26

Här är du alltid välkommen med tankar och idéer,lycka till med ditt "nya" liv  ICQ/ab

I hope to arrive to my death,
late,
in love,
and a little drunk..

27

Jag har ett enkelt och billigt tips.
Ta den motor du har.
Plocka bort kåpor så du kommer åt att dra om topparna.
Renovera förgasaren eller köp en ny.
Serva motorn och ställ ventiler.
Byt tändstift etc.
Stoppa tillbaka motorn och starta och ställ tändningen korrekt/brytarlöst.
Ut och åk och kolla vad den varvar vid 100.
varvar den för mycket öka på profilen på däcken ett hack och prova igen.

Dessa råd är lätta billiga och kanske bäst för både dig bussen och din plånbok.

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

28

Tråkigt att höra om skilsmässan  ICQ/ac

Men snart kommer sommaren och i takt med att temperaturen ökar så mår man lite bättre  ICQ/ab och lite VW träffar hjälper ju också

If one does not fail at times, then one has not challenged himself.

Early Bay 71a "Polisbussen",  Bubbla 61a,  Bubbla 62a ratlook R.I.P

29

Jag tog mig hem från mantorp lite besvärligare och dyrare än tänkt, bussen kom hem i onsdags.

Ursäkta wall of text men jag behöver få skriva av mig lite.

Inför resan ner så bytte jag olja, stift och soppafilter, justerade ventiler, brytare och tändning. Resultatet i det blev att motorn började gå ryckigt. Jag skyllde på stiften. Kvällen innan avresan åkte dom gamla stiften ur sopbingen och in i motorn igen , motorn började gå skitfint. Problem solved och jag slipper köra Volvo till Mantorp.
Mellan Piteå och Skellefteå så börjar det rycka igen, inte på samma sätt som innan utan denna gång började det rycka vid ca 85km/h. Jag skyllde för mig själv på soppapumpen, att den inte ger nog med sås, för det var som när det börjar vara mest ångor i tanken. Den stannade i första backen söder om Sundsvall men startade efter att ha fått en ond blick under huven. Det gick saktare och saktare allt eftersom jag närmade mig destinationen och fem mil från Mantorp stannade den helt. En ny ond blick men ingen reaktion, efter ytterligare en blick så upptäckte jag att anslutningen till tändspolen gått sönder och kondningens kabel låg lite löst. Fram med tejpen och den gick som tåget sista milen.
Ny spole köptes och monterades, även ny kondning eftersom jag fick klippa kabeln för tejpningens skull. Vid demontage av kondningen lossnade jordflätan mellan fördwlarkroppen och plattan som brytarna sitter på, ny kinafördelare med vakumdosa inköptes.
Efter många timmars funderande kom ett par ädla herrar på att den nya spolen är död. Hämtade en ny igen och så gick allt som det skulle.det var nästan inget fett alls på fördelaraxeln upptäckte jag under montaget men jag hade inget att ersätta med, så jag tänkte att det kanske klarar sig hem och glömde bort det för kvällen när ölen började rinna till.
Satte av hemåt och jag märkte efter inte så många mil att det känns varmt i kupén, konstant värme is the smoke, det blev varmare mer tiden och jag körde med motorluckan öppen mellan Enköping och Valbo där det var dags att vattna ett träd. Hade funderat över orsaken till den ökade värmen under vägen och haft telefonkonferens med en kompis och vi kom fram till minskat brytaravstånd och sned tändning som följd. Jag kontrollerade brytarna där och då och det hade minskat rejält och blivit en riktig loppa på den ena sidan. Jag skulle handvrida runt motorn för att kunna justera brytarna men det gick nästan inte. "Balls" tänkte jag rätt högt och började få panik eftersom jag var 80 mil hemifrån och skulle börja jobba 8 timmar senare.
Jag tänkte att det får gå som det går och skulle byta rem eftersom den kändes slapp och gammal och jag hade en ny med mig. Dåligt med verktyg hade jag också med mig av någon anledning. Jag kom på att jag skär av den gamla remmen och kränger på den nya eftersom att det inte funkade som på YouTube att byta rem med min lilla skruvmejsel.
Den nya remmen var för kort, från en jetta jag hade några år tidigare.
Då gick ridån ner och jag började må illa över situationen. Bussen blev bogserad till närmsta gård där ägaren stod ute och rökte innan sängdags. Han gick med på att ha bussen där tills den skulle bli hämtad, vänliga själ.
Där någonstans tappade jag kontakt med telefonnätet. Liftade till Sundsvall i Sebbes buss, vet inte om han är här på forumet. En timme från Sundsvall kom jag på att jag hade fått ett SMS av teleoperatören under fredagskvällen dör dom klargjorde att det skulle ske underhåll på nätet natten mot måndag. Startade om telefonen och allt fungerade. Gick i paniken in på facebook och skulle se om jag hittade någon motor i närområdet. Såg att en kollega stod och tankade i Sundsvall, så jag ringde honom och bad på mina skitiga knän att han skulle vänta på mig och der gjorde han, vänligt även där så man blir rörd. Åkte mustang hem till uppfarten.

