51

Jag gick på en nit idag. Eftersom det satt 9mm avgasventiler i topparna så passar såklart inte dom styrningar jag har, och köper jag nya styrningar som passar så passar säkert inte ventilerna.
Jag som tyckte mig ha jobbat hårt på dessa toppar och planat , portat och skulle få nya ventiler, styrningar och sätesjobb. Kanske helt i onödan. Får se om det löser sig imorgo /senare idag. Dom säljer ju tydligen nya toppar på classic, kanske vore något. Nya dubbelportstoppar låter ju bra i mina öron. I så fall har jag köpt på mig en ny original solexförgasare i onödan med. Tur det går att sälja saker, och köpa, jag gillar tydligen att köpa tid genom att köpa nytt istället för att vänta på att få göra klart.

52

Jag gick på en nit idag. Eftersom det satt 9mm avgasventiler i topparna så passar såklart inte dom styrningar jag har, och köper jag nya styrningar som passar så passar säkert inte ventilerna.
Jag som tyckte mig ha jobbat hårt på dessa toppar och planat , portat och skulle få nya ventiler, styrningar och sätesjobb. Kanske helt i onödan. Får se om det löser sig imorgo /senare idag. Dom säljer ju tydligen nya toppar på classic, kanske vore något. Nya dubbelportstoppar låter ju bra i mina öron. I så fall har jag köpt på mig en ny original solexförgasare i onödan med. Tur det går att sälja saker, och köpa, jag gillar tydligen att köpa tid genom att köpa nytt istället för att vänta på att få göra klart.

53

Undvik topplock med 14mm kort gänga, de spricker gärna mellan säte och tändstift..

Tycker allt att du kan satsa på dina originaltoppar, jag gjorde iordning mina och portade fram 142cfm, hur bra som helst i en sån motor... med 9mm avgasventiler.

54

Svarva egna styrningar med yttermått 13,05 tror jag och ett hål 8mmH7.

Anders

55

Tack pojkar för tipsen, svarven jag har tillgång till är allt annat än bra, den konar rejält trots försök att räta upp den av några som säger sig kunna och tar betalt för det. Nog om det.
Jag köpte nya toppar, blev en snabblösning. Hade kunnat haft det monterat idag men saknade kam-pasta eller vad man ska säga. Jag hade isär topparna och blev imponerad över hur fint det såg ut i dom, kanske lite lite stöd för styrningarna men det är bara magkänsla utan belägg.
Nu ligger veven med stakar och kam i blocket. Provmonterat allt säkert tio gånger efter att det gick lite tungt att dra runt, tog bort lager för lager men hittade inget som nöp så jag satte tillbaks allt igen och då gick det fint. Måste ha varit fördelar driv ingen som strulade för mig.
Jag hade även fått fel kam, hade en fyrbultad i kartongen för trebultat så jag passade på att byta ut den när jag ändå var och hämtade topparna och oljepumpslocket.
Imorgon blir en spännande dag. Jag ska försöka få ihop allt. Får låna Davids dubbelportsweber med hemgjort singelinsug, gick prima med min gamla 1641:a för 15 år sen.
Tidig kväll ikväll. Sov gott.

56

Blir nog bra det där.

Anders

57

Bubbalobill skrev:

Tack pojkar för tipsen, svarven jag har tillgång till är allt annat än bra, den konar rejält trots försök att räta upp den av några som säger sig kunna och tar betalt för det. Nog om det.
Jag köpte nya toppar, blev en snabblösning. Hade kunnat haft det monterat idag men saknade kam-pasta eller vad man ska säga. Jag hade isär topparna och blev imponerad över hur fint det såg ut i dom, kanske lite lite stöd för styrningarna men det är bara magkänsla utan belägg.
Nu ligger veven med stakar och kam i blocket. Provmonterat allt säkert tio gånger efter att det gick lite tungt att dra runt, tog bort lager för lager men hittade inget som nöp så jag satte tillbaks allt igen och då gick det fint. Måste ha varit fördelar driv ingen som strulade för mig.
Jag hade även fått fel kam, hade en fyrbultad i kartongen för trebultat så jag passade på att byta ut den när jag ändå var och hämtade topparna och oljepumpslocket.
Imorgon blir en spännande dag. Jag ska försöka få ihop allt. Får låna Davids dubbelportsweber med hemgjort singelinsug, gick prima med min gamla 1641:a för 15 år sen.
Tidig kväll ikväll. Sov gott.

