Har ett märkligt fel på min Typ3 med tvåkretssystem.
Frambromsarna ligger ibland på (och bromsljuset lyser). Drar jag bromspedalen uppåt, utan att den verkar flytta på sig, släpper det direkt.
Pedalmekaniken går lätt när huvudbromcylindern inte är på plats.
Hur är det här möjligt? Är det verkligen så att huvudcylindern går så tungt att den inte orkar flytta på pedalens vikt?? Verkar osannolikt..
Du har nog för lite spel mellan pedal och HC, ska vara ca 2cm innan den påverkar HC sen verkar du inte ha någon returfjäder som fungerar och kanske n pedal som går tungt.
Ali G
Du har nog för lite spel mellan pedal och HC, ska vara ca 2cm innan den påverkar HC sen verkar du inte ha någon returfjäder som fungerar och kanske n pedal som går tungt.
Ok, tack!
Hur justerar jag spelet mellan pedal och HC?
Menar du returfjädern i HC eller ska det finnas en på pedalen?
2 cm spel? Är du galen?
2 mm är nog mer på sin plats, du justerar med den gängade pinnen som går in i cylindern från pedalstället. Returfjäder ska det sitta en om pedalens nedre del som hjälper till att trycka tillbaka pedalen. "Returfjäder bromspedal" heter den hos t.ex. www.vwcsp.se
2 cm spel? Är du galen?
![]()
![]()
2 mm är nog mer på sin plats, du justerar med den gängade pinnen som går in i cylindern från pedalstället. Returfjäder ska det sitta en om pedalens nedre del som hjälper till att trycka tillbaka pedalen. "Returfjäder bromspedal" heter den hos t.ex. www.vwcsp.se
Gängat som jag trodde alltså. Ja 2mm låter rimligare. Returfjäder har jag nog ingen
, får väl investera 19:- i bilen då.
Blir att ta sig till garaget ikväll igen.
2 cm spel? Är du galen?
![]()
2 cm på pedalen är lagom, på pinnen blir det lite mindre.
Att vara lite galen underlättar synen på omgivningen, det borde du veta. 
Ali G
Sällan 2 cm på pedalen. Till skillnad mot dej, ser jag inte galen ut. 
Så, nu verkar det funka perfekt. Tack för guidning! Forumet är guld värt för en novis som mig!