1 2013-07-01 18:29:37 Senaste redigerad av Stridan (2013-07-01 18:41:31)
Hur ser stiftet ut jämfört med övriga? Misstänker att den går varmt där eftersom det är en cylinder det rör sig om.
Ali G
För många år sedan hade jag ett par Lash-Caps som "gick ner sig" - det var helt enkelt dålig/ojämn härdning på dem.
Bytte dem och problemet återkom ej...
Okej, stiftet är lika sotigt som övriga så där ligger nog inte problemet 
Hur lång inkörningsperiod är det på en nybyggd trimmad motor när allt är nytt? Och vilka varvtal bör man hålla sig under??
Mvh Robin
Kammen bör köras in på 2500-3000 under 20 minuter sedan ska motor köras hårt så att kolvringarna sätter sig under kanske 10 mil.
Om motorn blir för varm så stäng av och låt den svalna och sedan på igen. Det är vanligt att motorerna blir varma innan kolvringarna sätter sig.
Vilka varvtal beror på vad det är för motor men en sån som din din motor skulle jag varva 4500-5000 men den ska acca hårt, ingen pensionärskörning.
Håller det inte när det är nytt så håller det inte när det är gammalt. 
Ali G
Och går det sönder... skulle det endå bytas.. 
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Japp så äre. Många är så hariga och tror att deras motorer ska totalrasa bara för att det är helt nytt. Logik? 
Ali G
9 2013-07-03 19:31:35 Senaste redigerad av mettis (2013-07-03 19:34:20)
Japp så äre. Många är så hariga och tror att deras motorer ska totalrasa bara för att det är helt nytt. Logik?
Inte för att det är "nytt" - utan "oprovat" tror jag...
Att köra in kammen först och byta olja, sedan prova lugnt på gatan är nog klokast?
Då känner man troligen om bestyckning är snål/fet samt ev andra problem eller ljud....
Därefter byta olja en gång till... Jag har börjat köra med Q8 T1000 som är billig på 20l dunk (25kr/lit)
SEN är det dags att dra ur den och se hur den drar på fullvarv genom växlarna!
Gjorde just det ikväll med bilen jag skall åka med till Motalaträffen på fredag, kopplingen slirade lite på fullt när den kom upp över 4000Rpm, men jag tar mig nog dit ändå !? Lade i motorn igår, med andra toppar och dubbla ventilfjädrar och andra förgasare.... 
