1

Efter att gått igenom motorn så kvarstår problemen.

Bilen en typ1 -65:a startar utan problem och hur lätt som helst.
Stift och tändkablar är bytta förutom rotor/fördelarlock & brytare då det jag beställt var fel..

Problemet är följande, går bra och håller tomgång när den startas. Men lägger alltid av vid stopp, rödljus mm. Och ALLA vet hur kul det är. Inga problem iofs OM bilen startar direkt igen men det gör den inte.
Motorn dras knappt runt och känns tung. Som om batteri är urdraget. Väntar man 3-4 minuter så drar den runt lätt igen och slutligen startar den.
Vad göra? Jordfläta mellan chassi/startmotor genomgången.

Går som sagt i övrigt kanon.

2

Brukar så gott som alltid(?) vara bussningen/lagret till startmotorn som är glapp.
Dvs den som sitter i växellådshuset och lagrar axeln på startmotorn i ena änden.
Drar det "snett" här går det tungt - av någon anledning brukar det bli värre med varm maskin....
Sedan kan det ju oxå vara att din motor blir för varm av någon anledning ?

3

Ah, det är bara att byta mao.
"drar snett" så det går tungt.... kan glappet då vara så pass att startmotorns kugg skadar svänghjulet?
För jag bytte nämligen packbox häromkvällen och konstaterade att ngt orsakat grader på svänghjuls tänderna...

Att den sedemera lägger av när den är varm är en annan sak antar jag. Märker att den vid gaspådrag gärna "går ner" lite innan den svarar.
Har bytt chokeelement, kan det vara så att det skall ställas "bättre"? Flödar den kanske...

4

Ja det kan skada svänghjulet.

Om du inte justerat choken så börja med det. Jag ställer det så att det knappt stänger vid kall men se till att det öppnar som det ska oxå.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G