1

Hej!

Jag skall nu på söndag hämta en 1303S -75. Så nu sitter jag och funderar och behöver jag lite tips. Jag tänkte skaffa en motor till som skall vara en hel del starkare än original motorn. Kom dock ihåg att mina fickor är inte hur djupa som helst, ser gärna så ekonomiskt som möjligt och med bäst hållbarhet.(pengar skall gå till bromsar och sådan också)
Till mina frågor då.(gröngöling)
1: Vilka motorer passa i en 1303s bubbla från -75. Är det alla typ 1 motorer bara, eller alla typ 1-4 med vissa modifikationer?

2: Om jag måste bygga om en motor för att få mera klös i den vilket block är det bäst att bygga på och prisvärda ombyggnads satser?

3: Håller lådan eller har den någon bristningsgräns, på hur många hk man kan ha i bilen?

Finns säker fler frågor senare, om detta nu blir en debatt.

//Lars

2

På ett svarar jag Typ1-4 men Typ4 är långt ifrån bolt on.
Vad är "en hel del starkare"? Är det 25% mer eller 100% mer eller 200% mer?

Allt har en gräns så om lådan håller beror på hur mycket du vill ha. Lådan  från -75 är generellt den starkaste originallådan om man bortser från busslådorna.

Har du inga pengar ska du nog vänta med att trimma. Vi snackar 40 år gamla motorer som i bästa fall kräver en totalrenovering där det börjar på ca 10-15 000, sen tillkommer trimning.  ICQ/ab

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Skulle tänka mej runt 80hk, Viktigast är om man kan få ett gött vridmoment i grejerna.

Jag vet inte vad det är för hk i det olika motorerna Typ1-4. Har sett skriveri om 2.0l motor är det typ4?

Sedan har jag sett 1600ad och 1600dp vad är detta? och vad är ock föredra?

Är det 1600 motor på typ 1-3 eller finns det flera motor storlekar som är större?

Är det mycket jobb för en typ 4 motor konvertering? (om man skall byta till original in för bes)

//Lars

4

2,0 är Typ4 och är på 80 hk.
1600AD är den motor som kom -71 och sitter i 1302/03 OCH Typ2, den är på 50 hk och har dubbelportstoppar, alltså dp. Det ger i almänhet något mer än 50 hk och är i grunden samma motor som satt i Typ3 med bl.a. ett annat kylsystem, dubbla förgasare eller insprutning.

En Typ4 har ett helt annat kylsystem som måste bytas ut för att få plats i en Typ1, se http://www.tunacan.net/t4/
Det är motorn som konverteras inte bilan så att byta tillbaka till en Typ1-motor är simpelt.

Ska du bara ha 80 hk så är det rätt enkelt och i sammanhanget, enklare än att byta till en Typ4.
Lätt putsade toppar, andra ventilfjädrar, vippor och förgasare. Växellådan behöver du inte fundera över.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

5

Vad har du för budget?

6

Om flera hade fått prova hur en kärnfrisk original 1600:a känns skulle förmodligen ganska många släppa alla tankar på trim.
Med relativt enkla medel kan en sådan lämna den effekt (70-80hk) du eftersträvar...

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

7

Har ca: 10k att kunna lägga på bilen just nu. Men bilen har stått i varm garage i 13 år nu, så det är väl lite annat som kommer att kosta lite nu i början. jag skall ju sänka den och försöka hitta feta fälgar/däck begagnat, ute efter german look eller vad man kallar det.  kanske vänta tills efter sommaren och jaga motor, men det skulle ju vara skönt med så mycket kunskap som möjligt innan jag väl bestämmer mej. Om man skaffar en typ 4 och skrämmer upp den till 100+hk borde inte vara omöjligt för en överkomlig summa eller? För när jag skrev 80 var det mitt lägsta i hk jag tänkte. ICQ/ad  (vill dock inte ha vansinnigt mycket hk heller)

//Lars

8

Har du en budget på 10 så börja med sänkning osv.
Som svwerker sa. En 40 år gammal motor behövs renoveras för 10-15k innan man börjar med trimmet.
Om man ska vara säker på att grejjerna håller.

Jag tycker som sagt att du ska styla bilen som du vill ha å sedan fundera på motor

9

Efter mycket läsning så kan jag bara hålla med. Mer effekt får komma senare. Tack så länge. Fortsätt att mata mej med motorinfo om ni vill, det ger kunskap.
//Lars