Där tog resan slut.

Nu till det roliga.

Jag köpte ett arborrat block i vintras för att bygga en stor motor, projektet las på is pga svikande motivation.
Nu ligger blocket i garaget rengjort och urpluggat och återpluggat.
Jag var ner och hämtade det som fanns på lager på Classic VW, kam, cylindrar, lager, oljepump, lyftare, stötstångsrör, oljefilterhållare och packningar. Beställde även en originalslag motviktsvev. Ventilstyrningar och ventiler hade jag nya på hyllan sen några år tillbaks.
Ny original förgasare och soppapump inhandlades på Bugrun också, och tidigare nämnda spole och fördelade.
Det blir en originalmotor av den istället.

Frågor jag har kommit på så här långt:

Ska jag höja kompet alls när jag ändå har isär motorn?

Nya kammen med trenitat drev som jag köpte ihop med nya pumpen för trenitat drev ska inte sitta i B blocket som är i bussen utan i det arborrade blocket ett T block, typ3?
Gör det något om det är fel grejjer så länge dom hör ihop? Kam och pump alltså.
Nya kammen har faktiskt fyra nitar och spåret i pumpen är större än tappen på pumpaxeln.

Skulle jag ha något att vinna på annan kam än original i en buss som inte ska gå mer än 90-100?

Kommer säkert på mera eftersom.

30

Svaret är ja om din kam
Om du vill ha lite mera ur kamen så montera dit 1,25 vippor av bra fabrikat
Var oxå smart att montera dit en xtra sump så du har mera olja så går den kallare
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

31

Micke, det var tanken med vipporna. Stället som är nu är lite glappt och det är ju lätt att byta i efterhand när ekonomin har klarat ut sig efter detta nederlag. Angående kammen så är det inte för sent att byta den mot en annan.
Sump är ingen dum idé alls. Ska ta det sen också.

32

Std kamaxelen är alles för underskattad om man vill ha en motor med god botten drag
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

33

Jag hade en kortare diskussion med Mauro på Classic och vi var båda av åsikten att originalkam är rätt för mig, jag tänkte bara om du eller någon annan som testat annorlunda kanske var av avvikande åsikt.

34

När jag vill ha styrka från botten och inte för höga varv så petar jag in en långslagig vev och naturligtvis balansering. Original kam är perfekt. I samma veva polerar jag blocket och borrar för riktigt oljefilter.
Topparna är standard DP med original stora ventiler som slipas och poleras för bättre flöde. Kanalerna portas inte men poleras efter konstens alla regler. Topparna planar jag inte, hög komp i en bussmotor?? Modifiering av std. luftburk plus avgas med bättre flöde monteras. Standardfuggen poleras och bestyckas noggrant för att lira med insug och avgas.
Det här blir en förfinad, rå och slitstark sk. standardmotor om du ser till att motorn får den kylning som vw fabriken rekommenderar och följer de varvtal som fabriken föreskriver, då är det bara att tuta och köra.

Lattjo lajban med luftkylt.

35

Popeye, det var därför jag frågade om kompet. Vill inte bygga på värme problemet mer än nödvändigt.
Nu är detta enkel port stoppar men jag får väl köra över dom med lämpligt slipverktyg litegrann så att det finns åtminstone en eller två HK till. Jämna 50 låter ju som fint.
Luftburken var något jag funderade på när jag körde in den i garaget efter hemkomsten, finns det något vettigt alternativ till den? Jag kommer att ha original avgassystem pga att jag vill hålla ljudnivån nere, det låter redan nog inne i bussen i 90, trots åtskilliga kilo blymatta och tjock skumljuddämpningsmatta.

36

En original luftburk är betydligt bättre än många tror, den är byggd så att luftströmmen ner i fuggen funkar på rätt sätt.
Om du har en luftburk med bara ett intag, försök då att få tag i en burk med två intags rör. Om du ger fuggen för mycket luft bör du nog öka på utsläppet. Du kan även polera ditt långa insug med en stålwire och borrmaskin. Polera även topparna och ta bort alla skarpa kanter. Fuggens halsring är också bra att polera med ett fint papper. När du vet att ventiler och tändning står exakt rätt kan du börja med att laborera litet med huvudmunstycket, så att du får en lite fetare blandning. Ofta är blandningen lite för mager och då går ju din ögonsten för het.
Noggrannhet, justeringar och polering ger ofta ett bättre resultat än de flesta kan tro.
``PS´´ En polare till mig har ormbo kombinerat med original dämpare till en Wasserboxer till sin 1600 buss motor med ett bra resultat.
Den går tyst och har ett bättre utsläpp.

Lattjo lajban med luftkylt.

37

Jag råkar ha ett ormbo med stora flänsen och har varit sugen på en hideaway i många år, man skulle ju kunna testa bygga ett och provåka och märker man att det inte går så kan man ju alltid gå tillbaks till originales.
Vill ha veven nu så det får att börja få ihop motorn nån gång.
Jag har en luftburk med en ingång och en förvärme. Jag gillar originalutseendet och vill köra på det.

38

Snabb fundering om olja.
Mycket zink sägs det ska vara i en gammal motor, hur är det med en motor med bara nya grejer i? Är det lager enligt 100% gammalt recept vi köper eller blir det förändringar/förbättringar även i dom?
Jag köpte 8 liter av Biltemas 20/50 nu inför igångkörning av motorn när det nu inträffar.

39

Jag har sålt min bubbla så nu har jag åtminstone inte gått minus ekonomiskt på bussen förutom bubblan då.

Jag tänkte komplettera min order från Classic med vippor, utväxlade eller ej? Bra kvalité tyckte Micke längre upp i tråden, men vad innebär det?

40

Jag ringde idag och hörde om hur det gick med veven och fick höra att den finna på lager, däremot fanns ej lagren på lager (vitsigt värre).
Jag la till en graderad remskiva, en oljetrycksgivare, en 1,5 liters sump och ett oljepumpslock med utgång.
Remskivan mest för att kunna kontrollera nya fördelarens förställning, litar inte riktigt på den efter raset.

Nu vill jag bara åka och hämta veven och känna lite på den.

41

Har hämtat paket på posten idag, nu har jag allt utom oljepumpslock innan jag kan sätta ihop allt. Tid saknas än så länge men barnen åker till mamma deras i två veckor efter helgen och då blir det garagedagar de luxe.

Har rivit gamla motorn så att det bara saknas att få bort oljepumpen och dela på blocket.
Bara stakarna och dreven till kam och fördelar drivning som kommer återanvändas.
Måste även rikta/byta ut/måla upp alla plåtar. Den där bussen måste ha får smaka både en och två stubbar i sitt tidigare MoDo-liv.

