1

Är det någon här om vill dela med sig av erfarenheter av att dels montera, och dels köra med, WW Okrasa kitet?

Ni som kör med detta, vad har ni för konfiguartion i övrigt? (Borr/slag, kam, fördelare, avgas)-

2

Den enda erfarenheten är du skall fixa till ventisätena och fixa till förbränings rummen att dom blir lika
sen är det inte fel att slipa rent insugsrören från svets
och fixa till busningan i förgasarna som är lite förstora
Dom sitter på en 1200cc
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

3

Noen på theSamba regnet ut at kompresjonen havner på 6.9:1, og ikke 7.5 som WW lovar.
Så man kan godt ta ut lite mer i topparna.

Noen erfaringer her:

http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=506217

Åker Oval- 8/55, en görtidlig 56a.

4

Tack för svar, både här och på PM. Allt som allt verkar det som om kitet är en bra utgångspunkt, men knappast bolt-on om man vill få max effekt/livslängd/driftsäkerhet.

En fråga till (om någon vet): De 32 PBIC kopior som följer med, är de samma typ av kopior som saluförs i Citröen kretsar (www.ctaservice.se)? Tittar man på USA-priser ser WW's kopior ut att vara så pass billiga (140 vs. 219 dollar) att jag misstänker att det rör sig om en kopia av lägre kvalitet.

5

Jag impulsköpte ett kit i Hessisch för att priset var så rätt och har fått hem det. ICQ/ad  Ser helt ok ut men som med allt som jänkarna är inblandade i är det halvfabrikat och kräver handpåläggning bland annat kan man med blotta ögat se att ventilsätena pockar på uppmärksamhet då ljus sipprar igenom. Har inte kollat så noga ännu på förgasarna.

Typ1 Zwitter 1952, Typ1 1955, Typ1 ragtop 1960, Typ14 Karmann Ghia Convertible 1965, Typ3 1600 TL Variant Automatic 1969, Typ 343 Karmann Ghia Automatic 1968,  T25 Kombi 1981, MCB E-type EKF -74

6

PPR Micke: Kommer du ihåg hur stora förbränningsrummen var? Vilket komp lade dig på? Behövde man bearbeta ned topparna för att få vettigt komp?

PPRMicke skrev:

Den enda erfarenheten är du skall fixa till ventisätena och fixa till förbränings rummen att dom blir lika
sen är det inte fel att slipa rent insugsrören från svets
och fixa till busningan i förgasarna som är lite förstora
Dom sitter på en 1200cc
/// Micke

7

Tjänare Tobias
Om jag inte minns fel höjdes dom med 0,5 kg statist
Men det är inte där som felet ligger
Som jag skrev är insugen bland dom sämsta som jag har sett (1-2 tim arbete på ur slipning på varje rör ICQ/ac )
I flödesbänken höll jag bli knäpp på dessa insug dom begränsade nästan 50% av flödet  ICQ/ac 
Om du får möjligheten att kolla på orignal rören så ser du skilnaden
Jag tror att du svetsar ihop nya som är bättre
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Tack Micke! Funderar på att bara köpa topparna och köra Tjeckiska aluminiuminsug för Okrasa till Zenith 32 NDIX (dubbelportsförgasare från Porsche 356. Mina har 24 mm halsringar som borde vara lagom). Tror det blir bättre.

9

Ww insugen må va risiga men även originalen lämnar en del att önska Default/hmm .....men dom räcker faktiskt ganska långt ändå. På min 1620, 83x74 med 33mm insugsventil har jag original insug o 32mm förgasare 28mm halsring, det enda jag gjort är att rensa väck skräpet invändigt i insugen. Motorn lämnar 81hk o162nm vid 3900v/min. Men här har nog min motor slagit i taket, den reagerar inte på ändringar på halsringarna, så för att komma längre behöver jag större förgasare o bättre insug. Vet inte va ww/okrasa har för komp men du borde ha minst 8,5 tycker jag, dom här gamla motorerna verkar reagera possitivt på lite mer komp.

10

Bengt, vad har du för kam i 81 hästars maskinen? Verkar vara en grym motor ICQ/ab   PBIC40 förgasare som nästa steg?

11

Har weber 40:or liggande men 40 pbic är kanske mer historiskt korrekt eller kanske solex 40:or..... Kan jag.få upp varvet 1000 till så är nog inte 100 häst så avlägset....  Kammen är en slipning från Mannerstet med 8,5 i lyft. Jo motorn är rätt grym i en halvvinglig originalbil ICQ/ag

12

Kul med Mannerstedt kam! Har du drevat ned fläkten som han rekommenderar för en högvarvig motor (och drevat ned fyran)? På fläkten borde det finnas mycket att hämta, om du inte redan gjort det. ICQ/ab

Det blir ju ganska intressanta filosofiska funderingar när man planerar vintagetrimning. Hur historiskt hård skall man vara? Vilket år skall man låsa på?

I Juli 1955 kom Solex 40 PII på Porsche. Lite senare, februari 1959, kom Weber 40 DCM på Carrera motorn...

13

Nu har jag varit ute i nattmössan.....det var inte Mannerstet som fixat kamprofilen utan en annan legend nämnligen Nisse Hedlund. Kammen är rätt trevlig i karaktären o ger bra på resultat på låga varv, kör den dessutom med originalfjädrar. Den jag nu har är en helt nytillverkad kopia av Hedlunds slipning. Originalet gick åt h-vete i min första version av Okrasan, hade för hårda ventilfjädrar i kombination med att kammen var en omslipad original. Omslipningen tog väck för mycket av härdningen så när motorn gått ett par hundra mil så gick några av nockarna ner sig. En nock klarade sig dock så JPM scannade den och fixade fram en helt nytillverkad, han kan säkert ordna fler om intresse finns. Tror att man ska undvika att slipa om originalen så kraftigt som denna är utan då bör man utgå ifrån ett nytt ämne.
Har inte gjort något åt fläkten (25hk) då jag prioriterar kylning o laddning. Växellådan är helt original, dock börjar den bli ganska högljudd nu.

14

Jag har länge varit sugen på att skaffa ww kitet. Köpte för ett par år sedan t.o.m. på mig en 30hk industriare med få gångtimmar (vilket jag förstått inte är någon garanti..) som jag hade tänkt bulta på det på i något slags budgetbygge. Vad mellan tummen och pekfingret får man räkna med att addera i kostnad för bearbetning av topparna, antar att ventilsätena är minsta möjliga vad som krävs? Vem tar på sig något sådant?

15

I okrasamotorn som jag tar hem från Californien sitter det 37mm insug.personligen tycker jag att okrasatopparna har för små ventiler för att ge extra pulver,men jämfört med en trött 30hk är det stor skillnad. Man kan få samma effekt i en enkelport om man höjer kompet och ändrar till större insugsventil.

16

Tack igen för all input!

Så här blev mitt "kit": O.G. Okrasa toppar + S.G.-insug + Zenith 32 NDIX från 1957-1963 Porsche 1600 Normale. (Mer info kring resonemanget på min blogg).

http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/1171813.jpg