Följer tråden med brett leende, ett sant nöje att se och läsa 
BayBabe Baybuss http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=7498
www.rennsport.se
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Sidor Föregående 1 … 47 48 49 50 51 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Följer tråden med brett leende, ett sant nöje att se och läsa 
Tack.. Något speciellt glädjande
e alltid trevligt att glädja folk 
Ja ni som känner mig lite vet.. många inlägg blir de..
Såå sur man blir.. mindre o mindre garage tid för var dag.. Bara en halvtimma disponibel tid idag.. Tur allt bara ligger och väntar sen föregående tllfälle..o lite värme e på oxå. i med radion på med personlih skydds utrustning and off we go
Idag tänkte jag till, vilket jag borde gjort igår redan.. jag spegelvände den nedre profilen, och la på den färdiga balk sidan . markerade alla snitten och kapade som ett argt gnu
.. Sen var det bara att med lite vilja böja tillrätta och punkta fast remsan. bra med prefabriserade profiler..
En viss riktning kommer att företas innan hel svets.. så alla flärpar ligger flusch.
Snabbt o lätt.. jo ja det blir vissa hål som behöver en hel del svets, men balken kommer att intern förstärkas senare. så det håller säkert....
Bägge tu.
Dom bör bli tillräckligt lika för mina behov.
Den färdiga överst..
Så härmed var kvällens smutsgris övning avslutad
.. frun sa jag luktar illa..hmm
bara kapat så lite.. jaja..
Över och bort.
blir inte så mycket tid. men några timmar har jag fått ihop denna jobbar vecka.. skall försöka fortsätta med daglig garage övningar..
bugrun.. hmm bara ska gå..
/Michael
ps frun sa hon jobbar bara lite i morgon bitti tidigt.. såååå mao borde maten vara klar, och jag få mer tid i morgon quell
de e bra!! Ds.
Jag önskar att jag kunde se dem här senaste bilderna.
Är det bara jag? Måste se, annars kan jag inte sova inatt!! 
samma här , är nog forumbilder.se som har problem eftersom det inte hjälper att klicka på länken heller
Jag ser dom och det ser bra ut 
Samma här, fina bitar & bilder 
Ser inte heller bilderna 

Ser dem och de ser lika bra ut som vanligt.. 
Tack för feedbacken.. blev ju en del påbörjat i Går/dag men man brukar säga 90 %går fort sen dom återstående 10% tar lång tid.. och så även här.. skall ju färdigställas sen passas in 
konstigt fenomen jag ser bilderna.. dock har forumbilder.se ändrat utseendet på sin hemsida idag. kanske den e låg ibland..har varit lite si o så med uppladdnings möjligheten periodvis.
. trist då jag ju har alla mina bilder i tråden länkade därifrån.. har givetvis på hårddisk här hemma oxå för eget bruk...
hoppas det löser sig!
men pompejus.. vad skall du titta på då i morgon
.. blir inge fler bilder ikväll.. från mitt garage..
/ Michael
Ser dom nu.. & ser bra ut som vanligt michaelth ! 

Ja då fortsätter "vi" väl..
kvällen började inte riktigt bra.. det skulle veckohandlas...
ja ja ..
Men efter det.. blev det 3 garage timmar.. jag hade ju bara punktat ihop högersidas balk så nu blev det hopsvetsning..
Då biten nu vart lite tempererad..
Gick jag tillbaka till vänster rambalkbit och började göra en baksida.. genom en snittat vinklad bit..
Halva baksidan fast punktad.. Andra mallad med kartong.hade inte så stora bitar hemma utan gör dessa balkar av överblivna spillbitar från kontainern.
Sen vart det mer svets, och efter det slipning tills mina händer vibrera.
..
Ja jag vet alla bitar ligger inte riktigt flusch med varandra.. men det kvittar för mig i detta läget.. lite spackel...nä.. med lite epoxi och sen stenskotts skydd blir det säkert dugligt.
Här bakstycket klämt på plats.. Skall bara ett till göras, till andra sidan... men det blir inte i kväll..
Blir att borra massor av hål för framtida pluggsvets..
så nu får vi se vad som e på agendan i morgon em.
/ michael
Roligt att kika på dina uppdateringar !
Bra jobbat !

