Sveriges nationaldag..ut med flaggan ..nä tror inte det. Sov bort morgonen.. käkade och lufsade med hundarna o frun..så skönt att vara ledig.. men frun ville ha hjälp med gräsklipparen som helt plötsligt inte Ville.efter halva ytan..
visade sig, en liten djädra gren hade åkt in bland regulator osv..suck sen skulle det trimmas längs kanter..ja jaaa.... den lille bensin trimmern vi har e kass. bara tråd trassel hela tiden..
Nåväl en liten sväng ut i garaget hanns med, började lite lätt på ett projekt jag inte ville ta i
..rambalkarna i motor rummet. redan vid första titten under karossen såg jag detta e inte kul, bara rent skit jobb, hatar när hela strukturer e kass .vil linte laga i pussla med bitar utan byta till nytt när det e hål är ju resten oxå tunnt ..
okey motorn e ute men det sitter plåtar som håller motor rummet" luft tätt" och dom e i vägen .. sen tjabbade dom bakre motor fästena en del med fasta bultar rost o skit.. var helt enkelt inte sugen....
I vanliga fall e det en balk i bakkant av motor rummet. borta
köttade den innan + att jag har ju gjort en övremotorrumslucka detta gör helt klart jobbet lite enklare..
H sida..här har jag skurit bort det mesta av luft plåten .en bit kvar under luftrenar konsolen.. får fundera lite hur ta bort..
. den lösa hylsan höll bakre motor fästet genom ramen innan. obs jag har inte tagit bort någon rost det var så här...

Vsida.. inte direkt bättre, man ser den gamla luft plåten liggande nere på golvet, den dolde det mesta av rosten...

Det är hål uppifrån, inifrån hjulhuset ,på undersidan och in mot motor rummet..
sen att det är originalhål ut mot hjulhuset som inte används och inte e pluggade gör ju det inte lättare att hålla rosten borta..
blir ca 70cm nya rambitar på båda sidor för det skall hålla för både drag krok mutter stycken, och en subarumaskin i framtiden.
.
blir ju nära 3 dubbla effekten i början
så jag vill att det blir bra och hållbart..
bakre motor fästena såg okey ut så dom åker tillbaka..efter rengöring o färg..

motor rums plåtarna för en T1 motor i en bay -73 -79 e ju lite speciella då kanten går upp och ner o upp o ner...
då motor rummet e anpassad till T4 motorn.. mao ett jättesjabrak till bakre motor rums plåt..
Men nu kommer jag att använda T1 plåtar på motorn, och göra nya sido o bakre plåtar som skruvas i rambalkarna. då jag sen vill ha motor rummet tomt..för nästa motor montage
Jag e lite fundersam, om jag skall sätta popnut i balkarna, eller svetsade mutter stycken.. blir iofs 2.5 mm stål i balkarna,så det håller ju kanske för en m5 eller m6 gänga/ skruv... lite knappt, men det e ju inga större vikter i motor rums plåtarna....
härom dagen var jag på jakt efter lamp hållare för 2 poliga glödlampor..mina Hella armaturer e gjorda för 1 trådig lampa..
så jag måste komplettera /byta ut hållaren mot en för"2 polig" glödlampa..
Det e inte klokt.. idag används oftast en 15/4 watts lampa.. där sitter styr stiften inte mitt imot varandra..utan förskjutna med några grader..
Den gamla lampan 15/5 watt har sina styr stift mitt emot varandra, men på olika nivåer..
Dom 2 lamphållarna jag till slut hittade i en lokal bildels nasar butik. hade uttagen för styr stiften på samma höjd????
Ganska så iriterande då det skiljer 3.5mm i höjd mellan stiften..
Blir att fila lite suck.. tur det e got om plats ..not..
biltema hade inte några universal lamphållare . MECA kunde jag inte hitta dom i web katalogen orkade inte köra 3 mil för ett nej..och ingen svarade i telefon..
Mekonomen hade i web katalogen en cylindrisk. en med fläns"ville jag ha" och en med en liten vinkel..den mod som jag handlade tillslut i annan butik....
Men i blekinge fanns det i ingen av Mekonomen butikerna .. när jag frågade sa dom.. dom säljs så sällan så vi har inga hemma.. kanske därför dom sällan säljs..
men i en BD butik hittade jag dom jag handlade till slut...
ja ja skall försöka pressa lite rambalk bitar i morgon + rör distanser för motor fästena.... så det flyter på..
hepp snart sova 2 jobbedagar kvar i veckan..
/ Michael
Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(