1

Först och främst vill jag tacka för ett informativt och givande forum, finns alldeles för få sådana på nätet idag.

Jag fick tidigare i år tag på min första buss (första fordon överhuvudtaget), en dröm jag haft sedan jag var liten. Det blev en Caravelle -89 som jag var uppe i Norrland och körde hem. Jag är väldigt novis på bilar överlag och hoppas därför att någon vänlig själ kan hjälpa mig fram till de svar jag söker.

Bussen är besiktigad utan anmärkning i höstas och går som en klocka, dock händer det att oljetrycksmätaren ibland skriker rakt ut. Detta sker väldigt sällan, sporadiskt och försvinner så fort jag frikopplar och varar lite. Då jag med min ringa kunskap kollat oljenivån varje gång jag kört och även undersökt eventuellt oljeläckage har jag via uteslutningsmetoden kommit fram till att givaren är nästa grej att kolla upp då jag läst mig till att detta ska vara ett vanligt problem på bussarna. Oljenivån är alltså som den ska vara och jag hittar inga slangar eller dylikt som verkar läcka (ingen olja på backen efter jag vart ute och kört).

Min fråga är nu alltså vart den här givaren sitter och hur man byter den?
Om jag fattat det rätt skall det vara orginalmotorn som sitter i men då jag som sagt är nybörjare bifogar jag den motorinfo som jag fått för att vara på den säkra sidan.

Motorkod:    MV
Effekt:    70
Typ:    2.1i

Tacksam för all hjälp jag kan få!
//Mikael

2 Senaste redigerad av svenne duva (2013-05-23 13:56:51)

Kolla oljetrycket istället. Kan lika gärna vara pumpen som är trött eller övertrycksventilen som har kladdat igen.

EDIT: Du kan köpa en på Biltema för 179:-, vilket är en billig försäkring mot motorras. ICQ/ab

3

Tack för tipset!
Skummade snabbt igenom Biltema's hemsidan med lyckades inte träffa helt rätt. Har du möjlighet att länka till rätt produkt?

4 Senaste redigerad av svenne duva (2013-05-24 12:00:24)

Jag var lite otydlig ser jag nu, jag menade att du kan köpa en oljetrycksmätare på Biltema.
http://www.biltema.se/sv/Sok/?query=olj … amp;page=1