1

Bränsleslangen mellan tanken och bränsleröret var fnöske så jag bytte den (bilen startade och gick innan). Efter bytet så pumpar ine bensinpumpen bensin. När jag lossar bränsleslangen (från tanken) vid pumpen så rinner det bensin, men hur "hård stråle" ska det vara? Har provat att byta bensinpumpar, men ingen av dem vill pumpa upp bensin till förgasaren. Slår jag bensin direkt i förgasaren så startar bilen. Har blåst med tryckluft i bränsleröret "bakifrån" och det bubblar då i tanken.

Kan det vara så att det lagt sig lite skit i vägen när jag bytte slang så att det inte rinner tillräckligt med bensin i ledningen?

VW 1200 -60
VW 1300 -66

2 Senaste redigerad av leguanen (2013-05-23 21:17:55)

Samma fel som ja har kanske. Kolla drivstången eller kanske slangen är för lång från tank till rör.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

3

leguanen skrev:

Samma fel som ja har kanske. Kolla drivstången eller kanske slangen är för lång från tank till rör.

Tack för tipset. Ska kolla längden på slangen. Har förstått att det finns två olika längder på drivstänger, men eftersom den gick innan bytet så borde det ju inte vara den som är problemet. Jag har varit ute för att stången kan "fastna" men i detta fallet så verkar den löpa fint.

VW 1200 -60
VW 1300 -66

4

Stämmer 100mm är för likströmmen och 108mm vxl strömmare. Kolla slangen du. Ja gjorde den tabben. Den vek sig när ja satte dit tanken igen.

Ragtop 60 No name

5

leguanen skrev:

Stämmer 100mm är för likströmmen och 108mm vxl strömmare. Kolla slangen du. Ja gjorde den tabben. Den vek sig när ja satte dit tanken igen.

Ja mena tvärtom 100 till vxl. 108 lik. Sorry

Ragtop 60 No name

6

Nyna skrev:
leguanen skrev:

Tack för tipset. Ska kolla längden på slangen. Har förstått att det finns två olika längder på drivstänger, men eftersom den gick innan bytet så borde det ju inte vara den som är problemet. Jag har varit ute för att stången kan "fastna" men i detta fallet så verkar den löpa fint.

Hej! Fick du någon ordning på bilen? Vad var det som felade? Jag har ett liknande problem, håller på att bli tokig!

7

Det är ju inte helt ovanligt att membranet i pumpen läcker iallafall på gamla pumpar. Det finns en sil inne i pumpen som kan bli igensatt också, samt minst en backventil i vilken det kan fastna smuts.
Till vissa pumpar finns det renoveringssatser, vissa är helkapslade och går inte att skruva isär.
Sedan, om du nu haft skräp i tanken som kommit på drift kan det sätta sig och täppa till i bränslepumpen, om du inte haft ett sådant där filter innan.
Jag har också varit ute för att den där stången fastnat i "bakelitgrejen". En gång satte jag upp en sådan stång i en pelarborrmaskin (jag har ingen svarv) och lät den rotera där samtidigt som jag putsade av den med fin smärgelduk, sedan dess har den aldrig fastnat. "Bakelitgrejen" kan ju vara skadad också.

Bränslepumpar är ju förbrukningsvara, aldrig fel att byta, även drivstången och "bakelitgrejen" (heter "bakelitbricka under bränslepump") finns att köpa som reservdelar.
http://www.classicvw.se/motordelar/bran … th/156_179

"There is no dark side of the moon really. Matter of fact it's all dark."

8

rostflagor och annat grums kan täppa igen bensinröret genom ramtunneln också.
(det kan ligga i botten på tanken med, så när man blåser bubblar det, sen lägger det sig
tillbaka igen o täpper till  ICQ/ad , men du har ju soppa med självtryck under tanken?)
man kan rensa röret med ståltråd och sen blåsa med tryckluft från båda håll

passa på att byta alla andra slangar också + klämmor, och sätt ett filter utanför motorrummet,
vid ramtunneln fram eller bak tex

" . . . if I told you all that went down
        it would burn off both of your ears . . . "

9

En bra tumregel.

http://i66.tinypic.com/wbw9xg.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968