26

Lite aktuellt problem för en medlem ICQ/ac
Han vet vad han gör, och skruven satt hårt vid demontering, likförbannat var svänghjulet löst och veven förstörd........

Finns det någon smart arbetsmetod för att säkerställa detta viktiga arbetsmoment att dra fast svänghjulet och som inte står i verkstadshandboken?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

27

Mogge skrev:

Han vet vad han gör, och skruven satt hårt vid demontering, likförbannat var svänghjulet löst och veven förstörd........

Finns det någon smart arbetsmetod för att säkerställa detta viktiga arbetsmoment att dra fast svänghjulet och som inte står i verkstadshandboken?

Ett vanligt? problem med kinavevarna är att stiften är lite för långa ( samt i ngt gummiliknande material som de kallar stål) vilket innebär att man kan dra bulten hur hårt man vill utan att svänghjulet sitter fast.

Om det nu var en kinavev vill säga.......

28

Min sambo jobbar på nord-lock och de har ju en del roliga lösningar.

Men om problemet skulle vara att de lossnar (vilket tyligen det kanske inte är verkar det som) så borde väl deras låsbrickor vara en annan lösning som är en billigare.

Har man dragit något hårt med dessa så får man lossa den bulten/muttern med en sissådär 2-3 ggr högre kraft. Men tyvärr bygger de en del då det krävs 2 brickor för att det ska funka. Tänk om man hade präglat svänghjulet och veven med brickornas låsklackar på de ytor som ligger mot varandra. Då skulle det sitta utavhelvete. (Nu kan det vara så att min hjärna tänker fel då en arbetsdag börjar gå till ända så jag friskriver mig från alla tankevurpor...och skulle det bli succé så vill jag ha 10% av vinsten  ICQ/ad)

29

Mogge skrev:

Håller med C.Frisk. Kolla längden på stiften.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G