Måste man byta till en 12 volts automatchoke vid 12 volts konvertering?
Beställde en 12 voltare, men den passar nämligen inte (större diameter).
Går det att köra på 6 voltaren.
Nån som vet??? Nån som testat?!?!
Herbie bubbla 1500 -70
Du är inte inloggad. Logga in eller registrera dig.
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » 6 volts automatchoke på 12 volt ????
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Måste man byta till en 12 volts automatchoke vid 12 volts konvertering?
Beställde en 12 voltare, men den passar nämligen inte (större diameter).
Går det att köra på 6 voltaren.
Nån som vet??? Nån som testat?!?!
Det går inte att köra den på 12V men med går att sätta en resistor före som halverar spänningen om man vet vad det är för resistans i den du har.
Vad är det för förgasare? Jag trodde att 6V och 12V var samma storlek. Så är det i alla fall på 30 PICT.
Det går inte att köra den på 12V men med går att sätta en resistor före som halverar spänningen om man vet vad det är för resistans i den du har.
Har tänkt den tanken oxå, men vet inte alls hur jag ska ta reda på det.
Nåt du kan?
Vad är det för förgasare? Jag trodde att 6V och 12V var samma storlek. Så är det i alla fall på 30 PICT.
Jag vet faktiskt inte vad min förgasare heter. En 1200 motor i splitbuss är det. Allt i orginal skulle jag tro.
Länkar en dålig bild på den : http://m.flickr.com/#/photos/98872282@N07/9282509061/
Ni kanske kan säga vad det är för en förgasare!?!?
28 Pict eller?
Du kan ta en 12v choke från 30pict, den har samma storlek. Förmodligen fick du tag på en från 34pict förgasare eller kanske typ3 som är i större diameter.
Har resistor om du behöver för 50:- pm:a i så fall.
kör en 12-6v omvandlare från Classic som verka funka kanon. (om de inte funkar utan, har inte provat.
)
Du kan ta en 12v choke från 30pict, den har samma storlek. Förmodligen fick du tag på en från 34pict förgasare eller kanske typ3 som är i större diameter.
Har resistor om du behöver för 50:- pm:a i så fall.
Ok! Tack för det svaret. Hittade en resistor (spänningsomvandlare) som jag köpt från classic vw förut. Borde alltså funka med den då?!
Annars får jag försöka fixa en från en 30pict då.
Tack
Ja, den borde funka.. men jag personligen tycker inte det känns helt bra att sätta dit ett motstånd.. värmen är väl ingen fara, iaf inte i motorrummet som är varmt ändå...
Jag ska kolla om jag inte har nåt över på någon av de förgasarna jag har ligger. Återkommer om detta.
Ja, den borde funka.. men jag personligen tycker inte det känns helt bra att sätta dit ett motstånd.. värmen är väl ingen fara, iaf inte i motorrummet som är varmt ändå...
Jag ska kolla om jag inte har nåt över på någon av de förgasarna jag har ligger. Återkommer om detta.
Jo, det skulle ju kännas bäst att sätta dit en som passar. Kör på motstånd i värsta fall.
Köper gärna av dig om du hittar en.
Eller fixa ett nytt 12v choke element? om du ändå ska köpa ett fix för symptomet kan man väl köpa ett fix för grundproblemet istället..?
Han skriver i första inlägget att ha nhar köpt 12V men att de är för stort.
Jo men det finns olika diametrar att köpa. Har gjort samma operation tidigare men till 6v (har tyvärr inte kvar den gamla)
Jag hann inte med att kolla idag, men jag ska kolla när jag kommer hem på ons. Det finns som sagt 2 olika diametrar, 28 och 30pict har den mindre, 34pict har större.. Kan kolla om polaren har imorn iofs. Återkomner.
Som sagt så vill jag helst hitta en som passar såklart. Visste inte att dom fanns i olika dimensioner tyvärr. Sa bara att jag hade en 1200 när jag beställde choken.
Men har ju nu fått förklarat att 12v 30pict ska passa på min 28pict.
Jag hann inte med att kolla idag, men jag ska kolla när jag kommer hem på ons. Det finns som sagt 2 olika diametrar, 28 och 30pict har den mindre, 34pict har större.. Kan kolla om polaren har imorn iofs. Återkomner.
Skulle vara kanon! Hör av dig igen. Ingen stress, jag ska ändå bort några dagar nu iaf.
har en 12v med funktion osäker, men det är samma som http://www.classicvw.se/chokeelement-12 … ts_id/1926 suttit på en 1600cc men sitter förnärvarande på en 30pic
har en 12v med funktion osäker, men det är samma som http://www.classicvw.se/chokeelement-12 … ts_id/1926 suttit på en 1600cc men sitter förnärvarande på en 30pic
Hmm! Va konstigt! Just den du länkar som jag beställde från classic (trodde jag iaf kanske fick fel då).
Kanske kan komma över och jämföra dom?!?!
Konstigt!
Absolut kan du komma å jämföra men 4,2cm är diametern på den jag har.
Ok! Ska mäta min när jag kommer hem. Bortrest ett par dagar nu.
Hör av mig
Nu har jag mätt min, och den är 3,8cm i diameter.
Den som jag beställde från classic är 4,2cm.
Kanske finns mer än två olika storlekar då!!
Finns det fler än dessa?
Den med mindre diameter sitter på en 30 nu, men suttit på en förgasare på en 1600 jag hade. (sitter samma på 31)
Den med större diameter sitter på en 32-34
Det verkar som om det finns flera. Iaf finns det tydligen EARLY och LATE 28pict choke.
Förvirrande!!!!
Sidor 1
Du måste logga in eller registrera för att svara
Boxerville » Elektriskt - 6 & 12V » 6 volts automatchoke på 12 volt ????
Currently installed 2 official extensions. Copyright © 2003–2009 PunBB.