26

Jag har en så'n där Filter-King regulator ligger på hyllan... Just för att justera ned bränsletrycket på högre varv, om man nu trimmar med originalpumpen kvar...;-)
-Du menar att backventilen i pumpen "trumfar över" denna? Dvs att regulatorn inte står emot trycket från pumpen - har du kopplat mätare för att kolla detta?
Visst läser man om andra metoder för att hålla trycket i schack - som att shimsa upp pumpen v/s pinnen osv....

På mina nuvarande bilar är det el-pump(ar), så detta problem är ej mitt just för tillfället, men av allmänt intresse ?-)

27

Har manometer inkopplad och effekten av att skruva med ställskruven blir att jag kan ställa in vilket tryck jag vill men inte under 0,2bar för då blir trycket väldigt oberäkneligt, oftast 0bar..

Sedan tänkte jag nog lite fel nyss, det är ventilen som påverkas av stången på membranet i filterking regulatorn som är knäpp (går ej att byta), visserligen har jag ett backläckage från pierburg pumpen mot tank som jag upptäckte när jag dränerade tanken inför vintern genom att lossa bränsleledningana framom motorn men pumpens backläckage är bara märkbart när allt står stilla, igång så levererar pumpen ungefär 0,5bar med regulatorn bortkopplad.

Nåväl 0,2bar får duga, iaf lägre än 0,5-ish. Pumpen skall fixas för att hålla soppa kvar i fuggarna, blir lättare starter när det stått ett par dagar.

S

28

Har fortsatt denna säsong med några experiment som mest har berört lågfarts delen av mina IDF 36:or.

Alfa's IDF har ett fast lufthål (för stort) som kombinerat med lågfarts munstycket (52) skall se till att det blir rätt blandning från tomg och en bra bit upp i registret. Jag har nu bevisat för mig själv att dessa två hål påverkar all normal körning som inte inbegriper huliganism.

Det för stora lufthålet täcktes med en bit koppartejp som sedan stacks igenom med en 3-kantig stoppnål (2mm, area 2,3mm2) denna kombo (med 52) gav en feeet bogg strax över tomgång som var svår att leva med.
Efter en 10mila tur med en del huliganism var jag tvungen att öppna fuggarna (gick bara på 3-burkar) för att finna en flisa silikon i lågfarts bränsle munstycket  ICQ/am
Fuggarna var ju ex ALFA så startöverrikningen är hemblindad av undertecknad för 15 år sedan när man kunde köpa o gladeligen nyttja bränsletålig silikon, det var då det!
I samband med den rivoneringen testade jag 1mm nål (ca 0,7mm2) det var mindre bra, boggen borta men gick så fett att det ibland rök svart o motorn gick TUNGT.
Idag tog jag tag i det igen, en 1,6mm nål stacks igenom koppartejpen (ca 2mm2), känns mycket bättre, lite antydan till bogg tillbaka men går nu mycket bättre än någon av de tidigare alternativen!

Funderar nu på att testa med lite mer förtändning, har 32FÖD nu som max, funderar på om inte 34 skulle ge lite mer orr!

Sedan skulle jag vilja testa ett par F7 istf nuvarande F11, skall enligt ett internet rykte vara som natt och dag med IDF på 356:or.
Skall nog montera min bredbandslambda först....


S

Post's attachments

IDF36 1mm lågfart luft.JPG, 112.24 kb, 800 x 1098
IDF36 1mm lågfart luft.JPG 112.24 kb, 230 downloads since 2014-09-07 

29 Senaste redigerad av Sten vW (2014-09-07 20:58:00)

Ja justja, sedan pillade jag även på min FilterKing idag, har ju haft svårt att få tryck under 0,2bar, så fort jag försökt reglera lägre har det blivit 0bar med lågfarts boggning och lite dåligt drag i maskin som resultat.

