina rambalkar igen..... slipper modda växellåds infästning tank kopplingsvajer frigång ..ja mycket.. sen lite fix bak.. och längst sidorna.. no biggie. + anslutning i min baklucka.. ja ja..
så tack för dom tankarna.. sen hur genomföra på ett smidigt sätt.. jadu..
Men 1/3 dels body dropp tilltalar mig.
växelföraren e som sagt löst med en dubbelknuts axel. så det e ett mindre problem.
får höja R&R soffans beslag... ja ja.. nemas problemas i sammanhanget.
detta måste jag kolla på exakt men nuu lite mat! / Michael
Lars.T skrev:Men typ1 lådans växelförare sitter lägre än typ2 och då får du ju en höjning av lådan som du inte vill ha!
Då bör du kunna höja torisionen mer än växellådan, men som alltid är det ju bäst att testa IRL.Tvärtom. Om vi pratar om splitbuss växellåda mot bubbla dito, så sitter bussens växelförare i noskonen lägre än i bubblans. Se bilden ja la upp!
Jag var lite otydlig där med typ2 menade jag 091 som sitter i bilen idag jämfört med typ1 låda.
Att lyfta hela "paketet" lika mycket låter som en vettig lösning och du får ju en "tubbning" av hjulhusen bak på köpet.
Nja tyvärr räcker inte hjulhusen till om jag vill kunna utnyttja hela fjädrings vägen upp typ vi kommande luftfjädring.. har ju tankar om bredare bakhjul
i framtiden än dom spinkiga 7 tummarna och hjulhuset e runt på bägge håll i toppen så det kommer att ryka. =få avlägsnan/bytas ut mot en mer slät desighn.
gillar tanken mer o mer på 1/3 bodydropp... så enkelt, men man skall bara kommer på det..
sen e det framvagnen som skall lösas och dillemat med hjulstorlek.... hellst 17 men ev 15 
ja ja mycket kvar...
Jag var lite otydlig där med typ2 menade jag 091 som sitter i bilen idag jämfört med typ1 låda.
Ok. Då förstår jag. Känner inte dom nyare lådornas anatomi lika bra... 
Önskar man kunde inflika något matnyttigt,men är tyvärr helt lost i denna diskussion..läser dock efter bästa förmåga och försöker lära..
Rolig läsning i viket fall! 
Hmm helgerna kan vara produktiva ...eller inte
Denna helgen har min kära jobbat, så då kunde man tänka att det skulle hända saker.. icke..hon jobbade sena kvällar så hela dagarna gick åt i familjeliv.. och kvällarna har jag bara gått o fin tänkt.. men så i em kom en vän förbi, och ville veta vad jag gjort sen sist..
o lusten kom tillbaks..
Städade och fejade i säkert 2 timmar. e alltid trevligt när grejerna ligger i lite ordning. sen åkte frun till jobbet igen.. så.. tänkte va f...
Bodydrop speciale eller 1/3.. inleddes
.. 100mm uppflyttad bakvagn de e fint de..
Varför kanske någon säger.. ja läs mina tidigare inlägg.
Men en sak jag grunnat på ett tag. jag vill ha krängnings hämmare bak! följde ju med en med porsche axeln..
Och den skall sitta under torrisionen nemas problemas..
jamen bilder då..
Började med att palla upp karossen på 4 pallbockar. 2 under framaxeln. 2 en bit framför torrisionen
sen svetsade jag fast 6 provisoriska stöd ben ,4 som stöttar hela motor rummet, och 2 som sitter längst bak och håller karossen..
sen kötta jag bort 100mm runt bak.
köttade även bort den bakre tvärbalken, så det blåser vissa förändringens vindar..
behövs ju plats för nya växellaxeln blir en bit demmonterbart golv i mitten senare.
knallade ner i snickarbon och sågade till 4 styck 2*4 regel bitar ,100 mm långa.
Skar låss hjulhusen från karossplåten med tigersåg.
snittade ut tanklocket då det kommer att flyttas.
Ritade och snittade av rambalkarna.
Sen var det dags att lyfta
.
med garage domkraften gick det superenkelt.. på sidan hade jag skurit bort 90 mm så jag kan finpassa senare.
Rambalkarna kommer att svetsas ihop med nya plattor på ömse sidor.
Här e hela videvitten hissad. med klossarna under.
Känns skönt, att jag genom detta får lämpligare vinklar på bakvagnen. och välbehövlig frigång under motor/låda.
.
Men en viss tubbning av bakre hjulhusen.... kommer att ske.
Letade rätt på en 1303 styrsnäcka, som kommer få donera ett par knutar.. hmm skulle behöva 2 till
någon som har/vill bli av???
Efter det var det kväll/natt, och frun kom hem.. overand.... snartveckodagigen
..
Ja ja kanske hinner knyta ihop lite i morgon em...
Hepp / Michael
Ja så där kan man också göra 
Det där såg faktiskt riktigt smart ut, är det min tur att ligga sömnlös nu ? 
Underbart att du verkar hittat lösningen..ja man ska inte ge sig förräns det känns bra!
Ser jättebra ut och är det någon som kan fixa det så är det definitivt du...kör på! 
Nu skall jag inte ta cred för detta då der var efter "Rennsports "förslag att göra så.. I mitt fall ganska så "enkelt" då jag ju har rent redan i en stor del av anslutnings punkterna... Men visst e det smidigt att göra såhär.
Får kolla ommjag behöver ett hål i karrossidan för torrisions stavarna.. Men det e troligt
Detaljerna Helge....
/Michael
Ah bra jobbat... ska bli intressant att se när det blir klart ! 

