1

Halloj. VW 1303S -73
Vad är det för knas när både laddlampan och bromslampan lyser? Laddrelä bytt

Nån som varit med om detta och ja jag är skitdålig på bilel (det också...)

//Morgan

2

Tog en tur idag och båda lamporna slocknade samtidigt och efter ca 30 sekunder så tändes dom igen. Jag skall mäta upp generatorn imorrn.

Nån som varit med om detta?

3

Kan inte var någon dålig jord någonstans eller liknande? ärja på kablar eller dylikt?

4 Senaste redigerad av NoVW (2013-06-27 18:28:31)

Verkar vara generatorn som laddar för dåligt. Återkommer med facit när nästa kontroll är gjord.

Funderar dock fortfarande varför bromslampan lyser samtidigt... Kanske är nått jordfel.

5

Så som du beskriver felet samma symptom fick man på t.ex äldre volvobilar med växelströmsgenerator och då var felet trasiga dioder i generatorn.

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

6

Killen som konstaterade att den inte laddade tillräckligt snackade om samma sak nån trasig diod. Sitter det dioder i en likströmmare? (återigen bevisar jag min okunnighet i bilel...)  ICQ/ad

7

Nä i en likströmmare sitter det inga dioder i.
Och din generator är en likströms?

1500 Variant -63
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(

8

Japp, likström

9

NoVW skrev:

Halloj. VW 1303S -73
Vad är det för knas när både laddlampan och bromslampan lyser? Laddrelä bytt

Nån som varit med om detta och ja jag är skitdålig på bilel (det också...)

//Morgan

Exakt samma bekymmer har jag nu med fruns 1303 -73, å även jag har ett flång nytt relä..
Hittade du på något fel??
Med bilen igång så visar multimetern 12,65 och när man stänger av den så går mätarn upp till 13,00 volt....

10

Hur var det nu på 1303..?
Det sitter väl en sån där kombinerad varningslampa för "allting" på panelen?
Minns jag fel om jag skriver att den lyser alltid, men tillsammans med aktuell varningslampa i hastighetsmätaren...??? Jag hade ju några 1303:or för längesedan och minnet kan ju bli litet utfrätt när det gäller de små detaljerna, men kolla i din instruktionsbok vad det står i den. I min "ha att bra låda" har jag några sådana varningslampor, men med olika symboler på, så det kan ha skett förändringar mellan olika årsmodeller.
Men fela mig gärna om jag har rätt!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

11

car_l skrev:
NoVW skrev:

Halloj. VW 1303S -73
Vad är det för knas när både laddlampan och bromslampan lyser? Laddrelä bytt

Nån som varit med om detta och ja jag är skitdålig på bilel (det också...)

//Morgan

Exakt samma bekymmer har jag nu med fruns 1303 -73, å även jag har ett flång nytt relä..
Hittade du på något fel??
Med bilen igång så visar multimetern 12,65 och när man stänger av den så går mätarn upp till 13,00 volt....

Här är ju någonting fel? Jag tror att dessa värden är uppmätta direkt över batteriets poler, stämmer det? Är det rättkopplat? Oxid på anslutningarna? Mutimetern, är den inställd för mätning av likspänning? (Vissa instrument kan balla ur och visa vad som helst, om de är inställda på växelspänning).
Strax över tomgång skall du iallafall har 13 volt, helst 13,9V.
Känn med handen på relät, det skall inte bli varmt!
Der förefaller ju som om din generator förbrukar energi.
Jag vet inte hur det blir om generatorn blivit felpolariserad, men det kanske det blir så..
13V med avstängd motor är bra, då är batteriet fulladdat.

DF på generatorn skall kopplas till DF på laddreläet, likadant med D+ på både generator och relä. B+ på relät skall till batteriet, och även till 30 på tändningslåset. 61 är en tunnare kabel som går till laddningslampan.
Det är också viktigt att reläet är ordentligt fastskruvat, alltså jordat!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

12

Björn J. skrev:
car_l skrev:
NoVW skrev:

Halloj. VW 1303S -73
Vad är det för knas när både laddlampan och bromslampan lyser? Laddrelä bytt

Nån som varit med om detta och ja jag är skitdålig på bilel (det också...)

