1

Köpte en typ 1  -62 för 3 veckor sedan (se tråd "Projekt -62 Gandalf"), när jag då köpte den sa säljaren att det var live vajsing med brytarkontaktplattan... Han hade dragit en sladd från startmotorn till batteriet för att kunna starta den.
När jag fick hem den beställde jag en ny kontaktplatta och dagen därpå hade jag den i brevlådan, jag installerade den och vred på nyckeln... Till min besvikelse hände ingenting.
Jag har nu den senaste veckan gått över kablarna som ligger i bilen och hur dom är kopplade, men jag hittar inget fel någonstans... ICQ/ac jag har också "ringt" kabeln för att se om det går strom hela vägen genom sladden och det gör det. Det sitter inget tändningsrelä i bilen men det är inte något som satt i den original heller så det borde inte behövas... Eller ?

Så jag vänder mig nu till er i forumet! Hjälp mig snälla! Jag blir galen på detta problem.

Luft: 64'a typ1. 62'a typ1 rat. 62'a typ1 bygge. 74'a typ2.
Vatten: 98'a Golf 4'a    88'a Golf 2 motor/lack/ljud bygge
Vad blir näst ?

2

kollat jorden mellan motor och chassi?

Om målet är att bygga en bil som bara duger, bör man göra något annat.....
Aaron Kaufman

3

Du menar mellan batterier och chassit ? Borde inte va ngt problem med det då chasit användes som jodpunkt när vi ringde sladden... Det är som om det inte går igenom någon ström när man vrider på nyckeln, men det gör det. Glömde säga att jag mätt ström i sladden när jag satte på/stängde av tändningen, och då fick jag 6v i sladden.. Pricis samma som i den sladden som förut kom direkt ifrån batteriet Default/hmm

Vad blir näst ?

4

Nej han menar jordflätan mellan växellådan och karossen

5

jag har läst ett par gånger men förstår inte riktigt. vart är det du inte har någon ström till? varken till startmotorn och tändning eller bara starten?

om du tittar på baksidan av tändplattan på tändningslåset så ska nr:
15 gå till säkringsdosan (den säkringen som går till blinkers instrumentlampor och spole
30 skall också vara på säkringsdosan men på samma plats som den röda kabeln som kommer från ljusknappen
50 skall vara den kabeln som går till skarvstiftet och vidare bak till startmotorn

och hur är det med startmotorn där vart gick sladden från batteriet till startmotorn och fungerade det då innan? där stömkabeln kommer in i motorrummet ska det komma ut en kabel till signalen för startmotor...
ICQ/ab
Mvh

6

ma-rkus: Jag har kopplat kablarna enligt kopplingsschemat http://www.vwtyp1.com/teknik/elschema/VW%2062-65.jpg så den biten borde det inte vara några problem med kan jag tycka.

När jag vrider nyckeln till startläget händer ingenting... men om jag använder "sladden" som är egendragen mellan startmotorn och batteriet samtidigt som jag bara vrider på tändningen så startar bilen och går hur fint som helst...
Singnalkabeln du pratar om... går den till laddrelät ellet är det den sladden som går från "50-delen" på kontaktplattan och bak rätt på startmotorn ?
Är det inte bara singnalsladd på de bilar med startrelä ?

Vad blir näst ?

7

Singnalsladden heter"50"(boschsystemspråk), alltså den sladden som blir strömsatt när du vrider på startläget så att säga.

om du kollar på startmotorn så har du ju en sladd som kommer direkt från batteriet och sen går vidare till laddreläet. Och så har du "signalkabeln" som ska gå in i samma hål som kabeln till laddreläet men den ser du inte i motorrummet för den är bakom motorrumsisoleringen, och den kommer ju ut vid hastighetsmätarn och så till tändningslåset.

nu verkar dom ju ha bytt ut den mot "sladden" så kolla om det finns någon annan kabel vid startmotorn som hänger löst.

Mvh ICQ/ab

8

fick/får du ordning på det?=)

9

ma-rkus skrev:

fick/får du ordning på det?=)

Jag får inte ordning på det Default/hmm... 50-sladden blir strömsatt när jag vrider på tändningen men det händer inget i startmotorn. Den enda kabeln som hänger fri vid startmotorn är 50-kabeln men den har jag ju tryckt på när jag ska testa att vrida på nyckeln Default/hmm

Jag får köra sladden mellan batteriet och startmotorn sålänge, så får jag se om jag hitar någon lösning... ^^ kanske ska testa med ett startrelä ?, kanske det funkar ? :S

Vad blir näst ?

10

nu börjar jag få slut på idéer Default/hmm  men jag skulle nog testa med att byta kabelskon i bak vid startmotorn

11

Får väl plocka ner startmotorn, göra rent stifften och byta kabelsko som du säger ma-rkus ICQ/ab
Man får ta bilen som den är ^^ 50 år i plåten, vad kan man egentligen kräva ICQ/ad
men jag får ta mig en titt på det ändå ICQ/ab

Vad blir näst ?

12

Eller så gör du som du fått tips om högre upp i tråden, gör rent kontaktytorna på jordflätan som sitter mellan växellåda och kaross. Går betydligt snabbare än att plocka ned startmotorn. Flätan sitter längst fram på lådan. Värt ett försök iallafall.

13

Default/hmm jag tror att om den startar direkt med lös +kabel till starten borde det utesluta jordfel o kabelskor annars borde inte lös sladd hjälpa,är det 6volt är det vanligaste felet att sladden mellan tändnings lås o startm är slut(för mycke spänings fall som det finns inte utrymme med de på 6volt)startar den om du läger mejsel mellan kontackterna på starten?gör den det mont start relä det är enkelt att göra

,ghia-65a ?, vw dragster old style ,vw p-38 dropp tank special under byggnad ,scirocco 76,the beast buggy,

14

vwove skrev:

Default/hmm jag tror att om den startar direkt med lös +kabel till starten borde det utesluta jordfel o kabelskor annars borde inte lös sladd hjälpa,är det 6volt är det vanligaste felet att sladden mellan tändnings lås o startm är slut(för mycke spänings fall som det finns inte utrymme med de på 6volt)startar den om du läger mejsel mellan kontackterna på starten?gör den det mont start relä det är enkelt att göra

X2      för om du har den på flatstiftet på s-motorn kan du prova att sätta ström på skarven brevid hastighetsmätarens baksida startar den inte då men med mejseln så är det sladden, se till att växeln inte ligger i och att hanbromsen är åtdagen bara ICQ/ab

______\,,,/__________________\,,,/__________________\,,,/________
´´´´´´/""\´´´´´´´´´´´´´´´´´´´/""\ ´´´´´´´´´´´´ ´´´´´/""\ ´´´´´´´
Typ 1 -51 Rod [o\!/o]  Typ 1 -65 Slammed _(o\!/o)_
Ruff Time Monster Truck Youtube
Ruff Time Monster Truck Homepage

15 Senaste redigerad av Shotgun 62 (2011-05-03 19:33:17)

Har äntligen hittat problemet! det var kabeln som va kass.
Visst går det spänning fram till startmotorn men motståndet i kabeln har med tiden blivit för högt, så jag drog en ny kabel ICQ/ab
Och nu fungerar tändningen (waste of money på den nya kontaktplattan... men men Default/hmm...)

Vad blir näst ?

16

Men du har kanske lärt dig något och då kallas det läropengar. ICQ/ad

Det är aldrig för sent att få en lycklig barndom.              (o\!/o)   |o \/ o|