Ser förjävla bra ut!
Du har inte funderat på att flytta fram torsionen när du ändå håller på? Tänkte om subarumotorn och lådan bygger mera bakåt!
Jag har pratat lite med Franke om detta då jag ska in med porschemotor i pickupen och den är ju lite längre än typ1an.
Har en porschelåda också som jag funderar på att använda som även den är längre än vw lådan.
Detta funkar ju bara om man har IRS modell på drivaxlarna så dom kan "peka" lite bakåt.
Det finns plats för subba låda och motor, även men 6 an e det utan diskussion.. så jag behöver inte ändra något.. e inte en sååå ovanlig modd att sätta det i en bay, eller en splitt för den delen. man kuttar av lådan så den blir kortare när man tar bort 4 hjuls driften.då e det inga problem..
själva subba 4 an e inte speciellt stor. man blir tvungen att kötta av oljetråget en del och bygga kompakta headers, annars lungt!
Ja i ditt fall hade jag byggt om till coilover fjädring och stuckit fram lådan.. Eller mittmonterad. Har lite sådana tankar angående kommande pickup bygge, helt enkelt en vanlig låda kopplad till motorn. en liten kardan över torisionen med en tex BMW klump i motor rummet.
Strålande!!!! Precis som jag tänkte, borde bli en enkel match att smida ihop rambalkarna, har funderat på hur det blir vid motorluckan?? gissar att du behöll original höjd just där?
Kan tänka mig att du tänkte efter en och två gånger innan du gjorde första snittet, svettigt värre
Kul att man kan bidra med idéer sen hur det görs i praktiken är en annan femma
Kämpa på, väntar ivrigt på update

Jäklar vad du kapar! Men det är rätt, ingen minns en fegis
Ska bli skitkul att följa detta.
Hur grymt som helst. Följer detta med stort intresse och man slutar ju aldrig att imponeras över allt duktigt och kreativt folk vi har här på BV.
Keep it Up Michael.
Den blir toksänkt! Sänkt av en tok alltså
Så jä..la kul och intressant att se det du gör!! Grymt! 
Strålande!!!! Precis som jag tänkte, borde bli en enkel match att smida ihop rambalkarna, har funderat på hur det blir vid motorluckan?? gissar att du behöll original höjd just där?
Kan tänka mig att du tänkte efter en och två gånger innan du gjorde första snittet, svettigt värre![]()
Kul att man kan bidra med idéer sen hur det görs i praktiken är en annan femma
![]()
Kämpa på, väntar ivrigt på update
![]()
![]()
Nja om om jag tänkt till, skulle jag fortsatt med min c notsch av rambalkarna.. men nu blev det inte så..
Alla som känner till en -73 bay, vet att det borde vara en fast bakre motor rums balk där.. nope..inte här.
det kommer en dragbalk där senare.. med en demonterbar krok
.. balken kommer innanför karossen med ett hål ut.
luft tätningen av motor rummet, kommer att ske med en enkel plåt, som tätar medelst gummilist mot bakluckan snabbt o lätt..
Subba maskinen behöver inte massa sådana..
Ni gissar rätt, ett helt set motor rums plåtar, kan ev bli till salu senare.. men jag avaktar ev andra bay fordon...
E ju en pickup på väg in.. Bay 76...rostig som sunden men planer finns
Jäklar vad du kapar! Men det är rätt, ingen minns en fegis
Ska bli skitkul att följa detta.
kapskivor e billigt.. men sen skall skiten ihop.. e trevligt varje gång något sitter fast igen.. men nya ideer... suck
e ju så kul att skapa..
Hur grymt som helst. Följer detta med stort intresse och man slutar ju aldrig att imponeras över allt duktigt och kreativt folk vi har här på BV.
Keep it Up Michael.
Tack.. jag jobbar på, har ju ett tokigt mål
Den blir toksänkt! Sänkt av en tok alltså
![]()
Så jä..la kul och intressant att se det du gör!! Grymt!
Hmm har du frågat min fru.. tok.. nä hon förstår inte och bryr sig inte bara slutresultatet blir starkt och användbart... och det e ju min egen ambition...
Ja ja vidare.. kvällen vart lugn, blev bara en liten stund garage..så jag påbörjade rambalksihopknytningen (pust) på v sida.
utsida/ovansida av ramen ihop eldad med 2,5 mm plåt...topphatten e svetsad mot sidan..klurar lite hur lösa golvet/motor rumms plåten så det inte blir en smutsficka ovan rambalken.. men kanske bara kittar fast den sen.. e ju dummt om skiten sätter sig.
torrisions locket bara in petat lite snett i röret..
Från hjulhuset med torrisions locket ditsatt.. med lämplig färg, stenskottsskydd , hjulhus, blir det nääästan osynligt
eller..
Man ser även min "extendet" tröskel speciale i genomskärning.. som går ner till undre rambalks nivå..
Från hjulhuset utan locket.. inte helt slätt med det duger.. första stödbenet borta..
Yeeey
Så här e det..lite i taget.. måste bara....ta ett beslut om jag skall försöka använda, Bay handbroms vajrarna, och prova anpassa till Porsche handbromsarna. en sida i taget ..eller göra The "Porsche way" med en enkel vajer framifrån, som drar i den andra sidans.... troligen gör jag så.. Med ett enkelt vajerlås Bay/Porsche vajer.... vill inte lägga för mycket krut på det nu.. skall ju byta ut handbromsens draghandtag mot en splitt modell.. Bay modellen blir ju overksam ,när instrument brädan försvinner.. och därmed spärr mekanismen
Hepp / Michael
mycket bra jobbat... man blir ju riktigt imponerad ! 

Satan vad du ligger i
En tanke... varför ska du göra hål i karossen för torsionsstavarna ? När dom väl sitter där finns det väl ingen anledning att plocka ur dom ?
Sidor Föregående 1 … 51 52 53 54 55 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.