Vi saknar instruktionsbok (om det nu finns nån) på hur allt funkar i bodelen. Nån som har en man kan få kopiera? Eller är det "try and errror" som gäller? Man har ju inte allt för stor erfarenhet av gasol, värmepannor och kylskåp...
26 2013-07-14 20:02:25 Senaste redigerad av NoVW (2013-07-15 17:13:09)
Har ett häfte märkt "KARMANN" som följde med i min och som behandlar en hel del av den interiöra tekniken. Lämnar dock en del att önska såsom tex elscheman, men den har funktionsbeskrivningar och användningsanvisningar på tekniska delar såsom panna (vattenburen Primus), kylskåp, toa, vatten, spis och manöverpanel. Meddela mig din mail så skall jag scanna in denna och skicka dig. Är det fler som har mer ingående manualer så posta gärna detta så vi kan dela med oss av våra dokumentationer. 
Tack och bock. Pm skickat ericw
//Morgan
Nu börjar det närmas sig första turen med Gipsyn. Bytte olja och filter och pimpade lite 
Ut med den gamla Blaupunkten och in med en modern spelare med aux/usb ingång och I.phone/I-pod kompatibel (kanon då jag har 5000 låtar på min pod) och en ciggtändare för laddning av mobilen. Tog även bort överdragsklädseln och vips så fanns det två välbevarade stolar under
Kanske inte den trendigaste färgen...
... lycka till på färden!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...
31 2013-07-18 21:58:04 Senaste redigerad av ericw (2013-07-26 10:04:01)
Najs. Jag var själv ute i förra veckan på en premiärtur till Öland och östkusten upp till Västervik och avslut på folkrejsfestival i Vimmerby. Blev nog runt 80 mil. Utan missöden. Återkommer inom kort med instruktionsbok då jag måste scanna in den på jobbet. Men jag önskar en riktigt god tur! PS. Kan rekommendera att söka upp stolar med armstöd. Shit vad najs det var med dem. Sparar axlar big time när man glider fram i 70-80kmh till alla medtrafikanters stora glädje... 
Då var vi hemma efter första turen med Gipsyn. Blev en bit över 200 mil
Från Köping upp efter kusten till Piteå (stopp hos Mauri på VWClassic i Skellefteå)där vi vek in i landet för kolla in Storforsen i närheten av Älvsbyn (kan rekommenderas) vidare mot Arvidsjaur sedan söderut i inlandet och hemåt så småningom genom Hälsingland.
Kontentan av detta:
ca 1,2 l/mil i förbrukning
Väldigt vindkänslig (Höga Kusten bron var en brottningsmatch)
Lite för dåligt vridmoment. svårt med orken i dom Norrländska uppförsbackarna
Inte dom bästa stolarna, tröttsamt med långa körsträckor.
Tröttsam körställning efter några timmar.
Krångel när kylskåpet skulle köras på Gasol. Den la av efter några timmar???
Vi sov bra (jag är ca 1,90 och väger +100)
Summering: Jävligt trevligt att vara ute med Gipsyn, dock skall man (jag) inte köra 10-12 timmar/dag
Väldigt vindkänslig (Höga Kusten bron var en brottningsmatch)
Det motverkas av en rejält sänkning och 9" breda O.Z Racing Challenge-Split-Rims med rött centrum, BASTA!! 
Vår Gipsy blev inte alls lika vindkänslig längre efter 35 mm sänkning och nya stötdämpare fram.
Just sovkomforten är en av många pluspoänger med Gipsyn. 
Som ericw skriver ovan så är det himmelskt med armstöd, det avlastar axlarna och gör körningen mer avslappad.
6-8 timmars körning per dag tycker jag kan räcka. Kan bli mer ibland.
Thomas, hur sänkte Du Gipsyn? Finns det sänksatser att köpa?
Thomas, hur sänkte Du Gipsyn? Finns det sänksatser att köpa?
http://www.vwbusshop.de/333000268
Tror det även finns ett wheeler dealer avsnitt på facetube där Kina-Edd monterar blå sänkfjädrar på en T3- buss???

Några bilder från turen. 
Bild1: Första natten vid höga kusten bron, grym mat i restaurangen.
Bild2: Besök hos Mauri&co på Classic VW Upnorth. Kaffe och lite VW snack. Alltid lika trevligt att kika in om/när man har vägarna förbi.
Bild3: Storforsen utanför Älvsbyn, kan varmt rekommenderas. Grym naturupplevelse.
Bild4: Bensinmuseet i Älvsbyn, tyvärr var vi för tidiga (öppnade kl 12,00 och vi var där 10,00)men det fanns att kika på utanför...
Bild5: Tredje renen som vi fick bromsa för 
Hur mycket är totalhöjden på en Gipsy före sänkning respektive efter sänkning?

Jaha då var Gipsyn uttagen ur vinterdvalan. Den hade självdött under vinter då den fan inte ville starta. Visade sig att det inte fanns nån ström till soppapumpen, hur fan det nu gick till då den kördes in i garaget för vintervilan. Jaja fixat nu och besiktad idag med blankt papper och guldstjärna för rostfritt underrede
Får se vad första turen går till. Sundsvall lockar men lite bökigt med ledighet just nu från jobbet.
Vi ses i sommar //Morgan
Grattis, klart ni ska till Sundsvall
behöver ju nånstans att ta vägen om det är kyligt 
Ja det gick ju lätt att sitta 5 pers runt bordet och varmt/torrt var det med
Vi har inte förbokat Sundsvall men skall verkligen försöka komma iväg.
Ja det var riktigt skönt så se till att ta er upp så tar vi en repris 
Grattis
Klart ni skall till Sundsvall! Förklara bara för chefen att det finns viktigare saker i livet än jobb 
En whisky kortar livet med 4 minuter
En arbetsdag kortar livet med 8 timmar
Hej, tänkte höra mig för vad det sitter för motor i er Gipsy och om du vet vad för växellåda som sitter i?
Har själv en Gipsy med 95hk bensinmotor men behöver byta lådan på den.
Funderar på om den kommer bli orkeslös med en AAP låda då utväxlingen är lite väl hög.
Därför vore det intressant om du viste vad som sitter i er Gipsy?
Fin bil för övrigt 
Ja det var riktigt skönt så se till att ta er upp så tar vi en repris
Skönt med en repris var det 
Har inte koll på detta, skall kolla. 4 växlad dock.
Hej, tänkte höra mig för vad det sitter för motor i er Gipsy och om du vet vad för växellåda som sitter i?
Har själv en Gipsy med 95hk bensinmotor men behöver byta lådan på den.
Funderar på om den kommer bli orkeslös med en AAP låda då utväxlingen är lite väl hög.
Därför vore det intressant om du viste vad som sitter i er Gipsy?Fin bil för övrigt
Visst var det.
Funkade att värma sig med Jäger och Irish coffe.
GB skrev:Ja det var riktigt skönt så se till att ta er upp så tar vi en repris
Skönt med en repris var det
Långt mellan uppdateringar i denna tråd
Nu är den nybesiktigad med blankt papper och fyller 30 år så skattebefriad också.
Håll utkik efter en säljes annons då denna vagn skall säljas efter tre härliga år. Jag återkommer inom kort med info och mer bilder.