1

Hej!

Jag tänkte beställa grejer från http://www.kaefer-nostalgie.com/

Hur betalar man? Någon slags förskottsbetalning med kort? Är inte så hemma på hur det där fungerar. Och brukar det fastna i tullen och greja?

2

Lättast är väll skicka till dom och fråga hur du betala. Om det är paypal eller hur du nu betala.
Angående tullen så lär det nog va tullavgift. Och är ju viss procent av summan. Men ibland ha man tur och slipper betala den ICQ/ae

3

man åker i princip alltid numera på tull och moms

Blanda inte ihop min personlighet och attityd.
Min personlighet är vem jag är, min attityd beror på vem du är...

4

Räkna på 6% tull och 25% i moms.
betalningssättet är nog olika beroende på vilken firma du handlar av. ICQ/ab

5

Har handlat i flera år från ebay/us och de få gånger mina grejor fastnat i tullen kan räknas på ena handen, dvs har haft en väldans tur.  ICQ/ag

stenis
orust

6

Ca var sjunde eller åttonde gång fastnar de delar jag köper i tullen. Den totala kostnaden som jag brukar åka på då är ca 38 % på slutsumman.
Dvs: tull, moms på både delar och frakt o slutligen tullavgift, och postens tullavgift. ( om det kommer med Posten )

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

7

Det värsta jag vet med det här jävla tullandet är att man åker på en fraktkostnad för att dem ska köra ut skiten igen från tullen... vadfan är detta?  ICQ/am

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

8

Visst är det tråkigt att de vill ha betalt för utfört arbete.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

9

Wompa skrev:

Det värsta jag vet med det här jävla tullandet är att man åker på en fraktkostnad för att dem ska köra ut skiten igen från tullen... vadfan är detta?  ICQ/am

Det är det som stör mig mest...
importerade på den tiden jag rökte cigaretter från en site i schweiz, men rätt var det var så fastnade skiten i tullen. Hade inga problem med de avgifter/skatter då det fortfarande blev billigare än i butik, men när man sen skulle betala frakt för den sista biten (som man per definition redan gjort) så var det inte lönsamt längre.
Vet inte hur det är nu, men då kunde man inte heller komma och hämta sakerna hos tullen, utan snällt pröjsa om man ville ha godset.

www.beachbuggy.se - buggyforum för buggyälskare
vagnpark:
Röd buggy -67 ,Blå buggy -67, Vit/blå/svart buggy -69 under uppbyggnad

10

Har en kollega som beställde ganska mycket grejer till sin jänkare nyss. Det var ett par pallar med grejer så ganska mycket. Men det hamnade på 10.1kr/dollar inklusive allt, frakt, tull och moms. Så om man räknar på det så blir allt annat bonus...

<><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><><>
VW T2 Baywindow Deluxe - 1975

11

Wompa skrev:

Detta stör mig med, jag betalar för posttjänsten där paketet skickas ifrån, det landar på Arlanda och lastas på postvagn till min ort, dvs det går inte via tullen, annars så lastas det på en vagn å kollas av tullen på tex Arlanda, sen lastas det på postvagnen som vanligt, dock så debiteras man frakt. Orimligt.

12

Crazyweed skrev:
Wompa skrev:

Detta stör mig med, jag betalar för posttjänsten där paketet skickas ifrån, det landar på Arlanda och lastas på postvagn till min ort, dvs det går inte via tullen, annars så lastas det på en vagn å kollas av tullen på tex Arlanda, sen lastas det på postvagnen som vanligt, dock så debiteras man frakt. Orimligt.

Det bästa med posten också är att jg beställde delar från Tyskland, dessa landar på Arlanda, körs sen till postterminalen i Örebro! För att sen köras till Västerås.
Det bästa med detta var att det var utkörning och då var inte jg hemma för jag visste inte att det skulle komma till dörren.
Då kör dem snällt tillbaka paketet till Örebro så jag får vänta två extra dagar på att få hem mina delar.

Är det ett riktigt kläppmongo som bearbetat rutinerna på både tullen och posten?

Sweet Loretta Fart
She thought she was a cleaner
But she was a frying pan

13

Funkar det fortfarande att märka paket som gåva och då slippa tull och skatt, om man köper av privatperson alltså ? ICQ/ab

Ät gul snö, det kan vara öl.

14 Senaste redigerad av Marantz (2013-05-17 12:55:30)

Det där med att märka paketen som gift är säljarna inte förtjusta i att göra.

Har du riktig otur med Tullen kan dom kräva en kopia av ebay sidan där det ska stå vad du betalat för varan, om du nu handlat av ebay förstås.

Annars är det som hpman beskrivit i sitt svar.

stenis
orust

15

Ok, nä detta är privat privat av en snubbe på thesamba

16 Senaste redigerad av Patte (2013-05-17 14:22:47)

Det bästa är om man kan få det skickat som retur av varor från avsändaren,då är det ju grejer som du har skickat men mottagaren inte vill ha och som han returnerar =inge tull  ICQ/ab

Annars så brukar det bli priset i $ x 10  +- 1skr inklusive allt  och det är ju okay  ICQ/ab

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

17

Även paket som är märkta gift har ett värde så det funkar inte, de kan kräva tull på födelsedagspresenter.  Default/hmm

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

18

Får man skicka Gift med posten?  Default/lol  Default/lol  Default/lol

Only the dead fish follow the stream... Våga Vägra Mainstream

19

Patte skrev:

Det bästa är om man kan få det skickat som retur av varor från avsändaren,då är det ju grejer som du har skickat men mottagaren inte vill ha och som han returnerar =inge tull  ICQ/ab

Annars så brukar det bli priset i $ x 10  +- 1skr inklusive allt  och det är ju okay  ICQ/ab

Det där lät ju sjukt bra ICQ/ab