1

bilen går bra på tomgång, motorbroms och gaspådrag men rycker när man ligger och glider med jämn gas.

någon som har några tips?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

2

Motorkuddar?

3

nej inte motorkuddar, nu rycker det hela tiden förutom kraftigt gaspådrag.

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

4

Glapp i någon kontakt eller kabel som är av?

5

Eller kanske gamla spruckna tändkablar?

6

Detta har diskuterats en hel del på Nordiska typ2 klubben kolla in diskussionen i denna tråden  ICQ/ab
http://www.typ2-klubben.com/index.php/k … ngiblandad

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

7

Rycker på jämn gas brukar betyda att den går magert av någon anledning.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

8

Nya stift, ny rotor, nytt lock. =problemet kvarstår
Rengorde spjällhus och luftmängdmätare =samma problem

Spjällhuset är väldigt glappt, ska det va det som felar?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

9

Hur såg tändstiften ut? Vad de vita så går den magert och då hjälper det knappast att byta tänddelar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10

Byt tändkablar. Hade ryckig gång speciellt i regn/snö, men även när det var torrt.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11 Senaste redigerad av alidhojd (2013-08-25 18:48:36)

mörka stift!

Svwerker skrev:

Hur såg tändstiften ut? Vad de vita så går den magert och då hjälper det knappast att byta tänddelar.

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

12

Bytte till en annan bättre beg lmm men ingen skillnad...
Kopplade ihop kontakterna på den vita"tomgångsregulatorn"(?) och det blev mycket bättre men inte bra, så jag undrar vad den har för funktion?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

13

bytte alla gummi slangar/anslutningar runt bränsletrycksregulatorn och vips, problemet löst!

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

14

Läste denna tråd nu efter att jag la in min med samma typ av problem, ska testa detta på min Carat 1986 med DJ.

51 11C, 51 11C, 54 11C, 86 VW CARAVELLE CARAT, 90 VW KOMBI SYNCRO 16", 58 VW1/11, 71 VW 411 LE 1700, 73 VW 412 LE VAR, 69 VW 1300 LIM 113, 59 VW LIM 1/11, 73 VW 412 LE VAR, 70 VW 411 LE 1700, 73 VW KOMBI 231231, 65 VW 1200 LIM 113, 84 VW PICKUP 247361, 82 VW BUSS 255531, 82 VW PICK-UP DH, 63 VW 1200 LIM 114X, 73 VW 412 LE VAR, 73 VW 1303 S, 73 VW412 LE VAR, 74 VW PASSAT TS 321241, 74 VW PASSAT 321 021, 75 VW 1303 S AUT 135032, 78 VW KLEINBUSS 221101, 89 VW PASSAT GT 16v, 88 VW CARAVELLE C/2555A2,
90 VW PICK-UP D-HYTT, 90 VW PICK UP 247AA2 , 2001 LB VW SKÅP 1,9 TD

15

problemet är tillbaka, suck.

bytte tändkablar nu ikväll, bilen går jämnare och mjukare men hackar fortfarande...

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

16

Sliten luftmängdmätare skulle jag tro. Den slits tydligen med tiden eftersom den inte är beröringsfri i kontakterna (inuti det svarta plastlocket). Men det går att fixa med inlödning av en kondensator (se nedanstående sidor).

http://www.t3-infos.de/t3-infos_b.html#ruckwbx
http://members.aon.at/vwbus1/FAQ_Ruckeln_mypage.html

17

Känn efter som luftspjället glappar, ryck inte utan känn försiktigt. Finns det glapp står inte spjället still och släpper in luft av och till. Om du skruvar bort det så ska det vara tätt runt spjället och kanalen, vilket det oftast inte är och då drar det också tjuvluft - som blir än mer påtagligt om axeln är glapp. Det är vanligt och det finns flera trådar om det både här och på Samba.

18

ja då är det som är problemet, för det är glappt... vad kan jag göra åt saken? finns det någon fix?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

19

Jag renoverar ett just nu åt en annan bussägare på prov, det är nog den vettiga vägen att gå.
Annars kan man fulrenovera med kemisk metall, vilket de gör i USA. Själv tycker jag att det är lite väl bonnmek.

20

hittade rätt på ett nytt spjällhus med betydligt mycket mindre glapp, ingen skillnad...
monterade en ny temp2 sensor, ingen skillnad...
rengjort jordpunkter, ingen skillnad...
rengjort kontakter, ingen skillnad...
testat annan luftmängdmätare(ifs begagnad den med), ingen skillnad...

fler tips?

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil

21

Kolla om det är tätt också. Tomgångsbrytaren som sitter på sidan, kolla hur den mår när du ändå håller på.

22

Spontan idé från soffan.

Finns det slangar från vevhusventilationen? Hur ser de ut isf?
Min pendlarbil (BMW) gick som en påse nötter när den slangen var sprucken och nött.

23

Fick du nån ordning på kärran?

24

Fick du nån ordning på kärran?

25 Senaste redigerad av alidhojd (2015-01-22 13:27:00)

Nej. men nya motorfästen och nytt växellådsfäste gjorde det hela mycket bättre! MYCKET BÄTTRE! men det är fortfarande kvar, har lite andra problem med motorn så den ska nog rivas innan sommaren(har den undanställd)... får se om det är kvar efter det.
Men motor fäste och växellåds fäste kan jag rekommendera alla att byta. Snabbt enkelt byte som gör stor skillnad(vilket även powerflexbussningarna till styrningen gör, steeringrack bushing. värt att byta när man har den upphissad. Enorm skillnad!).

Nils, umeå


orange transporter DH syncro -86
vit transporter EH -86 reservdelsbil