//Morgan

Exakt samma bekymmer har jag nu med fruns 1303 -73, å även jag har ett flång nytt relä..
Hittade du på något fel??
Med bilen igång så visar multimetern 12,65 och när man stänger av den så går mätarn upp till 13,00 volt....

Här är ju någonting fel? Jag tror att dessa värden är uppmätta direkt över batteriets poler, stämmer det? Är det rättkopplat? Oxid på anslutningarna? Mutimetern, är den inställd för mätning av likspänning? (Vissa instrument kan balla ur och visa vad som helst, om de är inställda på växelspänning).
Strax över tomgång skall du iallafall har 13 volt, helst 13,9V.
Känn med handen på relät, det skall inte bli varmt!
Der förefaller ju som om din generator förbrukar energi.
Jag vet inte hur det blir om generatorn blivit felpolariserad, men det kanske det blir så..
13V med avstängd motor är bra, då är batteriet fulladdat.

DF på generatorn skall kopplas till DF på laddreläet, likadant med D+ på både generator och relä. B+ på relät skall till batteriet, och även till 30 på tändningslåset. 61 är en tunnare kabel som går till laddningslampan.
Det är också viktigt att reläet är ordentligt fastskruvat, alltså jordat!

Jepp, mätte direkt på renskrapade batteripoler och multimetern inställd på rätt spänning.
Relät är fastskruvat i karossen och ska vara rättkopplat, kopplade så som det satt på gamla relät

Testade igår att mäta mellan röd/vit? kabel direkt på generatorn och karossen på bilen och fick ca 1,6V.. När jag mätte på en annan 1303 så fick jag nånting på 16V, så det känns som att generatorn är paj..

13 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-22 21:29:02)

Röd/vit, det är väl D+, ok.
Ursäkta om jag svarade övertydligt.
Innan du river ut generatorn, så kontrollera kolen som löper mot kollektorn, eller kommunikatorn, tre saker: att kolen (=borstar) ligger an mot kollektorn, att det är spänst i fjäderblecken som håller dem, att kollektorn är ren. Det kan bli överledningar i gammal smuts mellan kontaktytorna där. Kolen kan också vara utslitna, det brukar finnas nya att köpa.
Om det uppstår en massa gnistor mellan kolen och kollektorn tyder det på något av dessa tre saker. Liten gnistbildning är ganska normalt.
Från början satt det ovala och konvexa plastlock över hålen i generatorhuset där kolen sitter, men med tiden brukar dessa ramla bort, om du har tur sitter dina kvar, pilla i så fall bort dem försiktigt, plasten brukar bli spröd.

Om du tänker dig att byta generator, så sug på karamellen och kolla på växelströmsgeneratorerna, om du skall köpa nytt så skiljer det inte så mycket i pris. Men du får byta generatorfoten, och om du har otur även bränslepumpen mot en med lägre profil. Om du har original insug och förgasare så kan det bli trångt mellan växelströmsgeneratorn och förgasarens accelerationspump, men det är autentiskt, det var så på 1303S med AS-motor.
Kabeldragningen blir också enklare!

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

14

Bra att du svarar tydligt, är själv kass på el så jag tycker det är bra med utförliga svar  ICQ/ab

Kolen är ca 15mm om jag kommer ihåg rätt, kan mäta lite imorgon.
Vet inte om dom ligger an, men det är bra spänst i fjäderblecken iaf, ska testa att tvätta kollektorn också.

Vad är fördelarna med växelström jämfört med likström?
På vilket sätt blir kabeldragningen enklare?

Jag har en 1600 reservdelsmotor med växelströmsgenerator ståendes, kan man testa generatorer på något sätt så man vet om dom funkar innan man monterar in dom i bilen?
Är fläktkåpan samma på likström och växelström?
Om jag inte har nån likströmmare ligger kanske jag flyttar över rubbet  ICQ/ab

15

Växelströmmarna ger bättre laddning redan vid låga varvtal, de ger också högre effekt.
Om du har en buss med många förbrukare och flera batteri, eller en maffig stereo, eller en rallybubbla med ett halvdussin 100W extraljus så kan ju en växelströmsgenerator vara bra, men i en folkvagn med inte allt för strömkrävande förbrukare duger likströmmaren. Men likströmsgeneratorn kräver mer underhåll, och är ju litet gammalmodig i sin konstruktion.

