1

Ja hur gör ni??
Jag har följ den info som står i instruktionsboken..


Spindlarna är renoverade för 3 år sedan av en duktig kille (ej mej) och enl senaste bes så var det glapp på ena sidan !!!
Dock "släppte de den genom bes ändå" men man blir ju konfunderad varför det kan vara glapp där..
Jag plockade loss spindlarna och skickade upp dom till han som nytt dom och han konstaterade att de är OK dvs ej glapp..
Monterade tillbaka dom förra våren och har kört med dom så sen dess, snart är det dags för besiktning igen  ICQ/an 
Bilen har rullat max 500 mil sedan bytet av delarna och allt är väl infettat... Vad kan det vara för glapp de ser på bes tro ? ? ?
Jag var själv under bilen och kikade med egna ögon förra bes och det såg ut som om ena spindeln verkligen glappade då! Märklig som fan tycker jag... Då allt då i princip var sprillans nytt.. Hade gått då max 50 mil.

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

2

Man kan alltid be nån bromsa medan man drar i hjulet med händerna klockan 12 och 6.

Slutar det glappa vid bromsning, så är det hjullagret som är glappt. Annars är det spindeln.

Håller man händerna klockan 9 och tre, och det glappar trots man bromsar så brukar det vara en P ände.

Old School framvagnskoll. ICQ/ad

"ljushuvud"

3

Tack.. Hjullagren är nya i samband med spindelbussningsbytet, p-ändarna är ok..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

4

Lagren kan vara nya men dom kan ha satt sig på spindeln och blivit "glappa".

Men visst Brotscha spindlar är inte lätt och det behöves inte mycket fel för att det ska bli glappt.

Kör en ordenligt rundsmörjning och kör sen till hösten, sen får du bestämma om du ska ta ett varv till med spindlarna  ICQ/ad

"ljushuvud"

5 Senaste redigerad av billy (2013-07-22 21:02:16)

Ok.. har kikat och lagren känns bra nu..
Är det ngn vitts med att lägga an ledbultarna??

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

6

Kikade igen idag för att vara hundra % säker...
Hjullagren är kanon, p - ändarna ok med.
MEN det är glapp vid höger sida fram vid den nedre ledbulten där. Alltså glapp i bussningen... Fan nya saker som rullar max 500 mil  ICQ/ac  ICQ/ac

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

7

För dåligt med fett under en längre tid Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

8

Nej, har i min ägo alltid varit väl infettat... Även efter bytet, börjar tro att det inte blev bra vid monteringen av dom..

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

9

Lägg i en bricka till, och justera glappet till minimum genom att vrida ledbulten ?

10

mettis skrev:

Lägg i en bricka till, och justera glappet till minimum genom att vrida ledbulten ?

Vad för bricka ? Du menar shimsen för justeringen av camber/caster?? Några såddana brickor har jag inte  ICQ/ac
Kan man göra så??

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

11

Hmmm Mettis din ide är ju riktigt bra !
Kan ju vara feljusterat med dessa brickor !

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

12

Har beställt en ny sats med ledbultar och shims, hoppas det löser mina problem ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

13 Senaste redigerad av 25hpman (2013-07-24 15:08:22)

Hmmm...du ska ha cirkus 7 brickor per sida, som då ska kunnas flyttas för inställning av styrgeometri.

Edit. Per sida av ledbulten, dvs 14 uppe o 14 nere.

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

14

Oj så många ! Har för mej jag sett någon tabell på hur man "justerar" in detta rätt... Jag kan inte minnas att jag idag har så många brickor (kan ju ha fel iofs)  ICQ/ad

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

15

Finns det någon som ev har den "tabellen" ?? Samt gärna har en sprängskiss på hur delarna skall sitta ICQ/ab Så blir jag mycket glad ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

16

Då man söker på "shim chart" på the samba, kommer denna upp.

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewto … shim+chart

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

17

Kanon ! Så tot ska det vara 8 brickor per ledbult då ICQ/ab

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)

18 Senaste redigerad av billy (2013-08-03 14:28:41)

Monterade nya ledbultar med shims och tätning på den aktuella sida, justerade in allt rätt (det var felshimsat innan bla) samt besiktigade bilen igår UA  ICQ/af  Då går den till 2015  ICQ/ae

Billy kör.
Citroën XM V6 Break -92
Saab 9-3 2.0t Polar -03, Saab 9-3 2.0T Aero -00
Morris 1100 -65
MG 1300 mk2 -70 (rep objekt)