1

JAg fick ju poäng för hög CO-halt på vid mitt sista besök hos bilbekämpningen..
9 vid tillåtna 4,5 är ju oinekligen lite högt..
Funkar det med k-sprit och en skvätt E85 för att halvera värdena, eller måste jag faktiskt skruva lite på förgasarna..?
Samt, vilka skruvar är det som gäller.. ? DEt är dubbla Dell'Orto-förgasare..

1303S -73, Golf GTI -10, Volvo V90 D5 awd
SunCity AirCoolers

2

Det sjuka är, om jag förstått rätt, att de mäter på tomgång så du kan justera det nästan hur som helst på tomgångsskruven men så fort du börjar köra får du andra värden som de skiter i... om dellorton är lika som solexen...  Mina bilar har de slutat kolla CO på, vet inte var gränsen går...

bästa är väl att låna en CO mätare och bara skruva tills det blir OK...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Skruva in blandningsskruven till den burken börjar gå illa. Skruva sedan ut den ca 1/8- till 1/4-varv. Upprepa proceduren på alla burkar så ska det inte vara några problem. Det förutsätter rätt syncade förgasare och reglage.
Jag gjorde så på min 1776 med 48IDA och hade 0,8 i CO.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Johan: Jaså ja. Hur ska man lura dem till att sluta kolla den då ? ICQ/ag Det verkar ju väldigt praktiskt..

Jag vet inte om de är synkade. Dock antar ajg det eftersom den går jävligt fint i övrigt, och den är ju köpt som turnkey av Landelius.
Men jag ska då ta å prova det Svwerker, och se om det blir nåt succé. Tack!

SunCity AirCoolers

5

PÅ min ghia tror jag det inte står nåt i regbeviset på CO haltskravet så där har de aldrig mätt. På bubblan har stått 5.5 men förra veckan så tittade han på mätarn som visade över 5.5 och sa att på de här gamla mäter vi ändå inte...

6

BeO skrev:

Johan: Jaså ja. Hur ska man lura dem till att sluta kolla den då ? ICQ/ag Det verkar ju väldigt praktiskt..

Jag vet inte om de är synkade. Dock antar ajg det eftersom den går jävligt fint i övrigt, och den är ju köpt som turnkey av Landelius.
Men jag ska då ta å prova det Svwerker, och se om det blir nåt succé. Tack!

Då tycker jag att han ska ställa CO åt dig. Han borde även gett dig intstruktioner om hur man syncar då detta brukar behövas ibland.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

7

Jag skulle tro det står på regbeviset, eller sök på transportstyrelsen. Verkar som om de bubblor jag kan regnr på inte har någon not om CO halt eller miljöklass...

https://www21.vv.se/fordonsfraga/FragaP … ordon.aspx

Men ring och fråga vetja... Har du tur kan du ju kanske slippa detta kanske tillochmed få punkten struken?

Nyare bilar har de även slutat mäta avgaser på, istället läser man ut felkoder... själv tycker jag det verkar ett dåligt sätt att hantera det, felkoder och mjukvara går ju att mixtra med...

8

Försökt hitta mer info om detta men inte lyckats. Men det verkar som om reglerna ändrats på sistone...

Som jag tolkar det efter läst endel är att det verkar gå brytgränser 1950, 1975, 1989 (katalysator) och 2002 (felkodsutläsning).

Verkar även som om de sänkt från 5.5 till 4.5... Men i mitt fall verkar de på båda mina bilar struntat i att mäta helt, på ena är jag nästan säker på att det stått uttryckligen i nåt regbevis att den är undantagen.

http://www.klassiker.nu/reportage/cogra … gsankt-911

Eftersom jag är nyfiken av mig så ska jag försöka maila bilprovningen och fråga...

9

Felkoder kommer väl bara att kollas som stickprov om jag förstått rätt? Min bruksbil av årsmodell 2004 har alltid fått avgasvärdena uppmätta och aldrig felkoderna lästa.

Tror att 1975 blev fel ovan - är ganska säker på att det är fr.o.m. årsmodell 1976 som det är hårdare krav på avgasreningen.

10

Okejokej.. Nu har jag inte loggat in på nån dag.. ICQ/ab
Men intressant Johan.. Jag kollade upp min nu, ECY027 och det står inget i fältet för miljöklass.. Jag har fixat de andra punkterna på bes.protokollet nu,så jag ska för att förlänga lite ta å glida in, bara hälla lite k-sprit i innan så får vi se.. Får kanske ringa Landeluis imorrn å höra lite först..

Men det hade ju onekligen varit om den kunde få den punkten struken.. det hade det ju.. Men vi får väl se hur det går..

SunCity AirCoolers

11

Jag har hört att en gammal snabb å smidig lösning på de problemet är att ta ett gammalt tändstift å knacka till "plåten" på de.
Sen sätta i de i bilen så den går på 3 burkar bara.
Sedan byta tillbaka efter besiktning.
Inte rätt sätt att lösa de hela på men de är inte k-sprit heller.

Obs eftersom jag aldrig testat så är jag inte säker på att de funkar.
Men hört många säga de

12

påverkar inte tätt avgassystem mycket, apropå inget..? Jag hade originalsystem med inte tätade förvärmningsrör som det small en del ur insåg jag förut..

SunCity AirCoolers

13

Det var intressant att höra att du tycker att jag skall resa land och rike runt för att se till att alla motorer jag byggt går igenom besiktningen SWERKER. Hur lång tycker du att denna garanti skall räcka? Nu vet jag att Beo inte har varit på förgasarna men säg att nån i Ystad har skruvat på sina så att dom inte går igenom besiktning,bör jag kasta mig i bilen omedelbart bums och samtidigt ge kunden en 8 timmars kurs i förgasarsynkning. I samtliga fall är allt möjligt om du SWERKER står för notan. Det vore bättre om du ägnade dig åt dina egna projekt än att berätta för alla andra vad dom bör och skall göra så kanske vi får se dig på strippen nån gång i framtiden. Om du har några övriga synpunkter på hur jag sköter mitt jobb så kan du nå mig på 0707596245 och berätta det för mig istället för att gömma dig på nätet.

14

Men va fan! Jag tyckte bara att han skulle pratat med motorbyggaren om hur motorbyggaren tyckte att motorn skulle justeras. Om jag köpt en turnkey så skulle jag kräva att en så basic sak som CO var injusterat men där har vi alltså helt skiljda uppfattningar om hur en turnkey ska vara levererad.  ICQ/an

Appropå huruvida min bil kommer ut på strippen eller ej kan vi lämna utanför diskssionen om denna motor. Är ju inte helt relevant eller hur långt vill du dra angreppen? Jag gömmer mig inte, du har ju mitt nummer och har du åsikter om hur jag utövar min hobby så kan du slå en signal.

Ali G

15

Sen finns ett undantag att "motorer som inte går bra" får ha högre CO, så kan du hävda att din motor inte går bra på tomgång med lägre CO borde du komma igenom... sök författningssamling avgaskrav hittar du nog den texten, sen tror jag inte på att drämma paragrafer i ansiktet på besiktningsmän, men väl värt att ta med och fråga...

risken finns väl att du inte reggat om bilen med trimmad motor, men är det bara dubbla fuggar borde det väl passera?

ta även med en instruktion om HUR man justerar och om de trilskas, passa på och gör det på plats, GÅR det inte, så hänvisa till ovan att det inte GÅR att få den gå rent isåfall... ICQ/ad

16

johan_l skrev:

Sen finns ett undantag att "motorer som inte går bra" får ha högre CO, så kan du hävda att din motor inte går bra på tomgång med lägre CO borde du komma igenom... sök författningssamling avgaskrav hittar du nog den texten, sen tror jag inte på att drämma paragrafer i ansiktet på besiktningsmän, men väl värt att ta med och fråga...

Om jag fattat rätt så finns det undantaget för vissa bilmodeller/modeller, t.ex. någon årsmodell av Porsche 928, och det är inskrivet i Bilregistret. Rullar man in med dubbla Dellorto och hävdar undantag får man nog åka hem igen med en uppmaning att skruva tillbaka originalförgasaren. ICQ/ag

johan_l skrev:

ta även med en instruktion om HUR man justerar och om de trilskas, passa på och gör det på plats, GÅR det inte, så hänvisa till ovan att det inte GÅR att få den gå rent isåfall... ICQ/ad

Bilägaren har ingen rättighet att få justera sin bil på plats under pågående besiktning. Ber man snällt och lovar att det inte tar mer än någon minut brukar man dock få göra det.

På 90-talet brukade de äldre gubbarna justera CO-halten om den låg för högt, men jag tror inte att en yngre förmåga ger sig på det på en luftkyld VW i dag - särskilt inte på dubbla Dellorto där det är fyra skruvar som ska justeras.

Grundproblemet är ju att BeOs motor inte är rätt inställd. Att försöka lösa det med E85 eller paragrafrytteri är som att försöka bota huvudvärk med plåster.

17

nu lusläste jag inte lagtexten men DÄR beskrivs inte VILKA bilar som inte klarar det, utan det har istället (som står i länken ovan) MHRF mfl skrivit ned och körs väl som praxis... så hårddrar man det hela bör man kunna motivera OM det inte går att få det att funka och OM dellorton mm är lagligt monterade i bilen...

har man hinkat i en trimmad motor utan att regga om så gör man nog klokast i att ha allt på plats... och går det att få denna setup att funka på bra tomgång med rätt CO får man ju skämmas om man hävdar annat...

Och klart man inte har rätt att meka med bilen under besiktningen, men min erfarenhet är att vet man vad man håller på med så är de sjyssta...

Men jag tror nog på att de prickat din bil felaktigt, då det verkar som om folkor blivit undantagna från CO, eller har jag bara haft tur...

18 Senaste redigerad av Mange (2011-05-11 15:51:23)

Dom har mätt alla mina VW:s varje gång jag besiktat. Däremot så när jag besiktade min 1989 års Mazda pickup så sa han; Jaha, den här finns den inga avgaskrav på. Då fattade jag inget  ICQ/ag  Hoppas du får till bilen din!

19

Mange skrev:

Dom har mätt alla mina VW:s varje gång jag besiktat. Däremot så när jag besiktade min 1989 års Mazda pickup så sa han; Jaha, den här finns den inga avgaskrav på. Då fattade jag inget  ICQ/ag  Hoppas du får till bilen din!

Det är en lättlastbil och dom hade inte samma krav förr, nu kommer jag inte ihåg hur det är med nyare ICQ/ad , har ju en men den har låga värden

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

20

Mycket intressant..

Pratade lite med Hasse idag och fick en förklaring till hur jag skulle göra.. Så jag ställde ner tomgången (som var rätt hög) ordentligt, provade att ställa fuggarna lika genom att lyssna ner i varje burk.. Så jag fick ner tomgången ordentligt.. Så om det inte är pissväder imorrn så åker jag nog å provar, så får vi se..PRovkörde lite och det verkade ha fungerat fint..

SunCity AirCoolers

21

Default/lol

Ali G