Jag fick inte den vev Mauri hade surrat om, en originalvev med påsvetsade motvikter, utan en helt ny vev. Ska jag vara glad eller ledsen över bytet? Priset är detsamma.
Jag lyckas inte avgöra om den är smidd eller gjuten bara genom att titta på den, det är inget skägg eller skarv någonstans.

Vill ha tid nu, någon som säljer?

42

Bubbalobill skrev:

Jag har sålt min bubbla så nu har jag åtminstone inte gått minus ekonomiskt på bussen förutom bubblan då.

Jag tänkte komplettera min order från Classic med vippor, utväxlade eller ej? Bra kvalité tyckte Micke längre upp i tråden, men vad innebär det?

Hej igen 
Jag vet inte om Classic har sådana här kvalitets prylar som jag snackar om (köper inga prylar där) ( Rhino vippor är en trimdel från Vw motorsport får 70talet )
http://www.piersideparts.net/CB1665.html
Sen förstår jag inte varför du inte tar ned topparna typ 0,5-1,0 mm  för att förbräningsrummen är oftas mycket olika sen filar dom jämna
För om du får dom innom <1cc skilnad så går maskin mycket kallare sen får man bättre gång som bonus drar motorn mindre soppa och blir starkare både i hk och livslängd
Nästa sak jag inte fattar är att byta vevaxel till något som kanske är sämre än STD (som är smidd om den är tysk) för mexico är dom gjutna sen en motviktare är för om man skall varva mer än 7000

Ps om man har finare än 120korn i slippappret så delar man soppan med luften
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

43 Senaste redigerad av Bubbalobill (2014-07-04 06:47:43)

PPRMicke skrev:
Bubbalobill skrev:

Jag har sålt min bubbla så nu har jag åtminstone inte gått minus ekonomiskt på bussen förutom bubblan då.

Jag tänkte komplettera min order från Classic med vippor, utväxlade eller ej? Bra kvalité tyckte Micke längre upp i tråden, men vad innebär det?

Hej igen 
Jag vet inte om Classic har sådana här kvalitets prylar som jag snackar om (köper inga prylar där) ( Rhino vippor är en trimdel från Vw motorsport får 70talet )
http://www.piersideparts.net/CB1665.html
Sen förstår jag inte varför du inte tar ned topparna typ 0,5-1,0 mm  för att förbräningsrummen är oftas mycket olika sen filar dom jämna
För om du får dom innom <1cc skilnad så går maskin mycket kallare sen får man bättre gång som bonus drar motorn mindre soppa och blir starkare både i hk och livslängd
Nästa sak jag inte fattar är att byta vevaxel till något som kanske är sämre än STD (som är smidd om den är tysk) för mexico är dom gjutna sen en motviktare är för om man skall varva mer än 7000

Ps om man har finare än 120korn i slippappret så delar man soppan med luften
/// Micke


Jag tar gärna ner topparna, det var därför jag frågade om planning men Popeye avrådde.

Vippor i den prisklassen du pratar om kan jag nog bara drömma om än så länge, jag får komplettera med värre vippor senare i livet.
EDIT: Slarvläste och följde inte länken, så dyrt var det ju inte

Jag köpte vevaxeln dels för att jag vill använda bussen i sommar, slipa originalet tar flera månader under sommaren här i stan. Dels motvikter för att jag tänkte att det kan vara bra att ha det för att ha en ifall jag bygger annorlunda en annan gång, bra att ha med andra ord. Den veven jag pratade med Classic om skulle vara riktigt bra, men jag fick en annan än det vi pratade om. Köper jag en ny originalvev där så blir den väl inte smidd i alla fall!?

Noterade att det var 9mm skaft på avgasventilerna som satt i och att det satt någon form av tättingar på insugsventilerna.

Menar du att den veven jag köpt är bortkastade pengar?

Vad menar du om 120 kornigt papper? Är det polering av halsring/insug?

Tack för svar.

