1

Hade besök av Nordlock (www.nord-lock.se) här på jobbet för ett tag sedan.
De är proffs på skruvsäkring och visade mig en produkt som åtminstone fick mina gamla rostiga kugghjul att gnissla igång.

De är en typ av spännskruv som är framtagen när man skall låsa riktigt stora förband. Han nämnde en kund som hade problem att dra åt sina M500 muttrar (ja, du läste rätt, M500)!!
I praktiken finns det inga nycklar som klarar detta och många gånger står montörerna och slår fast muttrarna med slägga och huggmejsel.

Denna produkt drar du fast för hand i stort sett och sedan förspänner du förbandet genom att dra de mindre skruvarna. Du får en klämkraft som är långt mycket större än om du hade försökt dra muttern/skruven på sedvanligt vis.

Dessa spännskruvar finns ju även i mindre storlek och längder, från M16. Tänker jag fel när jag ser att man med fördel skulle kunna använda dessa för att låsa svänghjulet? Visst, man får borra ur skruven en bit och montera ett nållager, men det borde vem som helst med tillgång till svarv kunna göra.

Var naturligtvis tvungen att höra med killen vad en "standard" spännskruv i samma storlek som svänghjulsbultarna skulle kosta. Tror att jag skattade gängan till M30 och längden till 40mm. Svaret var ca 700:- vilket i mina öron inte är så blodigt i sammanhanget. En traditionell HB bult kostar ju lika mycket.

Det som gör att detta skiter sig är att lamell och tryckplatta sitter i vägen ICQ/ac

Finns det fler vrickade hjärnor än min som klurar på sådan här? Är jag normal?

Post's attachments

MJT_screw.jpg, 30.84 kb, 625 x 287
MJT_screw.jpg 30.84 kb, 175 downloads since 2013-06-13 

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

2

Spännande lösning! Har iof inte hört speciellt många som haft problem med att svänghjulet sitter löst?

Learning by experience is a great way to spend money...

3

Vi har använt liknande lösningar på jobbet och dom funkar jäkligt bra.
Dock så bygger dessa mer på höjden än vad dom skulle behöva göra om du gjorde dom själv.
Du kan i princip ta en vanlig svänghjulsbult och borra några M5-6 gängor i och lägga en bricka under, så får du samma funktion (förutsatt att det blir nog med material i skruven kvar).

Varför behöver man modifiera svänghjulet??

Nytt mob nr...

4 Senaste redigerad av Nobbe (2013-06-13 13:44:53)

låsningen av svänghjulet på Typ 1 med 1 svänghjulsbult är en svag punkt, det är rätt känt, man försöker få det stabilare med 8 stift och wedgemate osv så allt som kan hålla ihop grejerna bättre kommer nog att kluras på av kluriga racers  ICQ/ae

Gillar konceptet och tror att en specialbult speciellt framtagen för denna funktion med hål för nålagret osv skulle säkert bli ett alternativ många motorbyggare skulle vilja utvärdera......

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

5

ICQ/af

Post's attachments

thumbs_up_bciy (Medium).jpg, 55.53 kb, 889 x 768
thumbs_up_bciy (Medium).jpg 55.53 kb, 171 downloads since 2013-06-13 

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

6

Jo, höjden är det stora problemet. Nordlock hjälper gärna till att ta fram en "specialskruv" men vad den skulle kosta törs jag inte ens tänka på.
Kanske kan man utgår från en standard, fräsa av skallen, borra och montera nållagret samt använda lägre/kortare spännskruvar.

Någon som vet hur mycket man har i höjdled att "leka med" innan det börjar ta i lamellen?

7

De mindre spännskruvarna skulle kunna vara typ insex eller torx för att spara höjd och då "gömmas" i den större skallen..... borde även kunna vara typ en 36mm yttre sexkant slipper man bygghöjden på bulten i mitten + att man kan få in nållagret... då kan den vara helt platt.... sen behöver man ju brickans tjocklek och tillräckligt med material för de små gängorna i bulten.

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

8

Mycket Intressant! Nu gick min hjärna igång också! ICQ/ag Så du är nog normal Peter.............eller? ICQ/ae

Bubbla -62

9

Ser inte riktigt hur spännskraften skulle bli större. I vårt fall är det materialet i skruven som är begränsningen och det är begränsat av utrymmet. Det hjälper ju inte att sätta dit en massa småskruvar om den stora skruven inte klarar belastningen.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

10 Senaste redigerad av Mogge (2013-06-13 16:46:54)

Svwerker skrev:

Ser inte riktigt hur spännskraften skulle bli större. I vårt fall är det materialet i skruven som är begränsningen och det är begränsat av utrymmet. Det hjälper ju inte att sätta dit en massa småskruvar om den stora skruven inte klarar belastningen.

Håller med Svwerker.
Det är ju inte antalet skruvar som håller svänghjulet på plats, utan friktionen, och styrtapparna.
Friktionen ökar inte bara för att man drar hårdare, utan det är bara bulten som sträcker på sig.

Men ämnet är intressant, hur ska en svänghjulsbult optimeras för att hålla fast svänghjulet bättre utan att behöva bearbeta något,(fler styrtappar)?

You should want it to be hard, then no one can replicate what You did create!

11

Med tanke på att Typ1-konstruktionen i princip är ett konstruktionfel så fungerar det förvånansvärt bra.  ICQ/ab

Bästa man kan göra av det som finns är att samborra/brotcha/8-stifta och dra med högre moment, bättre material i skruven.
Nästa steg kräver lite mera och kallas wegdemating och går ut på att man gör en kona likt en morsekona på ett konborr till en pelarborr. Bäst är flänsvev som likt Typ4 sitter med flera skruvar.

Man måste även se till att man inte får hjulhopp.

Den gamle uven Sune Jansson som byggt många rallycrossmotorer tillsammans med sin bror hävdar att han aldrig varit med om att ett svänghjul släppt och han har enligt uppgift aldrig använt något annat än originalskruven. Bara se till att ytorna är rena och fria från grader så att man får anligg på så stor yta som möjligt var hans recept.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

12

Man skulle kanske istället ha en typ av låsklack med spets som trycks ut i sidan när man spänner ner en skruv. Typ 3 skruvar hade räckt. Med detta system hålls tutringar från Petri fast i en folkaratt.

Man spänner dit bulten på vanligt vis, sen spänner man de tre inbyggda skruvarna ( typ insex eller torx) som får de tre stiften att riktigt gripa tag i gängan. På så vis sträcks ju inte bulten, gängorna till bulten skadas inte, men gängan i veven får tre nålstick. Den gängan blir ju normal igen när bulten lossas..nästan iallafall. Denna lösningska man ju använda för att får det att sitta ordentligt, inte för att man vill lossa på det ideligen.

Vad säger ni?

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

13

Svwerker skrev:

Med tanke på att Typ1-konstruktionen i princip är ett konstruktionfel så fungerar det förvånansvärt bra.  ICQ/ab

Bästa man kan göra av det som finns är att samborra/brotcha/8-stifta och dra med högre moment, bättre material i skruven.
Nästa steg kräver lite mera och kallas wegdemating och går ut på att man gör en kona likt en morsekona på ett konborr till en pelarborr. Bäst är flänsvev som likt Typ4 sitter med flera skruvar.

Man måste även se till att man inte får hjulhopp.

Den gamle uven Sune Jansson som byggt många rallycrossmotorer tillsammans med sin bror hävdar att han aldrig varit med om att ett svänghjul släppt och han har enligt uppgift aldrig använt något annat än originalskruven. Bara se till att ytorna är rena och fria från grader så att man får anligg på så stor yta som möjligt var hans recept.

Den gamle uven Sune Jansson har nog rätt när det gäller rallycross, men kan det vara så att hjulhopp på strippen påfrestar förbandet mer?

14

Ja hjulhopp är roten till mycket ont inklusive tappade svänghjul. De tappade svänghjul jag känner till har haft en tämligen naturlig förklaring.
jag tror inte att problemet är så jättestort för de flesta, finns ju några 200+ hk som fungerar med noggrant ihopsatt 8-stift så jag tror att tar man problemet på allvar och är riktigt noga vid montering så klarar man sig långt.

Ali G

15

Hallå!
I vår gamla racemotor (2275) hade vi problem en gång när vi missat att dra svänghjulet ordentligt och vi slet av styrtapparna. Vi körde sedan 8 stiftat, något lättat svänghjul, HD bult, blå loctite och drog till 70 kg och vi hade alsdrig några problem de 4 nästkommande åren. Då lämnade den motor 260 hkr!
ICQ/ab
Johan

1600cc Challenge Porsche 356: 9,43@242,48 km/h; 6,1114@193,15 km/h 1,50 60 foot - Kjula Dragway 2022
1600cc Challenge Buggy: 9,5112@225,42 km/h; 6,0624@185,85 km/h 1,38 60 foot - Kjula Dragway 2020
Europes quickest ProStock: 9,8538@218,80 km/h; 6,2569@176,24 km/h; 1,35 60 foot - Tierp Arena 2014

16

Kanske är det så att man med en massa jobb löser ett problem som inte finns med denna produkt. Jag är dock lagt som är jag är, så jag klurar vidare ICQ/ag

Kollade igår och original svänghjulsbult är M28x1,5mm.
Den närmaste Nordlock standard skruven är M27 och M30.

Hittade även denna kompakta mutter som skulle kunna fungera.
Som jag ser det är fördelarna med denna produkt att man får en mycket bättre kontroll över hur skruven förspänns och du har ett mer jämnt fördelat tyck över hela brickan. Du har dessutom möjlighet att kunna fördela kraften på en större yta med hjälp av en större bricka.

När saker skall dra så hårt som HD skruvarna är det svårt att verkligen veta var man hamnar. Att böka med stor hylsa, förlängningsskaft gunga med hela sin vikt över det samtidigt som ett par kompisar får ligga och hålla emot känns hedenhös. Den mindre spännskruvarna är M8/M10 som enkelt dras med vanlig momentnyckel för att få samma effekt.

Med mutterlösningen måste man antingen borra upp och gänga om vevaxeln till M30 och använda en pinnskruv. Att, om det får plats, gå upp i storlek kanske inte är en nackdel för då kan man förspänna skruven mer.
Annars så kan man tänka sig att använda en specialpinnskruv med M28 gänga i ena änden och M30 i andra. Iom att man ändå måste beabeta för nållager så måste grejerna upp i en svarv, så det kanske inte är så dumt att göra så.

Post's attachments

SJ_nut.jpg, 31.64 kb, 625 x 414
SJ_nut.jpg 31.64 kb, 156 downloads since 2013-06-14 

17 Senaste redigerad av Mogge (2013-06-14 11:23:11)

Peter S skrev:

Kanske är det så att man med en massa jobb löser ett problem som inte finns med denna produkt. Jag är dock lagt som är jag är, så jag klurar vidare ICQ/ag

Kollade igår och original svänghjulsbult är M28x1,5mm.
Den närmaste Nordlock standard skruven är M27 och M30.

Hittade även denna kompakta mutter som skulle kunna fungera.
Som jag ser det är fördelarna med denna produkt att man får en mycket bättre kontroll över hur skruven förspänns och du har ett mer jämnt fördelat tyck över hela brickan. Du har dessutom möjlighet att kunna fördela kraften på en större yta med hjälp av en större bricka.

När saker skall dra så hårt som HD skruvarna är det svårt att verkligen veta var man hamnar. Att böka med stor hylsa, förlängningsskaft gunga med hela sin vikt över det samtidigt som ett par kompisar får ligga och hålla emot känns hedenhös. Den mindre spännskruvarna är M8/M10 som enkelt dras med vanlig momentnyckel för att få samma effekt.

Med mutterlösningen måste man antingen borra upp och gänga om vevaxeln till M30 och använda en pinnskruv. Att, om det får plats, gå upp i storlek kanske inte är en nackdel för då kan man förspänna skruven mer.
Annars så kan man tänka sig att använda en specialpinnskruv med M28 gänga i ena änden och M30 i andra. Iom att man ändå måste beabeta för nållager så måste grejerna upp i en svarv, så det kanske inte är så dumt att göra så.

Jag påstår att det blir 8 gånger så stor risk att det blir fel när man krånglar till det på detta sätt, och jag kan garantera att det blir ojämn inspänning med fler skruvar.
Vi ska disskutera varför det lossnar istället!
Ja, jag är hedenhös och ovillig till förändringar, det är därför jag jobbar med prototyptillverkning hela dagarna  ICQ/ad

18

Om man gungar fast skruve med sin vikt så har garanterat noll koll på momentet.  ICQ/ab

Ali G

19

Svwerker skrev:

Om man gungar fast skruve med sin vikt så har garanterat noll koll på momentet.  ICQ/ab

Det vet jag.
Är det någon som känner till något faktiskt fall där man dragit denna skruv så hårt så att den gått av? Vet att folk strippat gängor i kinavevar däremot, men inte att man dragit skruven till brott.

När svänghjul lossnar under drivstartsövningar, är det pga att skruvet lossnat eller gått av?

Jag känner, när jag tänker på det, inget fall när skruvet gått av. Om så är fallet så är problemet uppenbarligen att den inte monterats korrekt eller dragits ordentligt.

20

Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Det vet jag.
Är det någon som känner till något faktiskt fall där man dragit denna skruv så hårt så att den gått av? Vet att folk strippat gängor i kinavevar däremot, men inte att man dragit skruven till brott.

När svänghjul lossnar under drivstartsövningar, är det pga att skruvet lossnat eller gått av?

Jag känner, när jag tänker på det, inget fall när skruvet gått av. Om så är fallet så är problemet uppenbarligen att den inte monterats korrekt eller dragits ordentligt.

Mettis har dragit av några stycken men jag vet inte hur han gjorde, bara att han använde ett stumt verktyg vilket i min värld borde vara bättre.

I de fall jag känner till är det skruven som släppt, vet ingen som gått av "in action".

Ali G

21

Vi använder dessa bultar på jobbet. Fördelen är att vi inte måste hyra hydraulmomentdragare för att utföra momentdragningen utan kan använda vanliga momentnycklar istället. Hyra av verktygen brukar kosta mellan 15-30k beroende på hur manga dagar vi hyr. Man får en rätt bara momentnyckel för det priset  ICQ/ag
Själva styrkan på bulten är inte bättre än den normal rullade bulten som vi använder. Att ha den som svänghjulsbult ser jag ingen fördel med då momentet är så pass lågt. Nu gör jag på samma sätt som Johan beskrev I sitt inlägg och har aldrig heller haft några problem med tappade svänghjul.

22 Senaste redigerad av Niklas (2013-06-14 23:58:55)

Jag kör med bult som har 38 skalle. Drar den ca 360Nm. Har aldrig haft nått problem med bult eller svänghjul!
Men jag har lyckats köra av en vev!! Bugpack 78mm, men den höll i 3-4 år och runt 350hk.
Nu kör jag orginalvev och org svänghjul, samma bult. 400+hk utan strul.

Vet att Fredde kört av en 46mm bult i en racemotor för en massa år sen, paj i gängan. Han trodde det var materialfel.

Vi använder också superbultar i jobbet! Men de bultar jag sett tror jag är för höga för att få plats innanför lamellen.

23

Svwerker skrev:
Peter S skrev:
Svwerker skrev:

Det vet jag.

Mettis har dragit av några stycken men jag vet inte hur han gjorde, bara att han använde ett stumt verktyg vilket i min värld borde vara bättre.

I de fall jag känner till är det skruven som släppt, vet ingen som gått av "in action".

"Några st" är en, kanske två ? Beror på att vi i "Löfbergs-lila garaget" använde Kalle & Henkas verktyg bestående av ett järn med fastsvetsad 36mm hylsa. Den var helt stum! 

Jag har aldrig dragit av någon bult med mitt "vanliga" 3/4" skaft, pga att det sviktar så man får känsla hur hårt man drar.
Ej heller har jag haft någon sv-hjuls bult som släppt eller glappat sönder svänghjul - men köpt flera begagnade motorer där det hänt säljaren ;-(

http://hem.bredband.net/b777633/pics/svanghjulsmothall.jpg

24

mettis skrev:

"Några st" är en, kanske två ? Beror på att vi i "Löfbergs-lila garaget" använde Kalle & Henkas verktyg bestående av ett järn med fastsvetsad 36mm hylsa. Den var helt stum! 

Jag har aldrig dragit av någon bult med mitt "vanliga" 3/4" skaft, pga att det sviktar så man får känsla hur hårt man drar.
Ej heller har jag haft någon sv-hjuls bult som släppt eller glappat sönder svänghjul - men köpt flera begagnade motorer där det hänt säljaren ;-(

Jo några är fler än 1 men färre än flera.  ICQ/ad

Hur hårt är med känsla då?
Verkar vara ca 2-2,5 meter fjädrande rör på bilden, med 35 kg belastning blir det ca 70-80-90 kpm men hur känner man det?
Stumt verktyg och en meter blir 70 kpm om man väger 70 kg och det känns bättre att veta än att känna tycker jag.  ICQ/ab

Nu är det en skruv vi talar om eftersom den har gänga.  Default/lol

Ali G

25

På bilden lossar jag skruven.....
Annars drar jag den med 3/4" muttermaskin, numera.

Jag hade en kollega (elektriker) som jag ofta såg dra dit locket till elmotorer utan "känsla".
När han dragit åt (oftast M5-M6) så knyckte han till lite extra - och skruven gick av.

Kan man inte lära sig känslan när man dragit av den första, så får man väl använa momentnyckel ? (eller inte fortsätta med detta  ICQ/ad