1

Tjo!
Efter resan till och från bugrun upptäckte vi att bilen drog en aning mycket. Blev över 1.4l/mil.
Så nu funderar jag på om man ska renovera de dubbla förgasare som sitter där eller köpa en enkel weber och ersätta med. Bilen har gått 42000mil men motorn är ett utbytesblock som gått ungefär 10000mil. Misstänker att förgasarna är sedan bilen var ny.

Vad ska jag ta mig till? Någon som har någon bra input i detta ämne?

mvh Elias

2

måste det vara förgasare? finns väl "insprut" som passar på den. Default/hmm

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

3

Jo absolut bara det inte är för bökigt att montera!

4

När jag ser allt fint jobb som du gör så undrar jag om det finns nåt som är för bökigt att montera för dig. ICQ/ab  Jag å andra sidan skulle nog dra mig för att göra det men det är ju bara för att tummen sitter på fel ställe Default/lol

Never pick a fight with an ugly person, they`ve got nothing to lose

5

För ett antal år sen hjälpte jag http://www.carbguy.com/ att tillverka några verktyg till deras renoveringsjiggar. De är riktigt duktiga på förgasare och även om de mest jobbar med gamla amerikanare så är jag säker på att de kan fixa dina med bravur.

6

Tack Tre kronor ICQ/ab Har dock aldrig meckat med insprut i någon form, gillar förgasare något bättre så det kommer det också att bli!

Bra tips Duva. Men jag tycker det låter som en hyfsat dyr historia att lämna in på renovering, att byta packningar själv kostar 800kr någonstans.

Det lutar mest åt att byta ut förgasaren mot en annan, kör en 32/36 i golfen vilket går riktigt fint (111.7hk på hjulen förra bugrun). Så en sån kanske skulle kunna vara något. Men då måste man ju bestycka den...

Ingen här som har två fina förgasare till min motor liggandes?

7

Byta packningar är inte ens hälften av jobbet för att få en bra förgasare, byta ut slitna munstycken, glappa axlar och spjäll är minst lika viktigt.

8

Nej jag var rädd för det. Antar att förgasarna är tokigt slitna...

Ingen som har ett komplett kit med insprut? Kanske inte det enklaste att montera? Misstänker att utbytesblocket är för insprut eftersom det inte finns något uttag för bränslepump på baksidan vid starten som det bör.

9

Det kostar ju inget att ringa till Carbguy...

10

Liten uppdate!

Blev ingen renovering, var för slitna förgasare enligt mig. Så renovering hade nog med största chans bara blivit ogjord.
Så jag hittade nya förgasare på paruzzi.se kostade 3500kr för två och skulle passa direkt på. Vilket inte riktigt var hela sanningen.
Man skulle flytta över gasarmen från mina gamla förgasare och montera på de nya, men det var på tog för mycket saker som inte stämde. Så jag sågade av de gamla armarna och svetsade på de nya.

Efter montering startade bilen direkt! Har kört några mil utan att synka dem eller justera dem men den går bra, drar 1.5L/mil ungefär så jag hoppas det går att få ner det värdet efter injustering.

Tjo!