1

Håller på att gå igenom motorn inför sommaren och ska bland annat byta packningen bakom svänghjulet. Plockade av detta i helgen.

När jag sedan igår kväll blädra i en VW-blaska stog det att man skulle markera på svänghjulet och axeln så man skulle ha koll på vilket läge svänghjulet var monterad i för att det är balanserat med veven. Nu gjorde ju inte jag det, så jag kommer väl inte med stor sanolikhet montera tillbaka det i samma läge.

Fråga då, hur stor tabbe har jag gjort? Spelar det någon väsentlig roll på en otrimmad 1600 motor?

Tacksam för svar, så jag kan stilla eller spä på min oro...  ICQ/ad

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Nu har jag ju mest erfarenhet av "vanliga" bilar  ICQ/ad, men svänghjulets bultar passar bara på ett håll.
Alltså, hålbilden är bara rätt på ett ställe.

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|

3

Jag har oxå läst att det ska vara sambalancerat från fabrik men jag tvivlar. Jag anser inte att det har någon betydelse, det är inte så värst höga varv med en originalmotor.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

De personer jag pratat med om detta säger alla att det inte spelar ngn roll.

Grinder and paint, makes me the welder I ain't

5

Då kan jag andas ut... tack!

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

6

j:son skrev:

Nu har jag ju mest erfarenhet av "vanliga" bilar  ICQ/ad, men svänghjulets bultar passar bara på ett håll.
Alltså, hålbilden är bara rätt på ett ställe.

Fast på typ1 motorn är det ju styrstift å en bult, så svänghjulet går sätta hur som.

Min uppfattning som lekman är att eftersom det rör sig om otrimmat, så bör det inte vara någon fara, men, gör du samma operation senare, märk upp, för om det skulle vara, så gör du u rätt.

Min blogg:www.50split.wordpress.com
Flakbil mot H-O 2021 och hinner jag inte klart den får man väl åka taxi. Till Hessisch ska jag!!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden