1

har 6v Eberspächer och 12v i bubblan, kan man bara trycka dit en sån här eller blir belastningen på den för hög då?

http://www.classicvw.se/spanningsomvand … ts_id/2670

2

Glödstiften tar för mycket ström för det där motståndet.

VW TYP1 1974 (1300S)       BMC 850 Pickup 1965       AUSTIN SE7EN  1959

Modern cars are nothing but visual pollution !

3

Drattans, precis vad jag misstänkte... ICQ/ac

Finns det något bra sätt att lösa problemet på? Utan att krångla till det allt för mycket? ICQ/ab

4

kan måntro ett 12v glödstift passa?

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

5

Det är samma glödstift till 6 & 12v men 12v har ett förkopplingsmotstånd till stiftet.

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

6

Ah, ja det minns jag att jag fick koppla över när jag för många år sen bruxade en 1302a... man fick starta den som vanligt sen öppna motorhuven och koppla över motståndet i nån halv sekund så tände den... var man för långsam tände den med en smäll...  ICQ/ae

Men då är det väl piece of cake - bara hitta sådant motstånd från en skrotad nyare eber eller köpa motsvarande?

När man kör motstånd är det ju rimligt att avpassa dem för varje förbrukare för sig, dvs ett för fläkten och ett för glöstiftet... Pumpen är väl olika hur den drivs på olika modeller?

7

Det är många som slänger ebern på rutin så det enklaste är väl att nosa upp en 12v och byta hela?

T1 -67   (T1 -66 Såld. ADHD-Kermit har fått ny vårdare..)   T3 Buss -80 - Luftkyld

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se

8

hmm.. tråkigt. hade vart trevligt att ha kvar den som sitter där annars. men att leta efter en 12v verkar ju som det enklaste ICQ/ao

9

Är det inte så att många 12V är rätt "fula" mot de fina grålackade äldre sprakarna...

Leta upp en 12V och slakta på motståndet och lite annat... ICQ/ab

10

Det finns både 6 o 12v av dom grå. Bara motståndet som skiljer i utseende.

West Coast BugMeet 
www.bugmeet.se