Har tagit snart en vecka för att läsa igenom din tråd. Du gör ett fantastiskt jobb och det grymt vilken uppfinningsrikedom du har. Tack och bugar och beklagar dom sorger du har haft.
Har tagit snart en vecka för att läsa igenom din tråd. Du gör ett fantastiskt jobb och det grymt vilken uppfinningsrikedom du har. Tack och bugar och beklagar dom sorger du har haft.
Tack... Nja det har ju blivit lite inlägg..
Och ja jag gillar att göra saker. E för fattig för att handla o vill ha.... Så inget val..
Meeeen så tar det tid oxå... 
Oj..morgonmys-TV blev förmiddagsmys pga av aktiv morgon på jobbet,men ser ju väldigt trevligt ut det där..mycket jobb förstår jag(de som inte gjort något sådant förstår sällan hur mycket tid som går åt..)men desto
roligare att montera bitarna när man vet att de är ordentligt gjorda och håller för belastning..
Containern är en bra sak för oss med begränsad budget och med öppet sinne..är våldsamt tråkad på jobbet för
allt jag drar hem,men det går att hitta mycket användbart där..lite gratisloppis så att säga..
Såg att du hade en trevligt köksskåp i verkstaden..nästan synd att använda så trevliga möbler där,men det kanske är ett uddaskåp och inte finns mera av samma vara,annars skulle jag använda och bygga renoverat kök av det..älskar dessa välbyggda möbler..funderar på att bygga nya väggskåp(de som lutar utåt i ovankant med skjutdörrar) till ett ställe i affärslokalen(precis utanför där vi satt och fikade i somras) Får du tag i ett par sådana
någonstans kan jag vara spekulant... 
vad man kan märka e, att inre bussningen sitter vinklad
på Porsche svingan vilket innebär en brytande rörelse in mot svärd centrum.säkert bra för vägegenskaperna. på nått sätt jag inte begriper...
Fästet sitter exakt likadant vinklat i bubblor med IRS. Därför som det är "bolt-on" med porsche stag i dom också.
Vinkeln är ett resultat av geometri. Tänk dej torsionssvärdets rotationscentrum. Den är mitt i torsionsröret. Däremot går det ju inte å fästa inrebussningen för diagonalarmen så den ledjas i centrum av röret. Därför är den vinklad så att om du drar en rät linje i diagonalarmens bussning mot torsionssvärdet så går den rakt genom centrum på svärdets centrum.
Vet inte om du förstår vad jag svamlar... 
Jodå jag e med i tänket...det är därför jag föraöker göra avvikelsen så liten som möjligt mha inflyttat svärd..
Om man kollar på bay svingan e inre lagringen parrallel med torrisionen.. .. Inget svammel..
Kul med alla kommentarer..
Pompejus.. Skåps hurssen e resten av mitt kök resten var söndersågad och modifierad.. Och trasig.. Blev nytt med självstängande lådor med dämpning...
billigt spånskive junk... Det gamla köket var så mycket ändrat och fördärvat.. Denna hurtsen funkar i brist på arbetsbänk.. Mycket smidigt att ha bänksax och skruvstycket med sig rullbart. E i tankarna att bygga en kombinerad stor verktygs vagn med arbetsyta på... Samlar inspiration... Har försökt hitta något men det verkar bara som det jag söker finns i USA och e dyrt..
Många låga lådor.. Och stabil stomme. ca 600*1200 i storlek.ca 900hög...
jag får inte plats med mina handverktyg i en vanlig verktygsvagn..
Ja ja ett senare projekt... Blir väl eget...
Egen verktygsvagn..ja det projektet ser jag fram emot..underbara framtid! 
Ja fredagar e vilodagar.. + att vi blev tvungan att stävja vår hanhunds testosteron.. han börjar nosa lilla tiken i baken.. hmm
blev chips sterilisering.. ett halvår så får vi ser hur han blir.. vill inte ha en soff potatis.. tänk om det smittar.
. nu e han en glad sprallig nyfiken . dvs som en annan..
Så inget blev gjort igåri garaget.. Däremot gick jag ut i morse.. komstaterade att min fina balk inte passa.. baknade skiten ur tankrums golvet.. sen blev det en mindre justering av balken.. ritade upp en ostbit i framkant.. och en mindre sänkning , så balken blev 3 bitar sen ihop svetsning..
