Hade besök av Nordlock (www.nord-lock.se) här på jobbet för ett tag sedan.
De är proffs på skruvsäkring och visade mig en produkt som åtminstone fick mina gamla rostiga kugghjul att gnissla igång.
De är en typ av spännskruv som är framtagen när man skall låsa riktigt stora förband. Han nämnde en kund som hade problem att dra åt sina M500 muttrar (ja, du läste rätt, M500)!!
I praktiken finns det inga nycklar som klarar detta och många gånger står montörerna och slår fast muttrarna med slägga och huggmejsel.
Denna produkt drar du fast för hand i stort sett och sedan förspänner du förbandet genom att dra de mindre skruvarna. Du får en klämkraft som är långt mycket större än om du hade försökt dra muttern/skruven på sedvanligt vis.
Dessa spännskruvar finns ju även i mindre storlek och längder, från M16. Tänker jag fel när jag ser att man med fördel skulle kunna använda dessa för att låsa svänghjulet? Visst, man får borra ur skruven en bit och montera ett nållager, men det borde vem som helst med tillgång till svarv kunna göra.
Var naturligtvis tvungen att höra med killen vad en "standard" spännskruv i samma storlek som svänghjulsbultarna skulle kosta. Tror att jag skattade gängan till M30 och längden till 40mm. Svaret var ca 700:- vilket i mina öron inte är så blodigt i sammanhanget. En traditionell HB bult kostar ju lika mycket.
Det som gör att detta skiter sig är att lamell och tryckplatta sitter i vägen
Finns det fler vrickade hjärnor än min som klurar på sådan här? Är jag normal?

Så du är nog normal Peter.............eller?