1

Hej

Jag ska byta stötstångsrör med tätningar på fruns 34hk 1200 snart och jag undrar om det finns något särskilt jag ska tänka på när jag genomför jobbet? Det är alltså traditionella stötstångsrör som jag ska montera, vilket innebär att jag måste släppa på topparna.

Någonstans jag ska vara extra försiktig? Något jag ska tänka på när det monteras ihop igen? En bra how to skulle uppskattas om någon har en eller orkar skriva en.

Fridens!

//Kalle

*1969:a typ2 husbil som är neptunblå @thefakefalia
*1962:a typ1 turkos soltakare, fruns
*1962:a typ2 11 fönsters projekt
*1973:a VW 181
*1979:a typ2 pickup
*1979:a Porsche 924 N.A.

2

Inga tankar eller tips på vart jag kan hämta matnyttig info på ämnet?

När jag söker på stötatångsrörsbyte är det nästan enbart teleskoprör som folk verkar byta till.

3

Satt och läste igenom kapitlet om motorn i vws reparationshandbok del II 1953-.
Där står inget specifikt om stötstångsrören .
Så jag antar att sunt förnuft råder med nya packningar etc.

Har inte kollat i Haynes etc.

vw typ 1 1951,  vw typ 1 Guld Tian 1963
VW Typ 1 Cab 1965,VW Typ2 1970
VW Typ 2 1967

4

Ok, fundera på om det är något särskilt man ska ta hänsyn till när man släpper på topparna.

Jag vet att de ska momentdras efter konstens alla regler när de ska på igen, men är det något övrigt att tänka på. Tycker mig läst någonstans att de ska slipas in mot cylindrarna på något sätt?

5

Jag brukar dra ut dom nya rören lite så dom ska spänna ordentligt innan montering. Packningarna ska oljas in, även hålen i block och topp så e det mycket lättare att få rören att hamna rätt.
När du drar åt toppen är åtdragningsföljd och moment viktigt, snurra lite på rören under åtdragning så dom hamnar rätt.
När allt e åtdraget in med en tjock mejsel i röret och dra runt lite för att rikta rörtoppen i toppen.
Klart!

6

Tack för en tydlig beskrivning!

Så det är inget man skall göra särskillt med topp och cyl för att de ska täta ordentligt, förutsatt att det är samma topp o cyl som satt ihop innan alltså.

7

E det samma cyllar ska det inte behövas.

Kalle skrev:

Tack för en tydlig beskrivning!

Så det är inget man skall göra särskillt med topp och cyl för att de ska täta ordentligt, förutsatt att det är samma topp o cyl som satt ihop innan alltså.

8

Om man inte tar bort topparna helt och gör rent så finns risken att det ramlar ner skit mellan tätytorna så att det sen blir otätt när man drar topparna.

9

Försök att göra rent runt cylindrar och stötstångsrör så t inte ramlar in bös i motorn.  ICQ/ab Sen är det väl papperspackningar under cylindrarna som du får vara försiktig med så de inte skadas. Som andra nämt tidigare, dra ut rören lite, blås i dem för att kolla att de är täta, smörj eller limma packningarna.
Ser tätytan fin ut i topparna behöver du inte slipa men du kanske ska kolla upp dem när du ändå har dem av?
Topparna dras till rätt moment korsvis i etapper, bägge samtidigt inte en i taget.

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

10

Silverbug skrev:

Försök att göra rent runt cylindrar och stötstångsrör så t inte ramlar in bös i motorn.  ICQ/ab Sen är det väl papperspackningar under cylindrarna som du får vara försiktig med så de inte skadas. Som andra nämt tidigare, dra ut rören lite, blås i dem för att kolla att de är täta, smörj eller limma packningarna.
Ser tätytan fin ut i topparna behöver du inte slipa men du kanske ska kolla upp dem när du ändå har dem av?
Topparna dras till rätt moment korsvis i etapper, bägge samtidigt inte en i taget.

Hörde på annat håll att man skulle skrota de där papperspackningarna och köra utan? Kanske täta med någon flytande packning istället?

Vad använder man som går att få tag i här i närheten att limma packningarna med då? Såg att du smeta med någon svart bös på Jonas Porsche motor när du höll på.

11

Vanligt brunt "folkvagnsklister" funkar under cylindrar mm, permatex form a gasket, curli..??
Lägg inte på för mycket bara. Kan nog bli svårt att få på packningkladd under cylindrarna utan att ta bort dem helt..

Typ 3 gånger så bra ICQ/ab

12

Skarven på stötstångsrören ska vändas uppåt.

Rainy 1200 -60
Sunny 1303LS -74
Rusty 1303S -73
Fodervärd VWHK:s buss

13

Tack för all matnyttig info. Precis sånt jag ville veta.

14

Satt och läste igenom inlägget då jag letar efter vilket moment toppen samt vipparmsbryggan skall dras med. Någon som som vet?

15

Hej du skäggige man!
Jag brukar alltid slipa in cyllarna med respektive cyll topp. Det är bara att snurra cyllen i toppen ungefär som du slipar in ventiler. Använd samma typ av slip pasta, grov o fin, om du är noga, finns på biltema. Toppen bukar jag dra 3.2kpm och vippbryggan 2.5kpm. Cyllarna tätar nog bättre mot blocket utan papperspackningar. Ventilspelet bör vara 0,20mm om jag minns rätt. Kolla samtidigt justerings skruvarna, dom brukar vara slitna.

Lattjo lajban med luftkylt.

16

I vilken bok har du hittat ventilspel 0.20. jag känner bara till o.10 eller 015.

17

Hej Hans!

VW Typ 1 och 2 1961-1975 Reparationshandbok sid.7
Där står det så här: 1200-1600 1961-1963  0,20 för både insug och avgas. Slut citat. Skönt att jag hittade boken, jag trodde att jag  kanske hade gjort fel under alla dessa år.

Lattjo lajban med luftkylt.

18

Okej. Jag tackar så mycket  för hjälpen vwvänner! Kommer fixas under veckan.

19 Senaste redigerad av PeCe (2014-03-06 09:06:00)

fasth_89 skrev:

Satt och läste igenom inlägget då jag letar efter vilket moment toppen samt vipparmsbryggan skall dras med. Någon som som vet?

Vipparmsbryggan ska dras med: 2.48 mkg eller kmg.

Glöm inte att topplocksbultarna ska dras enligt denna ordning.

http://i59.tinypic.com/21obsep.jpg

VW 1500 1963 | Tyvärr såld!
Ghia 1968

20 Senaste redigerad av Kjell T (2014-03-06 11:20:06)

Papperspackningar under cylindrarna kan lämnas bort, MEN är det begagnade cylindrar skulle jag INTE göra det eftersom kolvringarna då slår i vändkanten.
Eftersom treans avgasventil är en av de svagaste punktern är det idé att byta om topparna mellan sidorna.
Åtdragningsmomentet 32Nm gäller för motorer  med M10! Är det M8 så är det 25Nm som gäller.