Hängd på plats.. då det original sitter en 2,5 mm förstärknings plåt som knyter ihop rambalkar med växellåds balken ville jag gärna återställa den..
Under arbetet blev den plattan kapad i flera bitar efterhand jag tog bort mer av balken..
Brädan på hög kant stöttar växellåds balken med en sax domkraft
Fick även vinkla ut bakkanten av rambalken då motor rummet e bredare.. man ser även var jag smitt upp bensintanks golvet i bakgrunden.. vart En "knöl" ner där.. får se kanske måste modda tanken oxå men tror platsen räcker..
Och innandömmet passade ju inte heller.. blev att kapa isär i 2 bitar o foga ihop..
För att öka hållfastheten på mitt lapptäcke blev det svetsat förstärknings plattor på insidan.. ren överkurs.
Men vart inte så noga
det håller säkert.... lägger även plåtar bakom skarvarna på rambalkarna och pluggsvetsar.. då fogarna inte var perfekt 2 mm breda..
Förstärknings plåten ihop pysslad.. blir bra med tjock färg/stenskotts skydd på sen....
Man ser även pluggsvets skarven.
Här e förstärknings plåten mer eller mindre tillfixad.. e mer vinklad i originalet så jag har plattat till den sen försvann det vänsta benet innan fast svetsning.
Svetsat o slipat..starkt o bra.. kallgalv imellan sprutar upp epoxi senare, följt av hålrums vax i slutet..
Här e porsche svingan i dess översta läge.. blir ingen extrem sänkning.. e 27 cm upp från underkant på ramen vid torrision.. dvs så låg som mina trösklar blir
komm på en sak, gaveln på torrisionen sticker kanske ner lite oxå...
ja ja den blir betydligt mycket lägre än original i alla fall.
svetsade fast framkanten mot torrisionen från utsidan blir även svetsat från insidan. gör det innan locket kommer på på insidan av balkarna.., och efter att torrisions locket e svetsat..så detta var dagen kneg.. får se vad jag vill göra i morgon..kanske trasslar ut kabelstammen
från motor rummet och kör en copy/paste med torrisions kapning och rambalkar menns det e färskt.. eller så gör jag förstärknings balkar fär växelåds balken som jag köttade av från den gamla rambalken..
Hade tänkt jobba med nya stötdämpar fästet, men fick inte tag i stötisar idag i rätt längd.. blir ju en ny variant eftersom porsche svingen.
Men jag har o göra i alla fall
Over and gooodnight!
/ Michael
Fantastiskt plåtarbete du gör, önskar jag hade 1/10 av dina kunskaper i hantverket!
Snyggt jobbat Michael!!
Tack Boys!! blir ju tyvärr inte alltid exakt som önskat, men då gör man om. och om och om.. e ju nu version 3 av balken. hade jag gjort på det sätt som man "brukar hade jag varit färdig för en vecka sen... annars bara retar jag mig på det i all framtid..bla har jag beslutat att handla andra fälgar, som sen kommer att lackeras.. ja ja jag har andra bilar som dom jag har kan hamna på eller om jag sätter på dom på bussen som omväxling.
Om jag nu kan fixa att lackera spanking new wheels.
första gången jag köper nya fälgar,snart 50..
har alltid köpt beg..och fixat.. .5*130 i 2 olika höjder och bredder. vill inte tubba så mycket fram, då jag e ganska så lång och behöver space.. Allt," 4 The right stance" ni får c vad det blir.
. får bakfälgarna nästa vecka ..om allt blir som jag vill
finns hatare av dessa kringlor, men det får stå för dom.
Så nu skall jag bara försöka göra lite idag oxå..
blivit mycket hundkel, rastning matning, och egenmäktigt ätande..+ lite internet osv hela morgonen.. men så e det med 2 stora hundar o frun borta hela dagen på jobb
.... så en tur ut med dom, sen blir det lite garage tid igen.. 
Bra jobbat och nyfiken på fälgvalet blir man 
Sidor Föregående 1 … 47 48 49 50 51 … 106 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Bay-be blue -73 RHD campingbuss (Barndoorwannabee)+ andra proj.
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.