1

Nu har det kört ihop sig igen...
Har plockat ihop en typ 4 med kam från JPM. Slaglängd 66, kolvdia. 103, ventildia. 38-48. Ställt kam efter märkning och plockat ihop för att justera geometrin på vipparmar. Då tar Insugningsventilen i kolv! Ökar ventilspel från noll till 1,5 och då tar den inte i. Har kollat kaminställning enl.följande: Indikatorklocka på ventilfjäder och nollar, drar fram så att den lyfter 1,27mm och läser av gradskiva: 33 grader. Enl. kamkort ska det vara 29 grader. Har jag gjort rätt? Funderar på att fräsa ur kolv. Pilarna på kolven åt vilket håll ska dom vara? Har gjort en fixtur för nedfräsningen och ser då att kolvbulten är förskjuten ett par mm. Jag vet ju hur det satt innan men vill bara veta. Hur mycket kan man ta ur koven? Är 2mm minmått mellan ventil och kolv?
Ser nu att jag får satsa på BugRun 2014 ICQ/ac

2

Det brukar vara avgasventilen som tar först. Känns inte rätt det där.

"Sex can lead to nasty things like herpes, gonorrhea, and something called relationships.. Booyakasha!"
Ali G

3

Pilen på kolven ska vara mot svänghjulet.

4

Det känns som att kamdrevet sitter ett kugg fel eller ett skruvhål fel(jämför med en orginalkam hur nockarna står i förhållande till märkningen på drevet)Vad är det för kamdrev?Mitt Magnum rakskurna var felmärkt en kugg Default/yikes
Man brukar mäta på stötstångsidan och inte på ventilsidan vid 0,050" eller 1,27mm lyft på kammen då kamtillverkaren inte brukar veta exakt vilka vippor som kommer att användas.

Som Svwerker påpekade så tar avgasventilen i först om det inte är en dualpattern kam med stor skillnad på insug och avgas duration

72a Typ3 Fastback 2625cc turbo
90a T3 Doka oturbo
68a Typ1 Autostick 1600cc sugturbo aka"Slo'white"
73a Typ3 Fastback "Coldballs" turbo
64a Typ1 2110cc turbo

5

OK, gör en ny mätning på stötstångssidan i morron. Kamdrevet är inte rakskuret, köpte det av Per på CSP.
Tack för att ni bryr er!

6

Har flyttat indikatorklocka till stötstångsidan och får 26-27 grader.
Enl.kamkort: Lobe center = 108 deg,  duration at lobe lift: 1,27. Timing: IN= 29 BTDC EX =65 BBDC, Duration 274.

7

Vilken typ av gradskiva använder du ?????  för en fyrtakts skiva är delad i 4 90 grads delar
Har du satt kamen  29g B  TDC   
Om du backar motorn till stäng sidan vilket värde skall den vara Då på insug sidan
Kan du vara snäll o ta ett foto på kamkortet
Du kan kolla på den här länken  så kanske  det är lättare
http://www.summitracing.com/parts/cca-4790/media/images
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke

8

Insug stänger 57 grader ABDC enl. bif. foto ska vara 65 enl kamkort.

Post's attachments

DSCN0751.JPG, 181.92 kb, 768 x 1024
DSCN0751.JPG 181.92 kb, 162 downloads since 2013-05-10 

DSCN0753.JPG, 240 kb, 1024 x 768
DSCN0753.JPG 240 kb, 161 downloads since 2013-05-10 

9

Det ser ut att den sitter ett eller två hål fel
Om du tittar på gradskivan som jag länkade till så ser du vad insugs fasen skall starta  samma med stäng fasen
/// Micke

Utför Flödes test av toppar
och Motorsimulering
Och arborrar
Fueltech Ft 600 användare
Grundare  av 1600 utmaningen
Instagram @ pprmicke