1 Senaste redigerad av Macke (2011-01-25 14:20:53)

Säkring                 Effekt          Kabelarea

2 ampere           25 watt           0,50 mm
  3 ampere           40 watt           0,75 mm
  5 ampere           60 watt           1,00 mm
  8 ampere         100 watt           1,50 mm
12 ampere         150 watt           2,50 mm
20 ampere         250 watt           4,00 mm
30 ampere         350 watt           6,00 mm

Denna tabell gäller för 12 volt.

Jag skulle inte bli förvånad om jag har rätt!
GW.P

2 Senaste redigerad av kee (2011-01-25 12:19:59)

Med anledning av mitt långa utlägg i en annan tråd kanske det vore aktuellt att byta ut tabellhuvudet i mittenkolumnen, till "effekt". ICQ/ad

Strömmen en förbrukare kräver, räknas lätt ut med ohms lag, som för ett tolvvoltssystem ger P(effekt)/12=I(strömmen), dvs mittenkolumnen dividerat med tolv, ger vänsterkolumnen. Att man sedan lägger säkringens värde något över detta är ju för att ha marginaler.

Sen skulle det vara intressant att höra en elektrikers inflikande på den tredje kolumnen, kabelarean. Som jag förstått det är den även till viss del beroende av kabelns längd och inte bara strömmen den ska klara av. En kortare kabel ger mindre resistans och kan därför vara något tunnare än en längre dito under samma förutsättningar.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

3 Senaste redigerad av Handy (2011-02-03 23:36:54)

kee skrev:

Sen skulle det vara intressant att höra en elektrikers inflikande på den tredje kolumnen, kabelarean. Som jag förstått det är den även till viss del beroende av kabelns längd och inte bara strömmen den ska klara av. En kortare kabel ger mindre resistans och kan därför vara något tunnare än en längre dito under samma förutsättningar.

Helt rätt, längre kabel behöver vara grövre i arean än en kortare kabel. Det finns tabell för detta men jag hittar den tyvärr inte nu. Också lägre spänning kräver högre kabelarea, för de som undrar varför tabellen gäller för 12 volt.
Att lägga säkringens värde högre kan vara rätt tänkt med tanke på belastningen hos förbrukaren, men ett högre värde kräver också mera kabelarea, jag menar att det räcker oftast inte att uppgradera säkringen om man vill belasta mer.

(o\!/o)
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand