1 Senaste redigerad av Wompa (2013-07-26 20:58:44)

Ska byta bromsrör men har ingen erfarenhet av detta.

Köpte ett bromsrör på Biltema men det kändes direkt som att jag gått ner mig rejält..

Vad har man för alternativ?

Vw har stålrör men inte färdiga utan man måste kona själv.

Biltema har kopparnickel men också oklart.

Mekonomen har rör men nog också bara koppar.

Ska jag köpa VWs och försöka hitta någon som kan kona åt mig eller ska jag köpa utrustningen och göra 100% själv?

Ska sitta på en Corrado och jag vill ha styvheten i rören som original och gärna med bättre kvalite Så jag slipper ligga under bilen inom några år!

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

2

Skippa stålrören de rostar fortare än du hinner blinka även fast de är målade original.
Om du nu vill ha styva rör tar du koppar-nickel men styva rör är mycket svårare att dra runt bränsletank m.m.
Jag har konat och monterat kopparrör åtminstone 15år  både i verkstan och hemma och hittills inga backjobb.
Viktigt med kopparrören de måste sitta fast i alla clips.
Köp rör och be en verkstad kona åt dig onödigt att lägga tusenlappar på verktyg.
Biltemas billiga 200kr konare funkar inte deras 1200kr funkar.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

3

Jag kör med biltemas billiga konare och köper lösa rör/nipplar där med.
Har gjort ett 30-tal rör hittills och det har inte varit några problem.

Konaren kräver lite övertalning ibland men när man lärt sig hur den fungerar så rullar det på tycker jag.

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

4

Jag köper nog biltemas rör, verktyg och nipplar... VWs stålrör har jag nu och dem fungerar riktigt bra men är inte mycket att hända i julgranen om man ska börja bocka om.

Jaja, det blir som det blir.

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan