1 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-08-06 16:57:37)

Är det någon som importerar saker och säljer det vidare via tex tradera här?
Tänkte höra om någon har/gör det och i så fall vad den personen säljer?
Man kan ju tjäna en bra slant på sådant om man tar hem rätt saker och för rätt peng.

2

Att beställa från Staterna är lite av ett lotteri.
I bästa fall slinker det igenom Tullen, men har man otur fastnar det.
Då lägger de på 25% ca plus frakt  till dig, och då är förtjänsten borta.

Att köpa från Tyskland/UK är ju bättre, men ganska höga priser tycker jag.
Men du kanske shoppar andra saker än jag,,,,,,,,,,,,

stenis
orust

3

man kan ju göra upp med han som har firman eller privat-personen man köper grejerna av innan man gör upp affären också..jag köpte 2 uppsättningar 92mm´s Smidda Ross-kolvar i USA för ett tag sen..dom kostade mig 8000:- inkl.allt dvs inköp av kolvar o frakt..o då skrev han som hade firman att värdet var 75 dollar i tull-deklarationen ..har köpt mycket grejer från staterna o det funkar hur bra som helst..o betalar man med Paypal så är man ju ganska säker

S

4

Inte alla som går med på det plus att frakten gått upp.
Men ok, har nog tjänat på att beställa från US.  ICQ/ag

stenis
orust

5

Jag köper rätt mycket På Ebay, och andra firmor.
Använder www.Jetcarrier.com till frakten.
Dom tillhandahåller en USA Adress i New Jersey i mitt namn.

Kommer grejorna före 10:00 på Fredagen är dom på Vivo i Ljungsbro på torsdagen veckan efter,.
Handlar man för en tusenlapp eller mer hamnar dollarpriset runt 11kronor, Inklusive allt.
Vill man spara lite mer så kan man köra båtfrakt det blir billigare men tar ett par månader.

Kostnad för att ta in saker i Sverige är tull 6% plus 25% moms på hela kostnaden för paketet.

"ljushuvud"

6

notch63 skrev:

man kan ju göra upp med han som har firman eller privat-personen man köper grejerna av innan man gör upp affären också..jag köpte 2 uppsättningar 92mm´s Smidda Ross-kolvar i USA för ett tag sen..dom kostade mig 8000:- inkl.allt dvs inköp av kolvar o frakt..o då skrev han som hade firman att värdet var 75 dollar i tull-deklarationen ..har köpt mycket grejer från staterna o det funkar hur bra som helst..o betalar man med Paypal så är man ju ganska säker

S

Så du mena man kan snacka med säljaren och be han skriva annan summa istället?

7

alpinebubblan skrev:
notch63 skrev:

S

Det kan man göra, men tullen har också internet,. och kan kolla vad grejor kostar.
Speciellt nya prylar.

Och då kan det bli dyrt, om dom tycker du försökt lura starten på skattepengar.

"ljushuvud"

8

Hur Med Australien??

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

9

Jepp..så har jag alltid gjort när jag köpte lite dyrare grejer typ webrar o lite annat..brukar inte vara några som helst problem..dom får ju sina pengar o när dom fått dom så spelar det väl ingen som helst roll för deras del vad dom skriver på tull-deklarationen..firman där jag köpte kolvarna skrev pistons samples  o värde 75 dollar i tulldeklarationen så vad ska tullen kolla efter då ?  ICQ/ad

S

alpinebubblan skrev:
notch63 skrev:

S

10

nu har jag inte köpt alltför mycket från Australien men nån elektrisk vattenpump från Davies Craig o lite annat har jag köpt iaf o jag klarade mig från Tull osv då också iaf..men jag hade nog tur då.. ICQ/ab

S

michaelth skrev:

Hur Med Australien??

11

Varuvärden under 200kr släpper tullen igenom och köper man begagnat från privatpersoner (typ ebay) är det sällan dom säger nej till att skriva ner värdet. Sen kan ju tullen aldrig veta vad du egentligen har betalat, det enda dom har att gå på är ju värdet som står i tulldeklarationen.

Köper man nytt från firma så är det ju lite 50/50 om dom skriver ner eller ej, för framgår företagsnamnet och vilken vara det är så är det ju enkelt för tullen att kolla värdet. Sen skickas det ju ofta med en invoice i paketet med det rätta värdet och den hittar ju tullen när paketet öppnas.

Men ibland slinker paketen igenom endå men räkna inte med det, oftast svårare att få igenom större paket.

/Foppa

12

Det finns två problem med att skriva ner värdet.
1. det är "olagligt" för både säljare och köpare
2. om paketet försvinner så får du bara värdet som står på paketet

Nytt mob nr...

