Har haft problem med min startmotor länge nu så jag beställde en begagnad via en bildelsdatabas. När jag nu skall pröva denna så slår solenioden till, alltså kuggkransen åker ut på skaftet men startmotorn börjar inte snurra. Jag har kopplat det löst på backen med startkablar direkt till batteriet. Vad betyder detta? Att starten är helt död? Vad kan jag testa mer? Det rör sig om en -63 6v.
1 2013-05-22 22:14:25 Senaste redigerad av Bongo223344 (2013-07-08 13:26:44)
Grattis. Köp en till blindstyre!
Man bör inte testa dom löst
då dom använder bussningen i växellådan som lagring
..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
Man bör inte testa dom löst
då dom använder bussningen i växellådan som lagring
..
Jasså ok, jag trodde det var relativt vanligt att man gjorde på det sättet för att utesluta evt andra jordfel mm. Men bör den inte ha snurrat ändå? Kan den ha gått sönder av det? Den går att vrida manuellt utan problem så tror inte att något kärvat.
ja den kan gå sönder av det..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2062 typ2 bay -73 RHD camping "Bay-Be Blue" bussen byggs i version 1..
http://boxerville.se/forum/viewtopic.ph … 73#p204073 latebayEh wannabesplit Dh.vilande tråd
http://boxerville.se/forum/viewtopic.php?id=2058 typ1 oval-56 "Maximiliam" vilande tråd.:-(
25hpman. Inga personliga påhopp i denna tråd va..
Alla kanske inte är lika duktiga som du!
Har gjort samma misstag jag med startmotor och ibland håller de ibland inte.
Men kan vara så att du lä ha en ny startmotor nu.
Oj att det var så illa, har också gjort så förut och läst att fokt rekomenderat det för att testa starten. Men vad är det som händer i starten när man gör så pga att den tar sån skada? Och finns det något annat jag kan testa för att göra mina 700kr lite mer roande ? 
Om du kallar mej blindstyre, så tar jag inte det som ett personligt påhopp, så känslig är inte jag.
Eftersom att den i löst tillsånd bara är lagrad i en ände o ligger emot gods i andra, så kan lindningarna bränna av fortare än man hinner skriva "blindstyre". 
Om du kallar mej blindstyre, så tar jag inte det som ett personligt påhopp, så känslig är inte jag.
Eftersom att den i löst tillsånd bara är lagrad i en ände o ligger emot gods i andra, så kan lindningarna bränna av fortare än man hinner skriva "blindstyre".
Jaja det är lugnt. Jag får fortfarande inte ihop det helt för jag tycker den borde snurra till förs och vara en aning svårare att bränna sönder. Men som utfallet visat så var det väl inte någon större kunskap bakom detta "test". Vill bara försäkra mig om att den är helt trasig. Men solenoiden bör väl fortfarande vara frisk?
Samt fråga 2. Går det att sätta 6v direkt på startmotorn alltså ta av kontakten till solenoiden som annars sluter kretsen. Eller måste kugget vara i ytterläga eör att det skall kunna snurra?
Det sitter kontaktbleck i solenoiden som gör att det börjar snurra när den är fullt utslagen.
Ali G
Kolla det kontaktblecket svwerker pratar om, de kan vara rejält brända. Byt det eller försök putsa till det.
Vw 1/11 -58
Panel -65
1300 limousine -66 såld sedan länge:'(
Kolla det kontaktblecket svwerker pratar om, de kan vara rejält brända. Byt det eller försök putsa till det.
Okej men hur kommer jag åt det? Man lossar på de två skruvarna som sitter på plastlocket till solenoiden men sedan sitter det väl två stift som är fastlödda :S
Jag har nu testat 3 olika begagnade startmotorer och alla har gjort samma sak, dvs klickat till på första försöket. Både med tänning och med skruvmejsel. Efter första "klicket" så går det inte att göra om samma sak igen, varken med nyckel eller skruvmejsel. Utan jag måsta ta loss polerna på batteriet och där efter göra samma sak. Detta gäller även lamporna har jag märk. Slår jag till startmotorn så går det ej att få ljus på lamporna, utan jag måste även här ta av polerna och sätta tillbaka dom. Vad .... är problemet? :S har nya jordflätor, ny bussning, gått igenom alla kontakter, jordat extra med startkablar från startmotorn till batteriet osv. Batteriet skall vara i bra skick och drar runt A-ford 1930tal utan problem.
Aldrig hört talas om fel som återställer sig när man gjort bilen strömlös.
Jag skulle absolut testa med ett annat batteri.
Ali G
Nej jag får inte ihop det med. Blir väl kanske sista utväg att testa ett annat batteri då. Men det är bara något år gammalt och relativt välskött.
Jag tror också på batteri/tändningslås.
Dock brukar jag pröva köra de löst på backen, och jag har aldrig haft bekymmer med det. Det är ju bara en halv sekund man behöver köra. Att en olastad startmotor skulle ta skada tror jag är lite skrämselpropaganda.....
Pröva byt batteri, eller spänningsprova det du har.
Det blev kübel till hessisch så inget taxiåkande. 2026 må det bli barndoor! Annars får det bli taxi, för dit ska jag!
Tel 07noll357185ett
Bergmeister im Oldtimer Oldspeed Club chpt Sweden
17 2013-07-08 18:10:51 Senaste redigerad av Handy (2013-07-08 18:15:03)
Det sitter händelsevis inte ett relä någonstans längs kabeln mellan nyckel och selonoid ? Ibland eftermonterar en del personer ett relä för att inte "bränna" tändningslåset.
Relä kan "klibba", de av sämre kvalitet kan även ha beteende av "hållkrets" om det vill sig riktigt illa (det hänger sig när den känner av magnetfält) och släpper när det blir strömlöst. Även solenoiden som är en sorts relä kan "klibba" mittemellan på och av, eller vid låg ström inte "orka" ända ut för att ansluta själva startmotorn. Iofs lite konstigt om du bytt ut den tillsammans med startern.
Hursomhelst, prova med nytt batteri först, sen kolla om någon kopplat in sin hemmagrej..
Automotive Electrician/New Truck Technician at Southpac Trucks (Kenworth and DAF), Auckland, New Zealand
Jag köpte ny kabelsko och tog bort bort någon cm utav + kabeln och där satt visst problemet. Synd att det tog mig över en månad att komma fram till det
Nu till det verkliga problemet, att få start på motorn
Men det får vi väl ta i en annan tråd.
Tack för alla tips!