Mindre kabeldragning... Ja från växelströmsgenerarorn går det en 10mm2 kabel från generatorns D+ till anslutningen på solenoiden, därifrån via den tjocka batterikabeln till batteriets +.
de äldre växelströmmarna har en separat regulator, mellan denna och generatorn går det tre parallella korta kablar, en av dessa D+ har en avledning som går till laddningslampan.
Efersom man lämpligtvis placerar denna regulator nära generatorn, i motorrummet så blir kabeldragningen enklare, tycker iallafall jag.

Jag har aldrig haft några problem med fläktkåpor då jag bytt generatorer, ej heller med den runda plåten mellan generatorn och fläkten. Men jag reserverar mig litet, då jag nästan bara mekat med AD och AS motorer, och någon enstaka 1300 men det var mer än 20 år sedan.

Det finns nog andra som kan svara bättre på den frågan om fläktkåpor och andra plåtar.

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

16

Tackar, får se hur jag gör. Semester om ett par veckor så tar tag i den då.

Kan man mäta upp en generator lös på nåt sätt så man vet att den funkar innan man monterar den?

17 Senaste redigerad av Björn J. (2014-06-24 22:32:39)

Ja det kan man nog.
Men jag vet inte riktigt hur man gör med växelströmsgeneratorerna.
Du kan ju ohm-mäta den roterande spolen i en sådan generator, jag vet inte vad du skall få för värde, men om det visar oändligt, eller avbrott är det fel. Den mäter du mellan DF och D-. Den stora fältspolen mäter du genom D+ och generatorns gods, alltså jord, samt mellan B+ och jord, man kan också mäta mellan D+ och B+, men det är litet lurigt då det ligger ett antal dioder emellan, så egentligen är det nog dom man mäter på...
Observera att ohmmetern i elektroniska mulimetrar ofta skickar ut en plusspänning i den negativa testkablen... Jättelurigt då man mäter på dioder, en del multmetrar har en speciell funktion för just diodtest.
http://img.photobucket.com/albums/v349/sparvagn/image_zpsd9280b78.jpg
Här är ett kopplingsschema för en typisk växelströmsgenerator. Dock ingen Bosch.

Själv har jag testat olika sorters generatorer i en hemmagjord testbänk. Den betår, bestod, i en gammal hyvelbänk med en elmotor fastsatt i bänken med några tvingar, en kilrem, en generator, fastsatt med andra tvingar... Samt då regulator, och ett batteri. Laddningslampa och en multimeter... Omständigt, javisst! Ett vanligt fel på växelströmsgeneratorer är det att en eller några dioder gått sönder, då kan man ibland se det genom att generatorn inte lämnar en ren liksänning, om den överhuvudtaget lämnar någon spänning alls.
Men någonting man kan göra utan några andra testinstrument än sin känsla och sina öron, är att kolla om kullagren är ok. Missljud från dem är detsamma som inlämning för renovering.

Sedan kan det vara så att generatorn har en inbyggd regulator, då kan det bli ännu lurigare att mäta på på en stillastående växelströmsgenerator.

Men det kanske finns tips nånstans på nätet, växelströmsgeneratorer finns ju i allehanda fordon, så någon har säkert lagt ut nån instruktion nånstans. ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

18

Tackar!
Lät ju plätt lätt...  ICQ/ae  ICQ/ab

19

Vem har sagt att allting skall vara lätt..?
Jag redigerade nog bort en rad i mitt förra inlägg...
Om en diod gått sönder kan man se det med en gammaldags analog multimeter eller voltmeter, en sådan där med ett visarinstrument.
Om en diod är kass så lämnar inte generatorn någon ren likspänning, utan det kan bli nån halvågsspänning eller liknande, moderna digitala instrument hinner inte med att "bläddra" med siffrorna, men på ett visarinstrument kan man ibland se att visaren mer eller mindre vibrerar beroende på varvtalet, då har man troligtvis en viss växelspänning överlagrad i laddningsströmmen. Mer tydligt syns det ju på ett ocilloscop, men hur många har ett sådant i garaget? ICQ/ad

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."