44

Hej igen
Om du får tagi en tysk(beg) så är den smidd  Skulle aldrig köpa en gjuten vev ( dom är max varv på 6000)
Dina skaft som är 9mm är den senaste typen  av toppar (man tappade avgasen på grundav hög värme)
Om du huvuvet taget skall in o modifera dina fuggar(man måste vara jävligt försiktig ) så är det nålfil och vattenpapper(400-600)  som gäller insug och topparn är det 120 kornigt som gäller
Om du köper CBs vippor så skall du nog mäta upp dom  för dom har stor spridning när det gäller utväxlingen på dom ( från 1,15-1,23 )
std är 1,09-1,13  empi är nästan samma som Cb  (Så spara o köp riktiga vippor )
Man skall tänka på att  beg toppar är oftas skeva i tätnings ytan och vill läcka där när man monterar dit dom på nya cyllar Men du har köpt nytt så  man behöver kolla dom ( oftas olika höjd) (0,1-0,2) så förbäningsrummet är olika då får man taskig balans mellan cylindrana = hög soppa förbrukning 
Man kan få änu bättre förbrukning om man tar bort kanten under ventilen ( se bifogad bild)
När en motor har så låg komp (7,5-7,7) som i en vw motor så är förbräningen mycket dålig Höjer man kompet lite så får man bättre förbräning (går kallere och som bonus läger soppa förbrukning och några hk/Nm till)
Ps varför vill väldigt få motor byggare skriva här ( tror att det beror på man blir på hoppade att det är fel som dom skriver)
http://i1199.photobucket.com/albums/aa476/PPRMICKE/DSCN0770.jpg
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

45

Tack återigen.
Jag har bara en förgasare, en ny original botten del och beggat lock. Jag har inga direkta planer på att göra något åt den nu, en annan gång kanske en singel progressiv Weber eller något i den stilen.
Det är även originaltopparna jag återanvånder, mirafrästa säten och nya ventiler/styrningar. Jag jar aldrig hållit på med toppar tidigare annat än bara bytt men jag såg den där kanten du visade på bilden och tänkte direkt på att ta bort den.
Just det, det är en utbytesmotor från Mexico som satt i så därför är det väl andra styrningar och ventiler.

Jag kompletterar grund motorn med en oljesump och ett filter, så oljevolymen ökar till ca 4,5 liter vilket känns som en framtidssäkring.

När jag monterar nya cylindrarna så får jag slipa in dom så det blir tätt. En rivning i onödan orkar jag inte med. Hatar "i onödan".

Jag kommer med fler tankar allt eftersom, ska ut ikväll igen när barnen har somnat.

46

Fan Henke känner att ja måste komma förbi å surra VW.....frugan pratar mest om utemöbler å prydnader... ICQ/ad  ICQ/ad

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

47

Jo Fredde, hä ä ba å kom. Jag har redan målat om utemöblerna i år så det behöver vi inte surra om, däremot kan man dricka kaffe och surra pornografiskt vw-material.

48

hä låt bra hä ICQ/ad
ICQ/af

57:a typ1 "Buzen"
62:a typ1 "Caffen"
70:a T2 kleinbuss 221
86:a T3 Dubbelhytt

49

Nu är jag på g, har målat motorplåtar och tagit isär allt som ska tas isär.
Jag vägde kolvarna och stakarna, det skiljer 3 gram + på en stake och 5 och 1 gram + på kolvarna. Var tar jag av från kolvarna?

50

Efter en heldags garagetid i sommarvärmen så är nu styrningarna utdrivna, topparna planade 1mm och ett misslyckat pinnbultsfix igensvetsat.
Det skiljer nu 0,01 mm mellan cylinderns anliggningsyta, förbränningsrummet, och planet för ventilkåpan på alla förbränningsrum.
Senare idag ska jag porta lite försiktigt, viktjustera kolvarna och staken som avviker och byta kolvbultsbussning, sen börjar det bli dags för ihopmontering av blocket.