1

Står inparkerad på en camping till på söndag och har glömt multimetern hemma  ICQ/ac 
Jag har problem med laddningen på bussen, batteriet tog slut idag på vägen hit. Trots att jag klarar mig hem på ett uppladdat batteri vore det skönt att lösa.

Symptom: batteriet oladdat när man stannar, lätt att rulla igång bussen och startar bra när man laddat batteriet med laddare. Laddningslampan slocknar som den ska när man gasat till en gång från lägsta tomgången, men sambon ser ingen skillnad i ljusstyrka på lysena när jag gasar upp till 2500-3000 varv.

Jag trodde först att det var glapp i kabeln från generatorns anslutning, men det blev ingen skillnad när jag drog fast den ordentligt.

Jag hade en extra väl begagnad kolhållare med kortare kol än de som sitter i, ingen skillnad.

Har knackat på laddrelä, ingen skillnad.

Det jag kan tänka mig är att laddrelät är kass, men slocknar lampan då? Batteriet är ju tämligen uteslutet då det går bra med extern laddning. Kan generatorn ge för låg spänning (bör väl bli under 13,8V) men laddningslampan ändå slockna?

Hur är det där med att lyfta pluspolen på batteriet under drift på en helt vanlig 1600ad (iofs brytarlöst)?

Vore skönt att lösa det på plats, annars får jag rulla hem utan lyse och stereo och felsöka mer hemma.

2 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-08-09 18:43:53)

Kan det vara en cell i batteriet som är dålig?
jag hade ett batteri som gav 12.7 volt nyladdat.
Men när jag kört ett tag låg det på 10,2 volt.
Men när jag tog en startkabel och kortslöt "försiktigt", så bubblade friskt i en cell.

Bytte batteri sen var alla problem borta, fast jag hade bytt laddrelä, lämnat in generatorn på kontroll,mm innan dess  ICQ/ab  ICQ/ab  ICQ/ad .

Om du tar en bit kabel och Jordar fältlindningen på laddreläet kommer generatorn att ge max. Så kör bara några sekunder i stöten, då borde du se om lamporna lyser mer.

"ljushuvud"

3 Senaste redigerad av Mr 56 (2013-08-09 18:46:17)

Jo just det du kan kolla om generatorn funkar genom att lossa fläktremmen,
Lossa kablarna till reläet.
koppla Fältsladden till jord och sen plus till armatur kabeln (D+).

Då ska den snurra på.

Hittade den här länken, i fall du får tag i en multimeter.
http://www.nls.net/mp/volks/htm/gen.htm

"ljushuvud"

4

Tror inte det är batteriet då det är piggt som attan efter laddning. Om jag bara haft en voltmeter hade livet varit enklare nu. Känner inte för att kolla generatorn här på plats, får bli hemma isf.

5

Du kanske kan få lättare hjälp om du skriver vilken stad/caming du är på.

Bubbla -62
Buss -60

6

Står i Örebro på Gustavsviks camping, åker imorgon förmiddag/lunch. Men att nån ska komma hit behövs inte. Jag kommer som sagt hem ändå, har dessutom två batterier så även om det strular så har jag ett till uppladdat batteri att byta till.

7

Laddningsrelä har jag precis satt in nytt i min buss, då den inte laddade, det visade sig Dick vara ett annat fel, så troligen var det inget fel på reläet... OM du vill kan jag Lomma förbi med det gamla, så kan du ju iallafall testa om det är reläet! Börjar jobba ( i Örebro ) kl 12 idag, kan komma innan iså fall! Noll 7 noll 9 75425 noll är numret om du vill ha reläet.

412 ls variant -74 ( min 1:a bil, borta sen länge...)
1302s -71
Typ 2 -74
412 le variant -73
Typ 3 variant -64
412 pickup -73

8

Oj det var snällt, men såg inte förrän nu, har varit i badhuset hela dagen. Jag kör hem som den är i morgon förmiddag, det är inga problem, men återigen supersnällt!

9

På grund av två störtskurar och en dåligt planerrad parekring fick vi lov att åka hem i kväll. Bussen gick bra hela vägen hem, men jag körde då med så lite förbrukare som möjligt. Hoppas hinna mäta imorgon, men de lovar rikligt med regn så vi får se.

10

Har mätt nu, 12,8V ca på batteriet när motorn inte går, 14V när motorn går, jaha då får vi kanske säga att det var glapp i alla fall. Jag kan fortfarande inte se någon skillnad på lysena men nu har jag mätt och sett att det bör ladda ordentligt i alla fall.