1

Har fått erbjudande om en motor till min buss.

Är en 2.0 med förgasare, sitter för tillfället i en T3:a

Vad skulle jag behöva fixa för att få in den i min buss, har ju suttit en 2,0 insprut från början?

Plåtarna passar inte va? Har fått höra att det inte är samma system till värmen, går det att koppla så att det passar på enkelt sätt eller är det avancerat?

Fördelar/nackdelar med denna jämfört med 2,0 insprut?

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

2

Motorn är likadan men har fyrkant portar till avgaserna. Det finns inga värmekammare som passar utan du måste byta fläns på de du har.
Annars är det bara att byta kylplåtarna till de gamla om du har.
Förgasare funkar fint.
Om du har motorn ur, passa på att byta gummina till tank påfyllningen, det är ett helsike med motorn i nämligen.

[img]http://www.vw-mplate.com/mplate2-17364.png[/img]

Janne Lindgren Åmål/Oslo
Bay med dubbla sidodörrar och automat -77

3

ok

Jag köpte ju en tom buss så jag har inget vid motorn, förutom växellåda. Det går inte att använda samma värmekammare som på t3 eller?

Det är en kylplåt bakom motorn och en på varje sida va? Någon som vet var man kan hitta dessa? Försökte hitta på vwheritage och justkampers men jag hittade inte dessa, letade antagligen på fel ställe.

4

Du kan använda 79 års bay värmekammare. Jag har nya sådana. Vissa plåtar är samma som T3. Jag har även de för T2. Generator och infästningen skiljer mellan T2 och T3 och jo...jag har nog även en generator. Ring O121-42110.

[

5

OK, det är ju lite att styra med då, men inget är ju omöjligt.

Har ju inte köpt någon motor än och jag hoppas nog fortfarande på att hitta en som passar direkt i bussen.

Du har ingen komplett motor MickeW? Jag har sparat ditt nr i alla fall så hör jag av mig när köpt något eller måste fråga något.  Är ju väldigt smidigt med experter i närområdet.

6

Du får byta hela den främre Aluminumbiten till fläkthuset. annars får du inte dit rätt generator, motorbalken är för bred så du får leta upp en med rätt bredd och upphängingar, sen kommer du att få leva med dubbla oljestickor om du inte pluggar det gamla hålet. inga motorkåpor passar heller.. 

Har precis gjort det bytet, det är en del meck..  Du får även svetsa om gasvajerhållaren... 

mvh

7

OK.

Stort tack för input från er.

Finns det någon annan motor som är lättare att montera? Vad krävs då? Typ en 1600 eller nått sånt? Fördelar, nackdelar? Problem med besiktningen?

Är öppen för alla förslag och idéer. Kommer inte att sätta i något innan våren så jag har lite tid att klura...