126 Senaste redigerad av PPRMicke (2016-02-04 10:02:54)

Byggde en 1776cc med std ventiler (043) små idf med 30 i halsring kam Cb 2280 ICQ/ab   
Tanken var mycket vrid och det blev det man kan köra på 4an i 40kmt i en bubbla
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/tomas%20motor.jpg
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

127

Börjar mer och mer känna att större volym kanske skulle ha varit planen från första början.
Såg att 92:or är billigare än 90,5:or. Finns det någon större anledning till att inte köra 92 mot 90,5?
Hur är AA-Performance i kvalité?
Jag kunde ligga på 25-30 med bussen på 4:an som motorn var nyss men det är ju inte så lite skillnad i utväxling mot bubblan.
Vad för vändhöjd ska man ligga på om man inte rör förbränningsrummen något från original i en buss?

128

Fick just svar från Classic att de AA-Performance 92:or de säljer är 96 ytterdiameter nere och 98 uppe. De borde väl vara perfekta!?

129

Vad skulle vara bra storlek på ventiler med 92:or och w100? Lagom portade och 1mm oplanade, original DP annars

130 Senaste redigerad av michaelth (2016-02-05 09:16:25)

Det finns ju tjockväggiga 92or som behöver samma hål i blocket som 94or dom anses vara bättre än tunnväggiga som använder samma hål diameter som 90.5or.. En bussmotot får ju kämpa mer så där vill man om jag fattat rätt hellre ha 90,5än tunnväggiga 92 or. Som vid högre värme kan bli deformerade/otäta....

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

131

Jag fick hem tjockväggiga 92:or från AA-performance härom dagen. De passar 90,5/92 mot blocket och 94 mot toppen. De ser väldigt fina ut.

132

Man får vad man betalar för
Skillnad mellan AA och mahle är ganska stor ( en sak är att kolvbulten sitter i mitten o på den andra lite förskjuten för att slippa sido trycket)
I en bussmotor skulle jag välja 90,5mm  eller tjockväggiga 92or
Man vill ha ut värmen i en cylinder  om du kollar hur mycket matrial det är i en 1500 (83mm)cylinder som är det starkaste som vw tillverkat
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

133

Jag har inte tagit upp block eller topp än eftersom jag ville mäta cylindrarna innan jag börjar, så det finns ju alla möjligheter än så länge.

134

92:or ligger hemma i garaget och topparnas säten är ur och de är upptagna för 92:orna. Måste ta upp blocket i helgen så jag kan börja montera och kolla vändhöjd. Har räknat lite men eftersom jag inte har mätt förbränningsrummen än så blir det lite svårt. Om jag har 55CC så blir 1,2mm runt 8,25:1. Låter det vettigt?

135

Det här spårar ju ur totalt, fan också...
Jag fick beställa kina IDF 40 med trattar idag. Insug och filter med, så nu blir det nog åka av...
Det verkar ska vara 115 huvud, luft 200, emulsion F11, tomgång 52 och 28's halsring i. Var bör jag ligga för en hygglig grund?
35/40 ventiler, w100 kam, 1835cc.

En grej till. Jag har en ny fördelare med vacuum. Går den ens att använda med Weber, och i så fall hur? Jag har även en kanske 010:a, skylten saknas, från min Porschemotor men i den tror jag inte att den brytatlöst modulen passar...

136

Börjar bli klar med detta bygge. Väntar fortfarande på topparna men dom börjar vara klara, bara lite portning kvar. Det blev 39/35 ventiler.
Vet inte storlek på förbränningsrum än så jag vet inte vad jag hamnar på för komp. 1mm klämspalt är det nu utan shims under cylindrarna.
Till detta så fick det bli scat 1,25 vippbryggor.
Sen tidigare:
IDF 40-kopior
W100
92:or
Motviktsvev
1,5 liter extra sump
Ny original koppling, köpt innan det spårade

Kör med 1,5 tums ormbo, ett lånat. Köper nog ett tunnare sen.
Blir doghouse med extra kylare.
Upptäckte att det finns vacuum-uttagsrör i IDF:arna.

137

Bestyckningen av gasarna brukar väl vara att huvud ska vara 4ggr halsringen. Men 28 i halsring ska du börja på 112 steget närmast över är 115 så det är nog en bra början.

Men om man tittar på ex. resultatet från NDA hos Marcus så fick vi ju bestycka upp 40orna 2 steg och hittade nästan 20 extra hästar. (på 1641an med 270graders kam) Med standardbestyckningen på IDFarna tappade den ju i effekt mot den ensamma 34PDSIT som vi startade med.

Man vet inte att man inte kan innan man provat.