13

Det är även stor risk att du måste skicka in kvitto eller intyg på att det som är i paketet verkligen är värt det du säger. Har fått göra det några gånger på kläder. Då släpper dom inte iväg det innan dom går med på att det stämmer.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

14

Tack för tips och sånt dock var detta inte det jag undra då jag själv har importerat saker själv och sålt resten jag inte ska ha, tex H4 adaptrarna.
Det jag undra mest var vad ni brukar ta hem och sälja, vad som går bra och mindre bra att sälja.
Hur mycket ni bruka vinna på detta och hur stora mängder ni tar hem.

15

Känns inte så genomtänkt att tala om vad man tjänar mest på för då kommer raskt 10 till och försöker göra samma sak och man blir av med sin marknad.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

16 Senaste redigerad av alpinebubblan (2013-08-07 08:54:15)

Ärligt så är det så många som gör detta så är nog ingen idé att oroa sig för det.
Kika bara på tradera, dom flesta säljer samma saker men om man inte kommit på en unik sak att sälja förstås så förstår jag man inte vill säga..

17

Jag har i över 15 år handlat massor på internet från Världens alla olika hörn. Det är väldigt sällan jag torskat på tullavgift och, som någon skrev här så rör det sig om en försvinnande liten summa i tullavgift.  Det är den statliga momsen som är problemet.

Avseende tullsatserna (som varierar i procent beroende på vad för slags vara det handlar om) så kan tullen "sköntaxera" en vara om de anser att det på tulldeklarationen uppgivna beloppet avseende varuvärdet inte förefaller trovärdigt. De behöver inte ens kontakta den som beställt varan, utan sätter bara en tullavgift baserad på deras (alltså tullens) bedömning av vad varan kan tänkas vara värd EGENTLIGEN.

Men, det stora problemet är alltså momsen. När man nån gång har oturen att få ett paket stoppat vid ankomsten till Sverigeså åker man på att betala 25% moms på den sammanlagda summan av :

inköpspriset
fraktkostnaden
tullavgiften

DVS, en vara som du betalat säg 1000:- för och ytterligare 200:- i frakt och som har en tullsats på 6% kommer att kosta  1200:-  + tullavgift = 1272:-

Sen tillkommer alltså 25% moms på det beloppet , dvs 1272 + 25% moms = 1590:-

Och, avslutningsvis tillkommer postens expeditionsavgift för tullbehandling av importerade varor vilket oftast ligger på 165:-, dvs 1590 + 165:- = 1755:-

Detta betyder att Tullen, Posten och Staten totalt pungslår dig på 555:-  sammanlagt för den vara du betalat 1000:- till ett företag i USA och 200:- som du betalat till ett amerikanskt fraktbolag för att frakta varan till Sverige. Jag brukar ha som "tumregel" att OM jag har oturen att få mina grejer stoppade i Tullen, så kan jag grovt räknat få betala ytterligare ungefär 50% på vad jag lagt ut för varan + frakt i initialskedet. Tråkigt men sant och något som givetvis framkallar kriminalitet hos många människor som, precis som jag, inte kan förstå varför jag ska betala skatt på en vara till svenska staten när jag köpte den , för redan beskattade pengar, i ett annat land !

18

Man kan be säljaren att skriva "sample" eller "varuprov" på innehållsdeklarationen och ett värde under 400 kr har jag för mig, då passerar det utan moms och tullavgifter  ICQ/ab

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _  _ _ _ _  _ _ _ _ _
1956 Panelvan, 1966 1300, 1967 1300, 1967 1500, 1973 Kleinbus, 2012 T5 biogasbuss

19

Brukar försöka hålla mig till att köpa sånt jag inte hittar hemma i butik eller vissa skoterprylar då lokala brp-åf är ockrare och idioter.
Vwprylar finns det så många eldsjälar här i sverige som lägger ner en massa energi på att ta hem och lagerhålla för snabb lev. Vill också fortsätta ha det så så därför betalar jag gärna nån % mer.
Givetvis finns det billigare saker nånannanstans men då falerar den svenska marknaden.

Sanningen kan göra ont men det gör även ett slagskott med puck rakt på pungen.

20

alpinebubblan skrev:

Tack för tips och sånt dock var detta inte det jag undra då jag själv har importerat saker själv och sålt resten jag inte ska ha, tex H4 adaptrarna.
Det jag undra mest var vad ni brukar ta hem och sälja, vad som går bra och mindre bra att sälja.
Hur mycket ni bruka vinna på detta och hur stora mängder ni tar hem.

Utan att ha speciellt bra koll så tror jag att olika typer av knark går det nog att göra pengar på. även här gör man nog klokt i att justera tulldeklarationen lite ICQ/ad

21

hahaha

Officiel filmare åt Bug Run
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR
Gillar du gammalt fränt skit så besök bloggen min RubNScrape.com