26

Styrdämpar fästet är flyttat så den behöver du inte korta.
Styrlederna däremot måste troligtvis kortas
Har läst om folk som inte behövt.

27

Äntligen har man fått ramhuvudet, kapat av det gamla satan vad det satt bra.  ICQ/am
I morgon finlir, dvs slipa bort alla gamla svetsar och passa in de ny delarna.
Punkta/svetsa klart, nja blir nog inte så enkelt.
Hoppas jag mätt rätt nu så det blir rakt, näääää klart det blir bra.  ICQ/ag

Post's attachments

P7120578 kopia.jpg, 353.24 kb, 1072 x 804
P7120578 kopia.jpg 353.24 kb, 386 downloads since 2013-07-12 

P7120579 kopia.jpg, 345.83 kb, 1072 x 804
P7120579 kopia.jpg 345.83 kb, 383 downloads since 2013-07-12 

P7120581 kopia.jpg, 276.8 kb, 1072 x 804
P7120581 kopia.jpg 276.8 kb, 417 downloads since 2013-07-12 

28

Ska du köra högerstyrt? Annars måste nya hål borras för HBC!

29

Niklas skrev:

Ska du köra högerstyrt? Annars måste nya hål borras för HBC!

+ montera stödhylsor för bultarna

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

30

Niklas skrev:

Ska du köra högerstyrt? Annars måste nya hål borras för HBC!

Exakt.det där är ett ramhuvud för högersida bilar.
Det finns två alternativ.
1 borra nya hål och svetsa igen dom på "fel" sida...
2 skicka tillbaka ochfå ett nytt..

31

michaelth skrev:

+ montera stödhylsor för bultarna

Det måste man göra även på ett med hålen på rätt sida...  ICQ/ad

32

sen e det nog bra om man borrar en rad med stora hål framför napoleonhatten,  så man kan pluggsvetsa ytterplåten till tunnel plåten.. detta är nog den allra viktigaste svetsen på hela bilen , så riktig styrka är mycket viktigt...!!!!!

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

33

Kolla genom denna instruktion som fanns i länken jag la in tidigare.
http://www.fvwa.sitefactory.fi/data/10.pdf
Där ser man var det ska svetsas enligt vw verkstadsinstruktion.

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

34

Men herregud, jag har ju bara lagt napoleon löst uppe på huvudet,,,,,, Default/lol
Det går alltså att vända hatten plus att hylsor ska svetsas i om ni menar hålen för bromsen.
Det ska svetsas utav bara h#€%#e.

Tänk vad en bild kan ställa till,,,,, ICQ/ad

stenis
orust

Post's attachments

P7120582 kopia.jpg, 393.66 kb, 1072 x 804
P7120582 kopia.jpg 393.66 kb, 385 downloads since 2013-07-13 

35

Hylsorna sitter väl bara löst inne i hatten? Som stödhylsor? Åtm. så på mina?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

36

lagom med svets e bra.. varje gång man svetsar, bränner man bort kolet i plåten ,vilket gör att plåten blir skörare vid sidan om svetsen, och rostar mer gärna.. att helsvetsa allt e inte alltid av godo, men givetvis bör man svetsa på samma sett som originalet, då det inte utfördes på random.
Ingen som gnäller, vi vill dig all det bästa. trevligt mer riktig rostlagning , och inte "bara" lappverk.

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

37

Har kollat länken med svetsningen, blir att följa "slaviskt".

stenis
orust

38

Alla förstår säkert varför jag ville byta rubbet  ICQ/ag

Marantz skrev:

Har kollat länken med svetsningen, blir att följa "slaviskt".

stenis
orust

39

Går det bra att använda ett kopparrör som bränsleledning?

stenis
orust

40

Och vilket håll är lättast att knö in röret?

Marantz skrev:

Går det bra att använda ett kopparrör som bränsleledning?

stenis
orust

41

Kopparrör har en tendens att bli skör av vibrationer å spricka. Jag har använt syrafast hydraulrör. Finns säkert andra med mer erfarenhet också... ICQ/ab

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

42

Ja bakifrån

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

43

Men hallåååååå, det är söndag och jag hade tänkt svetsa ihop allt idag.  ICQ/ac
Ska jag vänta till i morgon med att hitta bättre lösning än koppar då?  ICQ/ac
Var får man tag i det häringa syrafasta hydral röret?
Lika bra att inte fuska med koppar då.
Har ju tusen andra saker att pyssla med istället.

stenis
orust

Hebster52 skrev:

Kopparrör har en tendens att bli skör av vibrationer å spricka. Jag har använt syrafast hydraulrör. Finns säkert andra med mer erfarenhet också... ICQ/ab

44

Montera bränsleröret utanpå ramtunneln längs med golvet?

Kid-V-Rod -51
Hebster -52
Geländewagen Typ-51 -66
Porsche 912/911ST
Ford pickup -36

45

Aha, inne i bilen alltså. Underlättar ju lite kanske, måste undersökas.

stenis
orust

46

satte en plast ledning i ett skyddsrör i tunneln i min buggy.. från en saaab ICQ/ad

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

47

Dagens lilla arbete, kortade av fjäderpaketet för att passa min 50mm kortare Puma.
I morgon ska det införskaffas bensinrör så det kan svetsas.

stenis
orust

Post's attachments

P7140585 2 kopia.jpg, 246.4 kb, 1072 x 804
P7140585 2 kopia.jpg 246.4 kb, 396 downloads since 2013-07-14 

48

Bensinrör på plats, ramhuvud punktsvetsats, helsvetsning i morgon.
Vet inte om jag ska lägga ner lika mycket arbete på att blästra allt, eller om jag gör det bästa av situationen och monterar ihop vartefter det blir klart.

stenis
orust

Post's attachments

P7150586 kopia.jpg, 328.22 kb, 1072 x 804
P7150586 kopia.jpg 328.22 kb, 398 downloads since 2013-07-15 

49

Svetsat och klart.  ICQ/ab
Bara fixa lite pill sen ska den in för blästring nu på måndag plus lite andra grejor.  ICQ/ag
Det var då själva den, ska det bli lika noggrant som bubblan, suck.  Default/hmm
Funderar på det där med bränslröret, blir nog till att dra det inne vid tunneln och bort med koppar röret "lite klent innvändigt".  ICQ/ac

stenis
orust

Post's attachments

P7170593 kopia.jpg, 336.59 kb, 1072 x 804
P7170593 kopia.jpg 336.59 kb, 386 downloads since 2013-07-17 

50

Plattan blästrad zinkad och grundad, kittat skarvar.  ICQ/ab
Lackering i  morgon, om vädret tillåter.  ICQ/ag
Ett sådant elände att få i drivaxlarna på växellådan, dessa s#€%€s glidbrickor, första 5sek andra en halvtimma.
Gäller att forcera nu på semestern, frugan tjatar om den är klar någon gång vill ut och åka.  ICQ/ad

Vad roligt att RGB fått tag i en Speedster.

stenis
orust

Post's attachments

P7240605 kopia.jpg, 232.87 kb, 1072 x 804
P7240605 kopia.jpg 232.87 kb, 361 downloads since 2013-07-24