1

Har skaffat en -79 late bay dubbelhytt med 2.0 insprutningsmotor som går väldigt taskigt, den startar men dör ganska omgående om man inte håller väldigt höga varv den misständer också ganska kraftigt. Bilen har stått ganska länge så den behöver ju en rejäl service innan man börjar felsöka, tänkte försöka skapa en checklista tillsammans med er kunniga för att ev. kunna få motorn att gå igen.

Hur pass svårjobbade är dessa insprutare, det enda man får höra när man antyder problem med dessa motorer är att dom är omöjliga att felsöka. Kan ju vara så att man i slutändan blir tvungen att byta ut den mot en vanlig motor med förgasare, men tänkte i alla fall göra ett försök att rädda motorn för dom ska ju gå väldigt fint när dom går.

Så var börjar vi?
Olja+filter
Tändstift
Bränsleslangar
Luftslangar
Tempgivare

Använd gärna bilder som referens då det är så mycket lättare för mig som grön att få en bättre bild av vilken del som avses.

/Foppa

2

Jag tycker du ska börja så.  Kolla alla kontakter och jordpunkter. Har en sån motor i min buss och skulle aldrig byta till förgasare! Dom är enkla när du satt dig in i de olika delarnas funktion. Kolla på Ratwell.com, där har du riktigt bra info!

3

Har exakt samma fel på min buss 78:a.....med samma motor

4

Har åkt insprut i många år och är jättenöjd med det! Mitt råd är byt alla vacumslangar stora som små!Även den som går från plenumkammaren till bromservon

Gasar till det rasar!

5 Senaste redigerad av Foppa13 (2013-08-09 22:32:23)

R.a_1974: Ja det verkar vara ett standard fel på dessa som kan bero på en massa olika saker. Vi kan väl försöka samla alla tips och åtgärder vi gör i denna tråd, även fast vi förmodligen inte har samma fel så borde vi och andra ha nytta av en liten felsökningsbank.

VWbusst2: Bra tips det ska kollas över så småningom.

Lite länkar som kan vara till nytta.
http://manuals.type4.org/ljet/index.html
http://www.ratwell.com/mirror/potts/index.html
http://www.type2.com/bartnik/tech1.htm#fi

Ett tips jag fick från en gammal VW mekaniker var att gå igenom och rengöra alla jordpunkter, det tipset kom ju även Mange ned här i tråden.  Jag kommer att börja med en rejäl service och en genomgång och byte av alla tänddelar.

Men fyll gärna på med mer tips och ideer.

/Foppa

6 Senaste redigerad av mettis (2013-08-06 22:46:21)

Jo, behåll sprutet! Sällan något som går "sönder" på dessa (J-Jetronic?) Oftast tjuvluft mm.
På min 77:a så hade jag problem med LMM (luftmängdsmätaren som sitter på luftrenaren) då släpkontakterna helt enkelt nött sig igenom i kretskortet...
Men det var ju ett fel som t o m jag såg, och kunde lösa.
Delar finns beggat, och är billiga. Bränslepump och regulator kan man ta ifrån vilken bil (eller Biltema) som helst, bara man har koll på inställt tryck.

7

Ja du kommer älska den när du får snurr på den! Det sitter en slang fram vid bromsservot som kan va dålig. I alla fall på min är det ett rör mellan motorrum och servo med slangar mellan.