Står inparkerad på en camping till på söndag och har glömt multimetern hemma
Jag har problem med laddningen på bussen, batteriet tog slut idag på vägen hit. Trots att jag klarar mig hem på ett uppladdat batteri vore det skönt att lösa.
Symptom: batteriet oladdat när man stannar, lätt att rulla igång bussen och startar bra när man laddat batteriet med laddare. Laddningslampan slocknar som den ska när man gasat till en gång från lägsta tomgången, men sambon ser ingen skillnad i ljusstyrka på lysena när jag gasar upp till 2500-3000 varv.
Jag trodde först att det var glapp i kabeln från generatorns anslutning, men det blev ingen skillnad när jag drog fast den ordentligt.
Jag hade en extra väl begagnad kolhållare med kortare kol än de som sitter i, ingen skillnad.
Har knackat på laddrelä, ingen skillnad.
Det jag kan tänka mig är att laddrelät är kass, men slocknar lampan då? Batteriet är ju tämligen uteslutet då det går bra med extern laddning. Kan generatorn ge för låg spänning (bör väl bli under 13,8V) men laddningslampan ändå slockna?
Hur är det där med att lyfta pluspolen på batteriet under drift på en helt vanlig 1600ad (iofs brytarlöst)?
Vore skönt att lösa det på plats, annars får jag rulla hem utan lyse och stereo och felsöka mer hemma.
.