Funderade på om inte fjädern som sitter under reglage skruven kan ske var fel, KG trimmning visade sig ha två olika fjädrar, fick mig börja tänka.
Letade fram min gamla MISAB handbok och se där, på tiden fanns det också 2 olika fjädrar.

Eftersom jag inte kan gå ned så långt som jag vill så gissar jag att jag behöver en mjukare fjäder, skrotlådan kräktes upp ett lämpligt råmaterial som efter lite knips och spetstångs moddning är ca 50% mjukare.

Å se på F.., Nu kunde jag vrida ned den till 0,05 bar! Satte den på 0,12bar och tog en tur,

När jag kom hem så var boggen tillbaka o manometern visade 0bar, suck.

Nåväl, 0,05bar var omöjligt förrut så något har jag lärt mig, får fundera lite till...

S

30

Dessa Alfa idf36 har väl 32mm halsringar, det har i alla fall mina och tycker mig se att dina också har det. Skulle kanske må bra av lite mindre?
Kan väl vara lite knepiga att få tag på till 36or.

Bubbla -62

31 Senaste redigerad av Sten vW (2014-10-14 18:53:15)

GB63: Ånej, 32 verkar vara precis lagom!

Bytte i förra veckan till en ny filterking, H...ETE vilken skillnad, mjukt och fint gassvar, innan kändes det som om jag hade någon som skruvade på ett ställbart munstycke lite planlöst när man körde i konstant fart!

Hepp!

Blev så nöjd så att jag röck en bekant med på en provtur (hej Gary!) tror nog att gången och gassvaret fick godkännt!

Nu verkar det stabilt nog för att jag skall kunna gå vidare med fintrimmning av fuggarna, är fortfarande lite-lite oroligt i 30 på 4:an, hade ett tillstånd (övergående) med den gamla tryckregulatorn när jag kunde låta bilen nästan ryckfritt dra från tomgång på 4:an (15-20km/h?).

Egentligen vill jag primärt åt effekten, det målet känns inom räckhåll men när jag har känt att det går att få den len och fin i de lägsta registrena varför inte satsa på mysig körbarhet oxå!

S

32

Websidan med Alfa IDF 36 för VW applikation som satte mig på spåret om lågfartsluftmunstyckena.

Nu återuppstånden här:

https://www.rezrov.net/www.carburetorcl … 36_idf.htm

S

33

Efter mina djupdykningar i weberdjungeln på min förra gammelalfa slängde jag ihop ett antal matnyttiga länkar och handbok på alfapower.nu i FAQdelen på det forumet om det är så att det kliar i kunskapsknölarna.

Snyggt jobbat med både tryck och lågfartsjusteringar.
I mina länkar på alfaforumet finns även en komplett lista på lågfartsmunstycken som finns till weber samt viktigast av allt är de listade med storlekskoefficienter så att du kan se vad som skiljer i storlek från en 60F13 till en 52F17 till en 60F9.
Samt listat vilka som har ett lufthål och vilka som har två lufthål (emmisionsförgasare från grovt höftat ca 1974 och framåt)

Tillbaka där allting startade (då var det en old school '67 Buggy i manxstil)
Nu är det en 1978 VW Latebay camper

Fastnat i Alfa Romeoträsket: 1970 Alfa 1750 Berlina Sydafrikansk touringbilreplica, Alfa 166 3.0 Zender "GTAprojekt", 2006 Alfa GT 3.2.

34

Fredrik, va kul, har själv haft ett par 116:or som jag ångrat att jag sålt, bägge gick senare på skroten vilket gör det extra surt men utan plats kan man inte spara på allt ICQ/bh

Har du någon länk till FAQ munstycks nfo'n?

S

35

Tog en bild i höstas som jag tycker är lite kul, våren kommer snart?

Post's attachments

Swedish horn tuned in B-flat.JPG, 304.75 kb, 1024 x 1820
Swedish horn tuned in B-flat.JPG 304.75 kb, 143 downloads since 2021-02-17 

36

ICQ/ay

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage