Skrapa underredsmassa är inte det roligaste man kan göra, någon som har tips på hur man kan göra det lättare eller åtminstone roligare? Kanske belöna sig med en whisky då och då 
T3 Westfalia -82
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Projekt » Korallröd 58a
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Skrapa underredsmassa är inte det roligaste man kan göra, någon som har tips på hur man kan göra det lättare eller åtminstone roligare? Kanske belöna sig med en whisky då och då 
Whisky och/eller stålborsttrissa i vinkelslipen rekomenderar jag.
Men bepansra dig, det skvätter små stålspjut utav he****!
Japp grov stålborste i vinkelslip är bra! Men först så brukar jag skrapa bort det mesta och tjockaste med ett stämjärn som är lagom halvslött
Jag har kört värmepistol med skrapa och även testat stämjärnsmetoden. Får pröva vinkelslip med stålborste och bepansra mig med whiskyn 
Torr och sprucken underredsmassa funkar bra med roterande stålborste, men är den fortfarande seg är det värmepistol och avfettning som gäller.
Jaha dags för uppdatering!
Underredet rengjort från rostskyddsmassa och borstat.
Trots 55 år så finns det inte mycket rost att bita i

Lite i de bakre hörnen

Golvet under batteriet har börjat likna en tesil
Svetsa detta och blästra innan lack är planen. Någon som känner till någon i Uppsalatrakten som kan blästra till en rimlig kostnad?
snyggt jobbat! du den där plattan, den var overkligt lite rost på!! tror fler håller med mig om det! grattis 
Inte hänt så mycket, köpt en svets, jag sålde min förra när jag sålde av allt till vw en gång i tiden. Tyvärr fungerade den inte som den skulle så väntar nu på att den repareras eller ersättas.
Ett paket har dock kommit från CSP idag

Så fort att svetsen är på plats igen är det bara att börja jobba. Det var inte så mycket rost att svetsa men plåten är bitvis väldigt knölig längs kanten så att det blev nya släta rostfria plåtar
Får se hur jag gör med plåten under batteriet, ser inte riktigt ut att passa rätt av 
Hoppas passformen är bra så det går lätt 
Hoppas passformen är bra så det går lätt
Plåtarna till sidorna verkar ok men som sagt till batteriet kanske det blir lite mer klipp och klistra för att det ska bli riktigt bra 
Hur går det här då??? 
Hur går det här då???
Ja du, jag Har klippt och fixat lite i med plåten idag, försöker spara så mycket av orginalplåten som möjligt. Väntar fortfarande på att få tillbaka svetsen som inte funkade fast den var ny
När den är tillbaka/ersatt så ska det fräsas 
Dags för en liten uppdatering dock utan bilder, fick inte med telefon eller I-pad ut i garaget och orkade inte gå alla tre meter in för att hämta
Det har inte blivit så mycket gjort sedan sist, jobb, familj, resa och en massa annat som stjäl fritid verkar ta all min tid
idag fördrevs åtminstone eftermiddagen i garaget!
Svetsen är tillbaka, fungerar något sådär, det är en billig rackare som jag kör med flusstråd så jag förväntar mig inga osynliga "sömmar" och ja jag vet att det är bättre att satsa på riktiga grejer
. Tyvärr så tillät ekonomin bara en sniklösning och det får duga att svetsa plattan med. Med en bit kopparplåt bakom och kyla med tryckluft går det ganska bra ändå men jag har insett att jag borde svetsa från insidan då den ändå döljs av mattor mm. Undersidan "syns" trots allt lite mer.
Vänstra bakre hörnet är i princip klart, lite småfix bara, högra hörnet ska jag lappa den lilla rost som finns, köpte ekonomiplåt till bägge sidor men har bara använt delar av den vänstra biten, orginalplåten är så mycket tjockare att det är bättre att spara den så mycket som det går, men det är självklarheter för alla er erfarna VW-renoverare 
Det är rätt, kämpa på bara 
Klart att det blir tillräckligt bra Micke!! Ta en sak i taget så är hon snart som ny 
Fint jobb! Har problem själv med hörnen på min bottenplatta. Kollat med inte hittat någon ersättningsplåt till just hörnen. Har du? Kämpa på!
Fint jobb! Har problem själv med hörnen på min bottenplatta. Kollat med inte hittat någon ersättningsplåt till just hörnen. Har du? Kämpa på!
Är det de förstärkta hörnen som fäster mot bakvagnen du menar? Jag behöver bara byta en liten bit på ena sidan så den klipper jag själv. Annars är det vanliga ersättningsbitar till bakre hörnen på själva bottenplattan som jag använder. Se tidigare bilder.
Ägnat eftermiddagen åt att pedagogiskt förklara teoretiskt för 8 åringen hur svetsen, kompressorn med tillbehör, vinkelslipen mm. Fungerar. Han har smitit iväg så fort jag använt något detta
och det är synd då han annars är med och fixar med stort intresse. Vid nästa tillfälle kanske det kan bli lite praktik
Annars ännu en av de där veckorna då tiden inte verkar räcka till, har i alla fall hunnit städa bort cyklar och annat bråte för vintern så nu har jag ännu mer svängutrymme, åtminstone tills frun får för sig att ställa in sin bil 
Idag tog flusstråden som följde med svetsen slut, ersatte med en rulle från Biltema och jäklar vilken skillnad det blev. Verkar ha varit mest fluss och ingen tråd i den första tråden. Helt plötsligt går det att "bygga" med svets, var omöjligt innan då det bara brände hål och blev poröst.
I övrigt har det gått trögt sedan sist mest beroende på att svetsandet funkat så dåligt, men idag blev det lite av en nytändning! Kanske till och med kan göra ett ryck någon kväll i veckan 
Vad kul att se lite vw tillväxt här i Björklinge, min 59:a som jag släpade hem på sensommaren är väldigt lik din bil fast min färg heter astrakanröd. Hade stått i 10 år, lite nya bromsdetaljer och ett batteri senare så gick den igenom besiktningen och tog därefter mig och frun till Norrtälje vw marknad.
Vad kul att se lite vw tillväxt här i Björklinge, min 59:a som jag släpade hem på sensommaren är väldigt lik din bil fast min färg heter astrakanröd. Hade stått i 10 år, lite nya bromsdetaljer och ett batteri senare så gick den igenom besiktningen och tog därefter mig och frun till Norrtälje vw marknad.
Trevlig färg på den där och kul att det var så lätt att få rull på den igen! Jag har förstått att det finns en del vw-folk i Björklinge med omnejd men minns inte att jag sett någon sedan jag flyttade hit för drygt två år sedan
blir kanske skillnad när man själv kommer ut på vägarna
Bor du inne i samhället eller i närområdet?
Dags för ett litet trådlyft.
Har varit en hel del brist på tid men framförallt motivation den senaste tiden
Men som i reklamen; "Plötsligt händer det" och idag har det blivit ett par timmar svetsande på bottenplattan
Ena sidan i princip klar (den med mest jobb) så i morgon är det dags för den andra. Bilder? Kommer när plattan är färdigsvetsad 
Heja heja
I morgon vill vi se bilder!!!
Sidor Föregående 1 2 3 4 5 … 10 Nästa
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Projekt » Korallröd 58a
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.