26

BigHal skrev:

Bilen har Kulbultar anpassade för sänkning och det är minst 3 cm fjädringsväg och bromsarna är inte "sketna" dom funkar kalas och drar inte ens Liiiiite snett, min framvagn är heller inte hemmasvetsad. Så då var dom argumenten dödade också!

Vart skrev jag att DIN bil har sketna bromsar?...... ICQ/ad

sen om din bil har kulbultar för sänkta framvagnar....... spelar ju ingen roll om det finns risk för att dom bottnar om du sänkt för/tillräckligt mycket......
Vad har du för dämpare?
Har du droppade spindlar?
kanske där skon klämmer om din bil känns stum? att du vridit för mycket på sänksatserna så förspänningen inte finns mer?
som sagt tidigare så... höj bilen lite och byt dämpare till avsedda just VW(om du inte har sådana).... många har använt opel ascona A dämpare för att dom är kortare än original... men dom är t,ex avsedda för en bil med motor fram och alltså alldeles för hård... jag hade sådana på min gamla soltakare med kulbultframvagn(5" kortad) och det vart stumt men bra vaghållning(Porsche 944 bak).....
satsa på droppade spindlar och höj på sänksatserna så kan du ha ganska lågt utan att det finns risk för genomslag på kulbultarna..... inte för besiktningens skull utan för din och alla medtrafikanters skull......
min gamla platta....
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/34969.jpg
här i "färdigt" skick.... IRS bak samt sänkt till hälften fram...
http://images.thesamba.com/vw/gallery/pix/36348.jpg

27

Försöker ni reda ut ett missförstånd nu, eller försöker ni hitta fel hos varandra?

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

28

De försöker nog hitta fel på bilen, smartass!  ICQ/ad

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

29

kee skrev:

Försöker ni reda ut ett missförstånd nu, eller försöker ni hitta fel hos varandra?

ja, inte är det då leta fel på nån person i allafall........ utan bara ett försök att hjälpa till..... om BigHal vill åka låååågt och kunna besikta utan att bygga om varje gång så försöker jag hjälpa med lite tips å trix så det kanske går nästa gång...... ICQ/ad
även om det inte är min stil med låååågt så kan man väl försöka hjälpa till ändå...... eller?

30

En på jobbet bessade sin ja ja gammla volvo för tredjegången utan hastighetsmätare, och jo den gick igenom för 3e gången utan anmärkning på detta.
Men fick isälllet en 2a på svårväxlad! Hmmm....

Har ingen bug, inte ens en Meanbug. Men jag har kalsonger. Boxer ville jag ha..........

31

Sitter å fnissar lite för mig själv när jag läser de här. Är en av alla dessa "gubbjävlar"..

Luft fryser inte, luft kokar inte..

32

Hädare...  ICQ/ae  Default/lol

33

ICQ/ag

Luft fryser inte, luft kokar inte..

34

Jag fick den mest nitiska äldre gubben idag men den klart bästa. Gubbe är han beroende på att han är den sista av den äldre generationen som finns kvar på besiktningen i Vbg. Den bästa är han eftersom han visste var man skulle kolla efter.

För 2 år sedan fick jag en helt ny kille. Den gången slutade det med att antingen körde jag ut min bil eller så fick de ta dit någon annan som visste vad han sysslade med. Först gnällde han på att det inte blinkade i bakljusen (fick upplysa honom om att jag hade pilar på sidorna) sedan försökte han rycka loss blinkersspaken när han skulle kolla helljuset(hel och halvljusomkopplaren sitter på golvet). Då var det tillräckligt för mig och jag blev skogstokig och frågade vad han höll på med. Som tur var där en annan kille som tog över och hade lite mer kunskap.

I år förklarde besiktningegubben om alla gamla fällor som han visste om och lärt sig genom åren. Var ett nöje att besiktiga för en gångs skull även om man var nervös som ett asplöv. Kan tillägga att jag fick blankt papper  ICQ/ag

35

ICQ/ag

Grop jobbar väl oxo på besiktningen ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

36

ICQ/ab Finns bra folk här oxå, De 2 sista gångerna ja besiktigat 65an har det tagit ca en timme/gång. En mycket trevlig "gubbe" på nåt år äldre än jag. Mycket prat om gammla bilar. Första gången åkte jag in utan bromsljus, påpekade iofs det direkt, jag hade inte hunnit få tag i en ny kontakt (fixade bilen på en vecka till norrtäljes träff, efter 24 år i en lada) Han hissade upp bilen o frågade om bromsljuset inte funkar bättre om ja satte dit kablarna? Nä, då lyser dom hela tiden. -Jaha, de e ju dumt, men kontakten byter ju du? Slutade med blankt. Självklart bytte ja kontakt när Mekonomen fått hem rätt, istf för till BMW! Sen kan ju ja tycka att de e bra o få en "arbetsbeskrivning" om bilen e nyköpt och ja inte vet alla skavanker. Fast där e jag flexibel, inte lika kul med bruksbilen ICQ/ad

Den som somnar med kliande stjärt
Kommer  vakna med orena fingrar

37

kee skrev:

*like*

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

38

En grej, lite OT då. Ska besiktiga på måndag nämligen, har byggt om i bak till Bay-IRS..
Problem månne?

Graffitibussen: Fejkad 13-fönsters lyxbuss med luftfjädring - http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

39 Senaste redigerad av kee (2011-05-22 09:31:42)

De flesta vet inte ens om hur bakvagnen ser ut på våra vagnar. Tex att jag SA-konverterat pratades det inget om, men att ena bakljuset var lite blekt det var tydligen trafikfarligt!  Default/hmm  Men som vanligt är det frågan om vilken "gubbjävel"  ICQ/ad man får. Ser det snyggt ut ser jag inte varför de skulle protestera.

Förresten, var kan man se och läsa om, dina framsteg med bussen? Det är ju inte direkt jättemånga som IRSar och det vore kul med lite bilder så man fick se.  ICQ/ab

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

40

hittade denna i http://img188.imageshack.us/img188/4641/dsc00090.jpg denna tråden

http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=727

Det är aldrig försent att ge upp, och börja om med gamla erfarenheter som grund.
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062  typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058  typ1 oval-56 "Maximiliam"  vilande tråd.:-(

41

Nu ska jag iväg till Varberg och låta bilprovningen titta på grabbens sänkta Honda Civic. Jag har med plankbitar i bagaget ifall den inte går upp på liften (jo - den är låååg). Vi får se hur den tas emot. För 2 år sedan gick det bra att få igenom hans toksänkta typ3 iallafall. Då hjälptes vi åt att lyfta i skärmarna för att få upp den ICQ/an ...

Jag känner lite fjärilar i magen - man vet ju att det brukar vara rena lotteriet hur utfallet blir Default/hmm

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

42

Mats W skrev:

Nu ska jag iväg till Varberg och låta bilprovningen titta på grabbens sänkta Honda Civic. Jag har med plankbitar i bagaget ifall den inte går upp på liften (jo - den är låååg). Vi får se hur den tas emot. För 2 år sedan gick det bra att få igenom hans toksänkta typ3 iallafall. Då hjälptes vi åt att lyfta i skärmarna för att få upp den ICQ/an ...

Jag känner lite fjärilar i magen - man vet ju att det brukar vara rena lotteriet hur utfallet blir Default/hmm

Det går nog väl....Lycka till

Jag kör Bubbla med Mc-Phearson.Och jag är stolt över det.......

43

Bilen fick komma in i både hallen och i bromsprovaren, och totalt blev det 'bara' fyra fel ICQ/ag ! Tre skitfel (ojämn bromsverkan, kass tuta och spolare) och ett 'otillåtet' byte av strålkastare ICQ/ad . Jag känner mig helt nöjd, det kunde varit mycket värre ICQ/ae

, . .·´¯`·..

44 Senaste redigerad av David, Luleå (2011-05-24 13:33:11)

Missade besiktningstiden med en timma igår. Men jag hade sån tur att det blev en ledig tid senare under dagen jag hann boka upp.

2176cc dubbla dellorto, MH-gatslicks, låg fram, linelock, 4-punktsbälte, så stenhård koppling att gubben tjuvstannar och rivstartar inne i hallen om vartannat. Besiktningslappar från Pite dragway i framrutan och div. dekaler i sidorutorna.

På väg till besiktningen drog bilen snett (har inte varit kört på nästan två år) men väl inne i hallen hade jag helt jämn bromsverkan. När bilen skulle av lyften hade batteriet hunnit dö av alla omstarter för de upprepade tjuvstoppen och hjulhoppen inne i hallen, besiktningsmannen fick plocka fram en startapparat och kabla igång.

-Är det en gammal rejsbil.
-Joo...
-Du börjar ha rätt slitna bakdäck
-Det är godkända gatslicks som nästan är nya.
-okej.

Helt blankt protokoll.  ICQ/ag
Köp en lott, eller vad säger man?

http://img809.imageshack.us/img809/8707/dsc01779r.jpg

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

45

Man säger grattis Default/lol

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

46

Min hade ojämn bromsverkan bak på besiktningen i fredags.

"Det sliter in sig" sa besiktningsgubben

Resultat: Blankt papper!  ICQ/ag

David, Luleå skrev:

Köp en lott, eller vad säger man?

Köp inte du har bränt all tur i år redan...  ICQ/ae

Ånglås är ett annat ord för glasspaus!
In America you drive on the parkway and park on the driveway...

47

Johan W skrev:

Man säger grattis Default/lol

X2 ICQ/ag

48

Jonas Rehn skrev:

Köp inte du har bränt all tur i år redan...  ICQ/ae

Default/lol

Ett stort grattis, David ICQ/ag !

, . .·´¯`·..

49

Jaha, nyss hemkommen efter en intressant besiktning utav Notchen. Började inte bra iom de var griniga på sina kollegor lät de som, de hade inte fått den rast de skulle få. Bådade gott tänkte ja. Sen kommer suckandet när hon fick ta hjälp utav spettet och trycka upp framvagnen så lyften kom under.  Sen kom vi ut på bromsprovaren, där hängde framhjulen i luften så hon kunde inte ta bromsprov. "Hur kan du åka så här?!?!?!" var frågan! ICQ/ag haha...

Följande fel på provet
2:a på Yttre styrled.
2:a på Ljusbild. Tror att inställningarna har hakat ur.
Inget bromsprov utfört

Ganska milt ändå....

50

bessade min blåe buggy för ca 2 veckor sedan med blankt papper.
Besmotor i (oljeläckande pisshög, cykeldäck på i bak, dvs 175:or)

Efter broms o sånt så var det dags för ljuskoll (stod en aning högt... då kollade han i bak o sade : "du kör väl inte med de där om 1 timma va?", mitt svar var "näfan, men ni vill ju inte ha breda gatslicks", då skrattade han o sa att lyset skunne nog trilla ner med rätt däck (kollat hemma och det stämmer).
Sen kollade han på motorn och sade "det fuktar olja, antar att det är en bes-motor", mitt leende besvarade frågan så sket han i det.
Fick blankt papper och sade tack, nu åker jag hem och gör bilen klar.
Nu sitter gatslicksen på och en härlig 1915 istället ICQ/ab

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad