26

Är helt okunnig om just detta så ni får stå ut med dumma frågor, men jag ska nog lära mig en dag tack vare er kunskap ICQ/ab
Hur ser man att det är 043:or? Är planing och slipning ett stort jobb? Är det värt pengarna för de jobbet, för den effekten de ger???

*Bubbla 1963* Såld ICQ/ac

27

Jag har byggt motorer på alla sorters block och har inte kunnat se någon större skillnad mellan de olika legeringarna. Däremot så föredrar jag att bygga på åldrade block som har hårdnat med tiden. Man märker det när man arborrar blocket att äldre block är avsevärt hårdare än tex ett nytt Brasseblock. Har även byggt racemotorer med 8och 10mm pinnskruv och har man gjort rätt med momentet så upplever jag ingen större skillnad. Jag skulle vilja påstå att det oftast är den mänskliga faktorn som avgör om en motor håller eller går i bitar, inte vilket block man väljer eller vilka toppar. När det gäller toppar föredrar jag 311 dubbelportstoppar. 043 finns i en massa variationer ofta med 32 avgas med 9mm skaft. Dom tyska 043 topparna är bra men rätt så sällsynta. Det finns 043 med gjutjärnsstyrning och 9mm avgas,ingen höjdare om man tänkt sig byta styrningar. Skulle vilja påstå att 80 % av alla dubbelportstoppar har sprickor eller kommer att spricka vid trimmning. Mitt råd är att lägga dom mesta pengarna på ett par bra nya toppar och en bra renoverad bottendel. Krom och annat bjäfs kan man lämna därhän. Använd så mycket som möjligt av originaldelar som är i bra skick eller renoverade.

28

Du ser ju direkt om det är enkel- eller dubbelportstoppar. Innanför ventilkåpan står några siffror. Det är de första 3 siffrorna i den nedre raden du ska kolla på (iaf om det gäller originaltoppar).

311 eller 043 är väl de du ska kolla efter på dubbelportstoppar. Kolla så det inte är några stora sprickor tex mellan ventiler eller ventil - tändstift. Du kan även mäta storleken på ventilerna. Insug 35,5mm och avgas 30mm eller 32mm beroende på årsmodell.

Planing kostar väl ingen förmögenhet och ger en del beroende på andra saker. Det man åstadkommer är ett mindre förbränningsrum som kontra cylindervolymen ger ett högre kompressionsförhållande.

Portning kan man göra billigt själv (om man inte räknar material, tid, elförbrukning, tryckluft, etc etc), men det gäller att ha lite koll på vad man sysslar med.. det är enkelt att göra det sämre än det var innan. Ska man lämna bort det kan det bli en ganska dyr historia, men å andra sidan får du papper på att topparna presterar. Det är ganska mkt jobb för att få till ett hyffsat bra flöde ur ett par originaltoppar.

Den "enkla" vägen är att köpa ett par eftermarknad, tex 044 cnc. Det blir garanterat billigare än att anlita någon för att porta och flöda dina toppar.. dessutom behöver förmodligen ventiler bytas, likaså styrningar (kan va ok), ventilfjädrar, knaster, etc.

29

stickan skrev:
Svwerker skrev:
stickan skrev:

Man bytte till 8mm på AS-vevhusen för att utvidgningen av materialet i dragstängerna och cylindrarna skulle stämma bättre.När en motor med 10 mm dragstänger blev riktigt het så hände det tydligen ofta att cylindrarnas förlängning pga värmen drog loss stängerna i vevhuset.
M8-stängerna hänger tydligen med bättre i värmeutvidgningen..

Jag har lite svårt att tro att det skulle vara någon skillnad i värmeutvidgning om det är samma material, vilket det verkar vara om man tittar på vilket moment de olika dimensionerna ska dras med. I de fall temperaturen är lika så kommer utvidgningen att vara lika på samma längd om materialet är lika.
Jag tror att det är problemen med att pinnskruvarna sitter bättre om man använder insatser i blocket som föranlett förändringen, känns mest logiskt om du frågar mig, men det kanske ingen gjorde.  Default/lol

Men om inte dim spelar nån roll så hade man väl kunnat börja med M10 stålinsatser och fortsatt med dom stängerna.  Default/hmm

Ja men M8 blir billigare och fungerar.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

30

Kan det vara så att i en 8 mm så är det mindre material och den ändrar snabbare temperatur och följer med utvidgningen av cylindrarna bättre? Default/hmm

Bubbla -62

31

GB63VW62 skrev:

Kan det vara så att i en 8 mm så är det mindre material och den ändrar snabbare temperatur och följer med utvidgningen av cylindrarna bättre? Default/hmm

Precis så har jag uppfattat det hela... ICQ/ad

32

När Porsche började göra egna motorer(läs: mer effekt) upptäckte man att infästningen av pinnskruvarna samt grovleken av de samma spelade roll för hållbarheten. I de sista luftkylda Porschemotorerna som har använts i racesammanhang la man ner mycket jobb, speciellt på de undre pinnskruvarna, och experimenterade bl.a. med andra legeringar.
Den JPM byggda 2332:an som sitter i Agent Orange har 8mm cylinderpinnskruvar. Inga problem (ännu) trots 15,0:1 i kompression.
Racetech tillverkar idag bl.a. pinnskruvar med hög precision för en rad olika motorer och applikationer, t.ex. den som vill åka >86 i slag och 6,2" vevstakar.
Något som inte skall förringas i sammanhanget är momentet som då ex.vis topplock dras med: gjorde själv ett vetenskapligt(?) experiment där jag kopplade upp en trådtöjningsgivare på en M10 pinnskruv. Förbandet drogs därefter, tort(utan smörjmedel), till förskrivet moment. Proceduren gjordes därefter om, men med Molybdensulfid(på gängan, mellan bricka och mutter, samma moment(momentnyckeln ändrades aldrig). Resultat: 53% högre dragkraft i pinnskruven.
Skillnaden mellan ett AS21 och AS41 ligger i legeringen och utformningen av blocket.
AS21: 2% Aluminium, 1% Silumin(eller Kisel som vi säger i Sverige). Blocket har bl.a. en förstärkning på framsidan(mot svänghjulet) vid #3 cylinder.  När Classe(Trimco) byggde flygmotorer var detta det enda block som var godkänt av de certifierande myndigheten.
AS41: 4% Al, 1% Si.
Al är en ädlare(bättre/högre legering) än Mg, varför ur materialteknisk syn, AS41 block är att föredra.