1

http://www.forumbilder.se/CE911/image.jpg

Hjulen står rakt men ratten åt helvete. Skall besiktiga imorgon fm. Gnäller dom på de?

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

2

Är väl enklast att flytta ratten? ICQ/ab

Mera känd som jb...

3

Besiktningen skiter i det där men du har inte snäckan centrerad med hjulet rakt vilket dels innebär att den svänger mer åt ena hållet än det andra, dels att snäckan bara kan justerar glappfri centrerad så du har alltid ett visst glapp när du kör rakt fram.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

4

Ok men hur vet ja när snäckan sitter ok då? Har inga klackar kvar på framvagnen.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

5 Senaste redigerad av Peter S (2013-05-10 15:34:49)

Jag har blivit skolad att pitmanarmen skall peka rakt bakåt när bilens hjul pekar rakt fram. Då får man ett styrutslag som är lika stort åt bägge hållen samt att, som Sverker skriver, snäckan är centrerad och glappet kan justeras bort där (man åker ju mest rakt framåt).

Alltså, jag hade inte bara lossat på ratten utan:

1. Lyft tanken (vicka den bakåt och palla upp med en lämplig brädbit bara så behöver du inte tömma på bensin)
2. Ställt styrningen så att pitmanarmen pekar rakt bakåt
3. Kuggat om ratten på rattstången så att den pekar så rakt som möjligt med pitmanarmen rakt bakåt
4. Vridit ratten så att den pekar rakt
5. Släppt på låsningen till bägge styrstagen
6. Ställt bägge hjulen individuellt så att de pekar rakt fram och har en korrekt toe-in

Är du riktigt ambitiös tar du en tur med bilen och kollar om bilen verkligen går rakt fram med ratten i rätt position. Om inte tillbaka till garaget och justera och sedan ut och prova igen tills det blir bra.

Kalla mig löjligt, men en bil som faktiskt går rakt fram när ratten pekar så känns så mycket trevligare ICQ/ag

Ännu vet ingen hur en gammal folkvagn kan bli!

6

Kalas Peter. De där lät ju inte allt för svårt :0)

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

7

Om styrsnäckan står mycket ur centrum, och du får ett stort glapp i ratten kan besiktningsgubben (tjejen) underkänna för det!

Variant 66a taksänkt med mittmotor
Crewcab 65a
Typ 1 50a i delar

8

Jag kör med VDM-ratt. Den är tillräckligt obalanserad och bubblan så lättstyrd att ratten vill ställa sig rakt. Jag behövde sitta och hålla emot ratten när jag körde. Var rätt frustrerande innan jag kom på att det var att ratten satt snett som gjorde att bilen drog åt höger. Kuggade om den två steg och vips drog bilen inte nå mera.

(Jag hade monterat ratten i garaget först utan att kunna köra bilen så hjulen stod lite snett vid första montaget.)

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

9

Btw. Hur har din ratt hamnat så snett?

Man vet inte att man inte kan innan man provat.

10 Senaste redigerad av leguanen (2013-05-10 20:02:36)

Ja den gick igenom me jätte sned ratt. Den blev sne när ja bytte till en annan framvagn. Misstänker att de är styrstagen som gjort de. Har inte gjort nån riktig framvagnsinställninga än. Bara lite sj så de står hyfsat.

Bilen går rakt fast ratten är åt fanders.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

11

Grattis har du någon besiktnings bild så man kan se hur låg dom godkännde ICQ/ae Ska besikta på tordag ICQ/ad

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

12

Fixart imorgon Johan.

// Stoffe // Camp bay 72 AKA Dr Cox
Ragtop 60 No name

13

den här borde in i how to guiden.

Let's make BOXERVILLE great again.
Film och fotonörd.
Byggtråd för min Oval The OldSpeed Outlaw
Byggtråden för La Cholita å Krush Groove hittar ni HÄR