Ahh en snuthäck, vad trevligt att se en splitt i så fin kondition!
När jag skaffade mig en rostig splitt, var jag inne på samma spår som du, att jag skulle försöka få hjälp med "rostlagningen", dvs svetsningen. Folk i min omgivning uppmanade mig till att göra det själv och efter inköp av garagets kanske mest stolta maskin (utöver bussen själv) en Kemmpi Mig-svets var det bara te å sätta igång.
Ska villigt erkänna att det inte kändes som det bästa objektet att börja lära sig på, man ville ju helst ha några meter svetsfog bakom sig innan man gav sig i kast med pärlan. Men är man bara noggrann, vilket man alltid måste vara vid karosseriarbeten, så går det bra ändå trots ringa erfarenhet och man måste ju börja någonstans. Många av de grundläggande teknikerna går att läsa sig till i enkla handböcker likt den Biltema säljer och att öva på en lös plåtbit ger också ett hum om hur maskinen fungerar. Det viktigaste är nog att man har en bra maskin. Du kan även få mycket hjälp härifrån om du postar bilder över processen.
Om det där är lokalen du har att vistas i, har du det bättre än många andra här! Inreda, utrusta och ut i grottan och mys med din buss! 
Grinder and paint, makes me the welder I ain't