MÄT ytter måttet på ramlagrena !!!!!
Skall vara 1 till 3 hundringar större än borrningen
/// M

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

58

När väl allt var klart och jag var nöjd och skulle sätta dit svänghjulet så upptäcker jag att jag inte har något axiellt lagerspel, varför.

59

Vid en seriös arborning av blocket tas även bredden på främre (bakom sv-hjulet) lagerhållaren ner eftersom även denna yta är "uppslagen".
Därför finns Ö. D. lager till detta 1 mm "smalare" för att man skall anpassa det - troligen beror avsaknaden av spel pga detta ?

Bara tips....

60 Senaste redigerad av stickan (2014-07-13 16:37:21)

mettis skrev:

Vid en seriös arborning av blocket tas även bredden på främre (bakom sv-hjulet) lagerhållaren ner eftersom även denna yta är "uppslagen".
Därför finns Ö. D. lager till detta 1 mm "smalare" för att man skall anpassa det - troligen beror avsaknaden av spel pga detta ?

Bara tips....

Njaa...Den yttre bredden på lagren är lika. Och alla vevhus är inte uppslagna axiellt.

61

Bubbalobill skrev:

När väl allt var klart och jag var nöjd och skulle sätta dit svänghjulet så upptäcker jag att jag inte har något axiellt lagerspel, varför.

En omöjlighet. Om du har axialspel utan svänghjul så har du även axialspel med svänghjul...

62

Jag har i min förtvivlan varit ut och bökat lite. Tog bort remskivan ifall den låg mot oljepumpslocket men det gör det inte. Provmonterade slangarna till oljefiltret också.
Hur som helst. Inget spel alls nu. Vevaxeln kunde röra sig rätt så fritt i axialled med bara en halva på. Jag har flrdelaren monterad nu, skulle jag pröva utan ifall det är den axeln som spökar? Slut idéer nu.

63

Nu har jag rent magiskt lagerspel efter att ha tagit bort fördelaren och oljepumpslocket. Locket hade små repor redan efter att ha snurrat några varv med handkraft.
Problemet nu är att jag har för mycket spel, 0,6-0,7 med chims.
Känns mer och mer som att jag och han Murphy är rätt så goda vänner och att jag borde ärva titeln snart.

64

Det råkar vara Stickan som borrat detta block.

65

stickan skrev:
mettis skrev:

Vid en seriös arborning av blocket tas även bredden på främre (bakom sv-hjulet) lagerhållaren ner eftersom även denna yta är "uppslagen".
Därför finns Ö. D. lager till detta 1 mm "smalare" för att man skall anpassa det - troligen beror avsaknaden av spel pga detta ?

Bara tips....

Njaa...Den yttre bredden på lagren är lika. Och alla vevhus är inte uppslagna axiellt.

Visst är den yttre bredden samma, men eftersom man får anpassa lagret efter lagerlägets bredd kan man tänka sig att ramlagret "hamnar för långt bak" ?
Det var så jag tänkte möjligen problemet....detta har jag själv råkat ut för !-)

Men det är ju bara att mäta axialspel utan schims - hamnar man under 0,7 mm är detta problemet (att inte få in 3 st shims).

TS problem kan vara av annan art.......?

66

mettis skrev:
stickan skrev:
mettis skrev:

Vid en seriös arborning av blocket tas även bredden på främre (bakom sv-hjulet) lagerhållaren ner eftersom även denna yta är "uppslagen".
Därför finns Ö. D. lager till detta 1 mm "smalare" för att man skall anpassa det - troligen beror avsaknaden av spel pga detta ?

Bara tips....

Njaa...Den yttre bredden på lagren är lika. Och alla vevhus är inte uppslagna axiellt.

Visst är den yttre bredden samma, men eftersom man får anpassa lagret efter lagerlägets bredd kan man tänka sig att ramlagret "hamnar för långt bak" ?
Det var så jag tänkte möjligen problemet....detta har jag själv råkat ut för !-)

Men det är ju bara att mäta axialspel utan schims - hamnar man under 0,7 mm är detta problemet (att inte få in 3 st shims).

TS problem kan vara av annan art.......?

Man anpassar inte lagret efter hur uppslaget det är utan man fräser blocket så att den 1 mm tjockare delen passar. Lagret hamnar på så sätt alltid i samma läge som tidigare

67

Du får ta isär och kolla att du inte råkat skada fördelardrevet...

68

stickan skrev:
mettis skrev:
stickan skrev:

Njaa...Den yttre bredden på lagren är lika. Och alla vevhus är inte uppslagna axiellt.

Visst är den yttre bredden samma, men eftersom man får anpassa lagret efter lagerlägets bredd kan man tänka sig att ramlagret "hamnar för långt bak" ?
Det var så jag tänkte möjligen problemet....detta har jag själv råkat ut för !-)

Men det är ju bara att mäta axialspel utan schims - hamnar man under 0,7 mm är detta problemet (att inte få in 3 st shims).

TS problem kan vara av annan art.......?

Man anpassar inte lagret efter hur uppslaget det är utan man fräser blocket så att den 1 mm tjockare delen passar. Lagret hamnar på så sätt alltid i samma läge som tidigare

Eftersom jag nu hört att att du arborrat aktuellt block, vill jag bara säga att mina erfarenheter gäller andra block ;-)
I mina fall, har jag fått svarva till detta ramlagret så att det "passar" när jag hittat ett renoverat block....
Men det är "gamla synder" ? Dvs mina block köptes av nerlagd firma i Norrköping för 20 år sedan ... ;-)

69

Nu fick ni mig att lämna sängen o gå upp i köket, knäppa upp en kall öl hämta indikator klockan i garaget gå tillbaka till köket o mäta, jag hade 1,1-1.15mm i spel när jag kollade med bladmått innan jag monterade veven i blocket och nu hade jag 1,12 med indikatorklockan, blocket är borrat av Stickan

70

Atrox skrev:

Nu fick ni mig att lämna sängen o gå upp i köket, knäppa upp en kall öl hämta indikator klockan i garaget gå tillbaka till köket o mäta, jag hade 1,1-1.15mm i spel när jag kollade med bladmått innan jag monterade veven i blocket och nu hade jag 1,12 med indikatorklockan, blocket är borrat av Stickan

Alltså ingen skillnad!?
Med schims eller utan? Alla mina schims var 0,25

71

Utan schims, samma mått som när mätte mellan lagret och svhjulet när paketet stod bredvid. Som när jag har lagt i det i blocket.

Anders

72

Bubbalobill skrev:

Nu har jag rent magiskt lagerspel efter att ha tagit bort fördelaren och oljepumpslocket. Locket hade små repor redan efter att ha snurrat några varv med handkraft.
Problemet nu är att jag har för mycket spel, 0,6-0,7 med chims.
Känns mer och mer som att jag och han Murphy är rätt så goda vänner och att jag borde ärva titeln snart.

Om du har 3 x 0,25mm shims (=0,75mm) så har du några av de "tunnaste" i lådan....
(Om det inte är några konstigheter brukar jag hamna mellan 0,85 - 1 mm på en icke arborrad motor.)
Shims för att komma upp i 0,07 - 0,12mm är väl inget problem att "plocka dit" i ditt block ?

Men jag har en känsla av att detta är fixat nu ?-)

73

mettis skrev:
Bubbalobill skrev:

Nu har jag rent magiskt lagerspel efter att ha tagit bort fördelaren och oljepumpslocket. Locket hade små repor redan efter att ha snurrat några varv med handkraft.
Problemet nu är att jag har för mycket spel, 0,6-0,7 med chims.
Känns mer och mer som att jag och han Murphy är rätt så goda vänner och att jag borde ärva titeln snart.

Om du har 3 x 0,25mm shims (=0,75mm) så har du några av de "tunnaste" i lådan....
(Om det inte är några konstigheter brukar jag hamna mellan 0,85 - 1 mm på en icke arborrad motor.)
Shims för att komma upp i 0,07 - 0,12mm är väl inget problem att "plocka dit" i ditt block ?

Men jag har en känsla av att detta är fixat nu ?-)


Hej och tack alla för tankar och idéer.
Jag har varit i stugan och är på väg hem nu för att klippa gräset och om jag hinner, ta lös svänghjulet och mäta lite. Hoppas på svänghjulet än så länge, jag fick inte konsekvent avstånd mellan de gamla hålen på svänghjulet när jag mätte upp det så jag kan tänka mig att det diffar 1-2 hundringar och hålen är 8h7, så det blir inte bra riktigt. Ska prova slipa upp hålen lite så kanske svänghjulet glider på lättare och jag får korrekt spel.
Jag har nog förhoppningsvis fler schims spridda lite här och där, är 0,25 det tunnaste som fanns i fabriken?

74

Jag är hemma för att klippa gräs och provade mäta lite. Jag har 1,4mm utan svänghjul. Är det bara att skaffa nog tjocka schims eller är det något galet på nya veven?

75

Du måste ha svänghjulet på för det är ju mellan lagret och svänghjulet du mäter spelet.

Anders