1

Verkar som jag behöver byta bränsleledningen på min 62:a typ1 ;( Har kollat runt lite och det verkar ju inte helt trivialt? Har läst att vissa lägger rören inne i kupén? Är det så svårt att byta det som ligger i ramen eller? Tips?

2

Jag har detta jobbet väntande jag också...

Enligt verkstadshandbok så måste man "lyfta karossen" om man ska byta röret på plats.

Enligt en polare behöver man inte göra det.

Skillnaden tror jag är om man vill att röret ska ha exakt originaldragning inne i tunneln så måste man lyfta. Ur huvudet tar jag beskrivningen i grova drag, kapa röret vid pedalerna. Sätt en klampa på röret i bak och slå på klampan/dra ut det. När röret ska in igen ska det genom samma klammor som originalröret.

Polarn hade helt enkelt (om jag minns rätt) dragit ut gamla röret, tagit upp hålet ibak lite (han skulle in med grövre rör) sen trätt in röret, limmat/stripat fast det på de ställen han kom åt.

Verkstadshandboken beskriver som alternativ metod att sätta röret på utsidan av tunneln.

Berätta gärna hur det gick...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

3

Jo jag ska göra en liknande åtgärd och komplettera med ett grövre bränslerör. hur lång är egentligen ramtunneln på en typ1 ?

VW HusBuss -64 | VW Buggy -67 | VW 2176cc Oval -56

4

Nobbe skrev:

Jo jag ska göra en liknande åtgärd och komplettera med ett grövre bränslerör. hur lång är egentligen ramtunneln på en typ1 ?

Den är ca 215cm, men röret går upp mitt på själva ramhuvudet ca 197cm från bakkanten räknat ICQ/an

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

5 Senaste redigerad av jladenfors (2011-04-26 08:07:47)

Okey, jag skall göra ett försök att få röret inne i tunnel annars så verkar det ju relativt ok att dra röret inne i kupén om nu verkstadshandboken har det som alternativt. Inget SBP har synpunkter på kanske?

6

jladenfors skrev:

Okey, jag skall göra ett försök att få röret inne i tunnel annars så verkar det ju relativt ok att dra röret inne i kupén om nu verkstadshandboken har det som alternativt. Inget SBP har synpunkter på kanske?

du får inte dra den inne i kupén, inte ens utan skarvar... det är okej att dra den i tunneln eller under/utanför. Hade mina rör inne i kupen helt utan skarvar men fick göra om, göra rätt. sen kommer frågan hur mycket de ser om de ligger under mattan och så...

7

Okey, gör om gör rätt innebar det att dra rören i tunneln då alltså? Och lyckades du utan att lyfta karossen?

8

Hej!

Här är en länk från samba om ett byte.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=380724

yogi

9

yogi skrev:

Hej!

Här är en länk från samba om ett byte.
http://www.thesamba.com/vw/forum/viewtopic.php?t=380724

yogi

Bra tips, tackar!

10 Senaste redigerad av jladenfors (2011-04-26 14:33:34)

Mitt allt detta så fick jag för mig att smyga ut å kolla en sista gång var läckan kom ifrån, och döm om min förvåning när det kom ifrån sluttappen där bak ICQ/ag  Det liksom smög ut och ran ner över ramen så där jag tidigare trodde läckan var, var snarare lägsta punkten på bilen.

alltså är det ingen läcka... jag trodde i min enfald att det inte skulle bli tillräckligt tryck för att soppan att komma upp för den sista böjen men jag hade fel.. såå.. ledningarna får hänga på ett tag till.. yipii!

11

Lurv skrev:
jladenfors skrev:

Okey, jag skall göra ett försök att få röret inne i tunnel annars så verkar det ju relativt ok att dra röret inne i kupén om nu verkstadshandboken har det som alternativt. Inget SBP har synpunkter på kanske?

du får inte dra den inne i kupén, inte ens utan skarvar... det är okej att dra den i tunneln eller under/utanför. Hade mina rör inne i kupen helt utan skarvar men fick göra om, göra rätt. sen kommer frågan hur mycket de ser om de ligger under mattan och så...


Jag skulle vilja säga att om man drar det såsom verkstadshandboken säger så vore det MYCKET märkligt om SBP skulle kunna ha synpunkter på det.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

12

ur verkstadshandbok, sorry för hur det ser ut, det är OCRad text från inscannade sidor.


Bransleröret hålls i ramtunneln av tre byglar vid vilka aven styrrören för varmereglagetrådarna, och på
standardmodellen det bakre styrröret för bromsvajrarna, ar fasta. Dessutom ar det baktill, under ramgaffelns
öppning, genom en klamma sammanbundet med varmespjallets vänstra styrrör.
Bränsleledningen kan bytas på två olika satt:
A - Det skadade röret byts ut. Härvid måste karossen tas av.
B - Det skadade röret tas ej bort. Langs ramtunnelns utsida monteras i stallet ett nytt rör.
A - Byte av branslerör
Urmontering
1 - Stall upp vagnen på bockar.
2 - Ta av hjulen.
3 - Ta ut saten och mattor.
4 - Ta ur batteriet.
5 - Ta bort växelspaken med fjäder och fastplatta.
6 - Ta av karosseriet.
7 - Ta bort handtaget för varmereglaget sedan
låsstiftet slagits ut.
8 - Ta bort mattorna på ramtunneln.
9 - Ta vid mekaniska bromsar ut manöverskenan
och tryckstången.
10 - Montera ur handbromsspaken med spärranordning.
11 - Ta bort locket för ramgaffeln.
12 - Montera ur vaxelstångskopplingen.
13 - Dra ut vaxelstången framåt.
14 - Montera ur pedalstallet.
15 - Dra av bransleslangar och gummihylsor från
bransleröret.
l 6 - Skar av bransleröret med en liten svetsbrännare
genom urtaget för pedalstallet.
Därvid hålls brännaren i så spetsig vinkel som
möjligt mot röret, varigenom droppbildning
vid bakre röranden undviks.
Viktigt
Blås ur ramtunneln och bransleledningen
noggrant med tryckluft innan svetsarbetena
påbörjas.
17- Dra ut det främre stycket av det avskurna
bränsleröret.
18 - Spänn fast en filklove i det bakre stycket, dör
det kommer ut vid ramgaffeln och slå ut det
bakat ur ramtunneln med en hammare.
Inmontering
Vid inmonteringen tillses följande:
l - Kontrollera att det nya bransleröret släpper
igenom bränsle.
2 - För in bransleröret genom öppningen i ramhuvudets frontplåt till första fästbygein vid ramtunnelns
förstärkning för pedalstället.
På standardmodellens ram måste bransleröret införas i ramhuvudet under hållaren för bromsskenans
returfjäder.
3 - Knacka med lätta slag av en hammare bränsleröret genom de tre fästbyglarna i ramtunneln så långt
att det blir synligt genom hålet i ramgaffeln. Det ar lämpligt att införandet av bransleröret i ramtunneln
övervakas av en medhjälpare som iakttar röret genom urtagen för pedalstället, växelspaken och handbromsspaken.
Stick in en 4 mm grov ståltråd i röret genom
hålet för bränsleröret i ramgaffeln och klämman
som hdller ihop bransleröret med varmluftspjällets
vänstra styrrör.
Driv röret försiktigt ytterligare bakat, tills det
sticker ut ca 40 mm ur rarngaffeln.
Böj den ur ramhuvudet utstickande änden av
bränsleröret i kallt tillstdnd snett uppåt i ca
80" vinkel. Den del av röränden som bockats
mdste därvid ha en längd av 85 till 90 mm.
7 - Spänn fast bransleröret dar det kommer ut 7 - Tillverka sex fastklammer av 0,8 mm tjock
ur ramgaffeln i en filklove. För att hindra att och 10 mm bred plåt och svetsa fast dem enligt
röret trycks ihop later man st8ltr8den sitta nedansthende ritning p8 ramhuvudet, höger
kvar. golvp18t och p8 ramgaffeln.
8 - Driv med en hammare röret s8 18ngt bakat att
rörets framre böjda ande kan införas i därför
avsett h81 i ramhuvudet.
P8 standardmodellens ram måste röret införas
i ramhuvudet under högra bakre styrröret för
bromsvajrarna (sett i körriktningen).
9 - Kapa av bransleröret fram till en Iangd av
ca 50 mm och bak till en Iangd av ca 80 mm
med bågfil och grada av det noga in- och
utvand igt.
10 - Satt på gummihylsorna, b18s röret med tryckluft
och kontrollera att det ar tätt.
11 - Stall in bromsarna då monteringen ar klar och
provkör vagnen.
B - Montering av nytt branslerör utan att det
gamla tas bort
1 - Stall upp vagnen på bockar.
2 - Ta av höger framhjul och vänster bakhjul.
3 - Ta ut saten och mattor.
4 - Ta bort handtaget för värmereglaget sedan
låsstiftet slagits ut.
5 - Ta bort mattorna på ramtunneln.
6 - Borra ett 15 mm@ hå1 genom framre tvärbalken
och ett genom bakre tvärbalken.
8 - Dra på tv8 gummihylsor på röret, böj röret
kallt och montera det. Dra bränsleröret över
ramtunneln strax framför ramgaffeln, och så
att det inte kan skadas av baksätet.
9 - Satt in ytterligare en gummihylsa utifrån i
hålet genom framre tvärbalken.
10 - Blås röret med tryckluft och dra på bränsleslangarna.
Anmärkning: 1
Fr. a m. chassinr 2 988 875 förkortades. bränsleröret i ramen. Röret är inte Iangre draget genom ramhuvudei utan higger
i körriktningen sett, ca 130 mm Iangre bak i ramöverdelen. Bränslerörets ande är riktad snett bakåt. Bransleslangens längd
har i samband härmed förkortats från 185 till 770 mm.
Båda ändringarna var erforderliga emedan den tidigare bränsleslangen stötte emot den fr. o. m. chassinr 2 921 552 seriemassigt
monterade styrningsdamparen.
Fr. o. m. chassinr 2 921 552 t. o. m. chassinr 2 988 875 monterades som övergångslösning en 250 mm lång bränsleslang
eftersom det av produktionstekniska skäl inte var möjligt att genast ändra branslerörets dragning.
7

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

13

Om nån behöver sidorna kopierade för att "försvara" sin dragning inne i kupen för SBP, maila mig så får ni en kopia.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

14

johan_l skrev:
Lurv skrev:
jladenfors skrev:

Okey, jag skall göra ett försök att få röret inne i tunnel annars så verkar det ju relativt ok att dra röret inne i kupén om nu verkstadshandboken har det som alternativt. Inget SBP har synpunkter på kanske?

du får inte dra den inne i kupén, inte ens utan skarvar... det är okej att dra den i tunneln eller under/utanför. Hade mina rör inne i kupen helt utan skarvar men fick göra om, göra rätt. sen kommer frågan hur mycket de ser om de ligger under mattan och så...


Jag skulle vilja säga att om man drar det såsom verkstadshandboken säger så vore det MYCKET märkligt om SBP skulle kunna ha synpunkter på det.

Märkligt eller ej men jag fick det påpekat, tyckte det var skumt så jag ringde teknikavdelningen på SBP och de sa samma sak. Han hänvisade till någon regel som sa att man fick inte ha bränslerören inne i kupén (dvs så om den inte har det orginal). Spelar nog ingen roll vad verkstadshandboken säger. SBP kollar inte upp samtliga verkstadshandböcker innan de gör upp reglerna. Sånt är livet ibland, märkligt eller ej.

15

Fast iom att denna reparation är gjort enligt VW bok ÄR det ju original. Nåja. Om nån som har en ledning dragen så vill ha en kopia på papprena för att försöka själva så säg till...

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

16

nu förstår jag inte hur du tänker. Hur kan det vara anses som orginaldragning när det är en helt annan plats än var fabriken installerade röret? det är skillnad på "av vw godkänd reparationlösning" och orginaldragning av bensinröret...

17

Jag säger bara - lägg in golvmattor i bilen, så har ju SBP inte chans att se hur röret är draget ICQ/af

.·´¯`·.¸. , . .·´¯`·..><((((º>¸
, . .·´¯`·..
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>

18

jag ska inte tjafsa emot vad SBP sagt, men jag anser att (och så agerar iallafall vad jag vet den fordonstillverkare jag jobbar för) att beskrivna reparationsmetoder skall behålla bilen godkänd. De ska också behålla kvalité och skick på andra komponenter. Därav så beskrivs inte alltid det "snabbaste och bästa sättet" att reparera, så kommer nån på att om man tex kapar en bult och trär i den från undersidan istället för ovanifrån så kan man kanske monera nåt på 5 minuter istf 2 timmar. Original kanske valet gjorts både för att en bult inte ska falla ur själv om den lossar men även för att det på monteringsline är bättre att göra så. Varför reparationer som fått en lång standardtid (och är dyra) kan verkstäder välja att ta genvägar och antingen sänka priset eller tjäna extra...

sen att verkstäder själva genar i kurvorna, samt att tillverkare har delar som kan användas på ett sådant sätt och på marknader de ej är tänkta för som gör att fordonet blir olagligt är en annan sak... men då tror jag det inte står så i instruktionen...

men ja, jag anser nog att en av VW framtagen reparationsmetod skulle vara värdelös om den inte var godkännd av SBP. Tex har ju VW tagit fram och typat in typ1or med porschebromsar och porschemotor... om de inte brydde sig kunde de ju bara smackat på detta och sagt att skyll er själva...

I någon annan tråd var det ju en splitägare till en på senare tid orörd bil som haft en sådan dragning. Skulle SBP säga att en 40 år gammal reparation utförd av VW inte är tillräcklig? Förefaller som märkligt tycker jag. Men visst kan de väl kanske göra så med stöd av sina regler...

Sen tycker jag nog det är klokt att dra röret i tunneln om det verkar vara så lätt som länken till thesamba antyder.

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)

19

Såg i dag att den plattan jag har köpt så har nån kapat av bränsleledningen där den sticker upp bak.. så tänkte om man skulle byta ledning!? Så vad finns de för alternativ ? Och vad är lättast ? Ska man köra med alu-rör eller kan man använda nån typ av gummi slang ? Tänkte ta röret på min gamla platta men de va ju fan omöjligt att dra ur ..

20

Ta ett kopparrör och dra den brevid tunneln på passargerar sidan det är så vw gjorde Default/hmm

Men annars går det ganska bra att byta den med, lossa fastsättningar som den sitter fast med i tunneln, och lossa locket mellan framvagns rören och dra ur den gammla.

Det nya röret stoppar du in bakifrån (ha en böj på den hela tiden så går det lättare) öppna luckan vid chassinr och styr den rätt lika dant vid växelspaken, dra ut den ur främre hålet och böj den uppåt tryck in den och pilla ut den ur hålet sen fäster du den med buntband där du kommer åt, det är lite pillit men det går nog rätt bra om man har tid på sig, ska byta på min med någon gång och då kan man ju fota och lägga in dom här lr i howton

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

21

Ja innuti vill jag inte dra de .. Ska ut i morrn och göra ett försök att lossa fastsättningarna.. vet du hur många den sitter med ? Tid har jag allt så de ska nog lösa sig ICQ/ab  Är de Alu-rör som rekomenderas eller koppar ? Postar bilder sen när jag har lyckats ICQ/ab

Johan W skrev:

Ta ett kopparrör och dra den brevid tunneln på passargerar sidan det är så vw gjorde Default/hmm

Men annars går det ganska bra att byta den med, lossa fastsättningar som den sitter fast med i tunneln, och lossa locket mellan framvagns rören och dra ur den gammla.

Det nya röret stoppar du in bakifrån (ha en böj på den hela tiden så går det lättare) öppna luckan vid chassinr och styr den rätt lika dant vid växelspaken, dra ut den ur främre hålet och böj den uppåt tryck in den och pilla ut den ur hålet sen fäster du den med buntband där du kommer åt, det är lite pillit men det går nog rätt bra om man har tid på sig, ska byta på min med någon gång och då kan man ju fota och lägga in dom här lr i howton

22

När jag bytte rör på Notchen, fäste jag en nylonlina i den delen av röret som ska dras ur. När du dragit ur det gamla röret fäster du linan i ditt nya rör och börjar lirka in det i tunneln. Du har vägledning och styrhälp med hjälp av linan. Har du en stark lina kan din garagekompis hjälpa till och dra i linan samtidigt som du matar på bränsleledningen. Lite smörjmedel på röret underlättar.

Lycka till.

/ P

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

23

Hakiki skrev:

Ja innuti vill jag inte dra de .. Ska ut i morrn och göra ett försök att lossa fastsättningarna.. vet du hur många den sitter med ? Tid har jag allt så de ska nog lösa sig ICQ/ab  Är de Alu-rör som rekomenderas eller koppar ? Postar bilder sen när jag har lyckats ICQ/ab

Johan W skrev:

Ta ett kopparrör och dra den brevid tunneln på passargerar sidan det är så vw gjorde Default/hmm

Men annars går det ganska bra att byta den med, lossa fastsättningar som den sitter fast med i tunneln, och lossa locket mellan framvagns rören och dra ur den gammla.

Det nya röret stoppar du in bakifrån (ha en böj på den hela tiden så går det lättare) öppna luckan vid chassinr och styr den rätt lika dant vid växelspaken, dra ut den ur främre hålet och böj den uppåt tryck in den och pilla ut den ur hålet sen fäster du den med buntband där du kommer åt, det är lite pillit men det går nog rätt bra om man har tid på sig, ska byta på min med någon gång och då kan man ju fota och lägga in dom här lr i howton

3 ska det va och koppar då det går lättare att böja och framför allt att det håller att böja tillbaka Default/hmm

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

24

Okeej, jo nu har jag tagit bort röret, på båda mina plattor.. börja med den gamla för att se hur man gjorde ICQ/ad hehe Men de va väl lite pilligt men inte omöjligt.. ska köpa rör nu i veckan och försöka montera tillbka de i samma klips så gott det går ICQ/ab Kommer bilder på resultatet sen!

25

Kanske läge göra en fin tråd i howton, kan man lägga in infon från verkstadshandboken OCH hur man drar i röret utan att lyfta karossen mha snören etc... ICQ/ab  Detta problem uppstår nog för väldigt många... (Jag har inte fixat mitt rör än och min kaross står bara på plattan just nu så...)

*  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *  *
Vw typ1 Oval 1957, Ghia 1960
VW typ1 1951 split (såld)